ایران پرسمان
درمان کبد چرب در بیماران مبتلا به ایدز
يکشنبه 27 بهمن 1398 - 16:06:03
ایران پرسمان - ایرنا / مطالعات محققان دانشگاه مک گیل کانادا نشان می‌دهد، نوعی کبد چرب که بیماران مبتلا به اچ آی وی را تحت تاثیر قرار می‌دهد،‌ با استفاده از ویتامین E قابل درمان است.
کبد چرب عارضه‌ای است که به دلیل شیوه زندگی کم‌تحرک، مصرف غذاهای چرب، شیرین و پرکالری بوجود می‌آید. با توجه به گزارش محققان کلینیک کلیولند آمریکا، وجود چربی در کبد طبیعی است؛ ولی زمانی که این میزان افزایش یابد، یعنی بیش از 5 تا 10 درصد از وزن کبد شود، عارضه‌ای به نام کبد چرب به وجود می‌آید. دو نوع کبد چرب الکلی و غیر الکلی وجود دارد. کبد چرب الکلی به دلیل مصرف الکل بوجود می‌آید. تجمع بیش از اندازه آهن در بدن و چاقی، احتمال ابتلا به کبدچرب الکلی را افزایش می‌دهد. هنوز دلیل قطعی ابتلا به کبد چرب غیر الکلی مشخص نیست؛ ولی محققان احتمال می‌دهند سن، اضافه وزن، دیابت و کلسترول بالا، مهمترین عوامل خطر این عارضه باشند. علل دیگر کبد چرب غیر الکلی استفاده از داروهای مختلف، هپاتیت، بیماری‌های خود ایمنی یا بیماری‌های کبد ارثی، کاهش سریع وزن و سوء تغذیه هستند.
استئاتوهپاتیت غیر الکلی یک نوع شدید از بیماری کبدچرب غیر الکلی است که منجر به التهاب کبد و آسیب سلولی می‌شود. این بیماری بسیار خطرناک است و می‌تواند به سرطان یا سیروز کبدی منجر شود. این عارضه در افراد مبتلا به اچ آی وی بیشتر دیده می‌شود.
مطالعات محققان دانشگاه مک گیل نشان می‌دهد ویتامین E برای تمام افراد مبتلا به کبد چرب مفید است؛‌ ولی در افراد مبتلا به اچ آی وی که کبد چرب دارند تاثیر بیشتری دارد.
نتایج این مطالعه نشان می‌دهد ویتامین E یک درمان موثر برای استئاتوهپاتیت غیر الکلی در بیماران مبتلا به اچ آی وی است.
ویتامین E باید تحت نظر پزشک مصرف شود. این مکمل دارویی باعث کاهش التهاب و چربی در بیماران مبتلا به اچ آی وی می‌شود.
نتایج این مطالعه در نشریه AIDS منتشر شده است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/105167/درمان-کبد-چرب-در-بیماران-مبتلا-به-ایدز
بستن   چاپ