ایران پرسمان
بخشی از کتاب/ هیچ‌کس آنقدر کوچک نیست که نتواند تغییری ایجاد کند
دوشنبه 28 بهمن 1398 - 20:48:09
ایران پرسمان - آخرین خبر /شاید وقت آن رسیده باشد که برای شجاعت اخلاقی، صراحت و دغدغه‌مندی کودکان و نوجوانان جهان کلاه از سر برداریم.
وقتی این نوجوان 15 ساله سوئدی، پلاکاردی در دست، مقابل پارلمان کشورش ایستاد، کمتر کسی فکر‌ می‌کرد که اقدام او یک نهضت جهانی را به راه اندازد. گرتا تونبرگ در آگوست 2018 فراخوانی را منتشر کرد که از همکلاسی‌هایش دعوت‌ می‌کرد به سیاست‌هایی که منجر به تغییرات اقلیمی و گرم شدن کره زمین شده است، اعتراض کنند.
شگفت اینکه فراخوان او به سرعت با استقبال دانش‌آموزان نه تنها کشورش بلکه سراسر جهان رو به رو شد و جنبش‌هایی نظیر "جمعه‌ها برای آینده" (Fridays for Future) و اعتراض جوانان برای محیط زیست به راه افتاد به طوریکه انعکاس جهانی این اقدام، نزدیک به یک و نیم میلیون کودک و نوجوان را در 15 مارس 2019 به خیابان‌ها کشاند و در آخرین اتفاق در 20 سپتامبر 2019 ، بیش از 4 میلیون دانش‌آموز از استرالیا گرفته تا افریقا و از ژاپن گرفته تا شیلی، مدرسه را تعطیل کرده و به خیابان آمدند تا وجدان سیاستمداران، صاحبان صنایع و بزرگسالان را نسبت به آنچه از دست رفتن آینده‌شان در اثر بی توجهی به تغییرات اقلیمی‌ می‌نامیدند، بیدار کنند.
کمتر کسی است که بتواند چهره مصمم این نوجوان 16 ساله را در مقابل رهبران جهان از یاد ببرد که با صراحت همه را نسبت به بی‌توجهی به اثرات تغییرات اقلیمی انذار می‌داد.
حال، نام و چهره ساده و مصمم او در کنار ملاله یوسف‌زی و دیگر نوجوانانی که اعتبار جهانی خود را از بابت جدیت و پایداری خویش کسب کرده‌اند، الهام‌بخش نسل‌های جدید خواهد بود. «هیچ‌کس آنقدر کوچک نیست که نتواند تغییری ایجاد کند»
گرتا تونبرگ
ترجمه: الناز فرحناکیان
نشرنون

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/105766/بخشی-از-کتاب--هیچ‌کس-آنقدر-کوچک-نیست-که-نتواند-تغییری-ایجاد-کند
بستن   چاپ