ایران پرسمان
خلیلزاد: صلح افغانستان قابل تضمین نیست
دوشنبه 28 بهمن 1398 - 11:10:24
ایران پرسمان - آخرین خبر / نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان با اشاره به توافق آمریکا و گروه طالبان بر سر کاهش خشونت‌ها، تاکید کرد، البته موفقیت در روند صلح را نمی‌توان تضمین کرد.
به گزارش روز دوشنبه شبکه طلوع افغانستان، "زلمی خلیلزاد"، در توئیتی نوشت، موفقیت روند صلح مستلزم تلاش جمعی است و از فرصت پیش آمده ناشی از توافق بر سر کاهش خشونت‌ها باید برای پایان دادن به جنگ‌ بیش از چهار دهه‌ای افغانستان استفاده شود.
خلیلزاد همچنین با اشاره به دیدارش با "اشرف غنی"، رئیس‌جمهوری افغانستان در حاشیه نشست امنیتی مونیخ در آلمان، افزود،‌ در این دیدار درباره اهمیت آمادگی برای اجرای روند صلح فراگیر در افغانستان گفت‌وگو شد.
خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس جمعه به نقل از یک مقام ارشد دولت "دونالد ترامپ" اعلام کرد، مذاکره‌کنندگان آمریکا و طالبان بر سر آتش‌ بس موقت بین نیروهای دو طرف در افغانستان به توافق رسیدند.
این مقام ارشد آمریکایی که آسوشیتدپرس نامی از او نبرده است،‌ گفت، توافق جدید به‌زودی اجرایی می‌شود و می‌تواند به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان منتهی شود.
به گفته این مقام آمریکایی، پس از اجرای توافق برای کاهش هفت‌ روزه خشونت طالبان در افغانستان، مذاکرات صلح 10 روزه با حضور همه طرف‌های افغان ظرف 10 روز برگزار می شود. این مذاکرات بسیار مفصل است و همه طرف‌های افغان، از جمله نیروهای مسلح افغانستان، در آن حضور خواهند داشت.
"مارک اسپر"، وزیر دفاع آمریکا، نیز ضمن تاکید بر دادن فرصتی به طالبان در روند صلح، گفت:‌ فکر می‌کنم یک توافق کلی وجود دارد و نظر من این است که ما باید به صلح یک فرصت بدهیم، توافق سیاسی بهترین راه برای پایان دادن به خشونت‌هاست.
گفته می‌شود پس از امضای توافقنامه بین آمریکا و طالبان، گفت‌وگوهای همه طرف‌های افغان –حکومت افغانستان، سیاستمداران و گروه طالبان– آغاز می‌شود.
با این حال، شماری از سیاستمداران در افغانستان می‌گویند، هنوز اجماع ملی و سیاسی درباره صلح در افغانستان وجود ندارد و ایجاد اجماع در این رابطه باید اولویت اصلی کابل باشد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/105463/خلیلزاد--صلح-افغانستان-قابل-تضمین-نیست
بستن   چاپ