ایران پرسمان
ترمومترها در تشخیص کرونا دقت کافی ندارند
يکشنبه 27 بهمن 1398 - 16:06:05
ایران پرسمان - ایرنا / به گفته پزشکان و متخصصین دستگاه‌های مادون قرمز، ترمومترهای لیزری که این روزها برای تشخیص ابتلای افراد به کرونا مورد استفاده قرار می‌گیرند، دقت کافی نداشته و قابل اعتماد نیستند.
مقامات چینی این روزها به طور گسترده از ترمومترهای لیزری برای غربالگری افراد و تشخیص مبتلایان به ویروس کرونا استفاده می‌کنند، تا جایی که این دستگاه با تلاش‌ها برای مهار این ویروس مرگبار مترادف شده است.
ترمومتر لیزری مجهز به یک حسگر مادون قرمز است که می‌تواند بدون برقراری هیچگونه تماسی با پوست فرد دمای پیشانی وی را در کسری از ثانیه اندازه‌گیری کند.
این دستگاه در سال‌های اخیر به ابزاری مهم برای مهار شیوع بیماری‌های ویروسی در کشورها تبدیل شده است. این دماسنج‌های مادون قرمز به طور گسترده برای کاهش سرعت شیوع سارس و مهار ابولا مورد استفاده قرار گرفتند.
اما با وجود برخورداری از این فناوری سنجش قدرتمند، به گفته پزشکان و متخصصین دستگاه‌های مادون قرمز، ترمومتر لیزری یک مکانیسم دفاعی ناکارآمد است. مانند ماسک‌های جراحی که در چین رواج پیدا کرده‌اند، این ترمومترها نیز در خارج از مراکز خدمات درمانی کنترل شده، غیرقابل اعتماد هستند.
این دماسنج‌ها با اندازه‌گیری گرمای متصاعد شده از سطح بدن شخص دمای بدن وی را تعیین می‌کنند. با این وجود، در اغلب موارد افرادی که این دستگاه را به دست دارند، آن را به اندازه کافی به پیشانی سوژه نزدیک نمی‌کنند و همین امر باعث می‌شود دمای بدن پایین‌تر از آن چیزی که هست نشان داده شود و یا آن را آنقدر به پیشانی نزدیک می‌کنند که دمای نشان داده شده بالاتر از دمای واقعی بدن فرد باشد. به علاوه، قرار گرفتن در برخی محیط‌های خاص چون یک جاده خاکی و استفاده از داروهای تب بر نیز می‌تواند بر دقت اندازه‌گیری‌های ترمومترها تاثیر بگذارد.
خبر بد این که حتی یک حسگر دمایی فوق دقیق نیز لزوما نمی‌تواند همه افرادی که حامل ویروس کرونا هستند را تشخیص دهد.
براساس گزارش منتشر شده در The New England Journal of Medicine، ظهور علائمی چون تب در افراد آلوده می‌تواند چند روز طول بکشد و برخی مبتلایان نیز ممکن است برای فریب مسوولان از تیلنول برای پنهان کردن علائم خود استفاده کنند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/105171/ترمومترها-در-تشخیص-کرونا-دقت-کافی-ندارند
بستن   چاپ