ایران پرسمان
نقشه دولت برای نحوه تعیین صلاحیت داوطلبان انتخاباتی
جمعه 25 بهمن 1398 - 21:12:51
ایران پرسمان - نقشه دولت برای نحوه تعیین صلاحیت داوطلبان انتخاباتی
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6067514
k ١
٠
روزنامه سازندگی / لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهور به سازندگی گفت که پیش‌نویس لایحه برگزاری همه‌پرسی درباره صلاحیت داوطلبان انتخاباتی در معاونت حقوقی آماده شده و به زودی تحویل هیئت وزیران می‌شود تا روند قانونی خود را برای بررسی مطابق بر قانون اساسی طی کند.
دستور حسن روحانی ذیل نامه حزب اتحاد ملت درباره ردصلاحیت‌های گسترده در انتخابات دوره یازدهم مجلس نقطه آغاز این فرآیند بوده است. حزب اتحاد ملت ایران اسلامی سیزدهم بهمن‌ماه در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری، از وی خواست در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین در مقابل تفاسیر افراطی از اصل 99 قانون اساسی از «اصل بن‌بست‌شکن، راهگشا و فصل‌الخطاب» همه‌پرسی و مراجعه به آراء عمومی استفاده کند.
اگرچه در نهایت اتحاد ملت اعلام کرد با توجه به ردصلاحیت گسترده اعضایش هیچ لیستی برای انتخابات ارائه نمی‌کند اما نامه این حزب منجر به دستور تدوین لایحه‌ای در این‌باره شد. ذیل این نامه روحانی برای جهانگیری درباره ارائه لایحه قانونی به مجلس برای همه‌پرسی در خصوص نظریه تفسیری شورای نگهبان از اصل 99 قانون اساسی نوشت و دستور داد لایحه‌ای برای اصلاح بخش نظارت با کمک رحمانی‌فضلی، جنیدی و امیری تهیه و ارائه شود.
لایحه‌ای که حالا جنیدی درباره آن می‌گوید که قرار است در نهایت چارچوب نظارت استصوابی را مشخص ‌کند».جنیدی همچنین درباره جزئیات این لایحه به سازندگی می‌گوید:«لوایحی که با محتوا و هدف همه‌پرسی تدوین می‌شود، باید کوتاه و روشن باشند و پاسخ آنها نیز به صورت آری یا خیر در نظر گرفته شود».جنیدی ضمن بیان این مطلب تصریح می‌کند:«سعی شده است در این لایحه موارد به صورت معقول و صحیح نوشته شود به همین دلیل می‌توان امیدوار بود که به نتیجه‌ای معقول ختم شود و مورد اتفاق همه ارکان قرار بگیرد.»جنیدی تصریح کرد:«حق اساسی مشارکت به عنوان یکی از اصول قانون اساسی باید چراغ راهنمای تفسیر باشد؛ بنابراین در اصل تفسیر باید حدود رعایت شود. همچنین هر تفسیر باید در مقام اجرا هم حدود را رعایت کند و اگر موجب منع، محدودیت و ایجاد تضییع حق می‌شود، حداقل در نظر گرفته شود و اصل حق مدنظر قرار گیرد.»

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/104533/نقشه-دولت-برای-نحوه-تعیین-صلاحیت-داوطلبان-انتخاباتی
بستن   چاپ