ایران پرسمان
انجام عمل میکروویو برای حذف یک جنین در شیراز
دوشنبه 28 بهمن 1398 - 23:07:36
ایران پرسمان - ایسنا / رئیس بخش پریناتولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد که برای نخستین بار در کشور، عمل جراحی با عنوان " حذف جنین آکاردیا" با استفاده از میکروویو توسط متخصصان این دانشگاه انجام شد.
دکتر حمیرا وفایی دوشنبه 28 بهمن در جمع خبرنگاران گفت: در مواردی از حاملگی‌ها که مادر باردار چند قلو هست در صورت بروز عارضه برای یکی از جنین‌ها، عمل مداخله جنینی برای جنین سالم، ضروری است.
وی، حاملگی با یک قل آکاردیاک را یک عارضه نادر در دوقلویی همسان عنوان کرد که در یک درصد موارد حاملگی دوقلو امکان وقوع دارد و افزود: در این بارداری توده آکاردیاک توسط قل نرمال به عنوان جنین پمپ کننده، خونرسانی می‌شود که آناستوموزهای شریان به شریان، در محل اتصال بند ناف مشترک عامل ایجاد آن است و در نهایت به دلیل نارسایی قلبی پیش رونده در جنین پمپ کننده، مرگ جنین در 30 درصد موارد اتفاق می‌افتد.
او میزان بقای جنین سالم بعد از اجرای روش‌های درمان با لیزر را 80 درصد اعلام و اضافه کرد: تاکنون روش‌های مختلفی مثل کواگولاسیون بند ناف با فتوسکوپ، رادیوفرکانس یا لیزر برای از بین بردن توده آکاردیاک به کار برده شده است.
رئیس بخش پریناتولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: در بعضی کشورها حذف توده آکاردیاک توسط میکروویو با موفقیت انجام شده که نسبت به لیزر RF با کاهش عوارض بعد از عمل و کوتاه تر شدن چشمگیر زمان عمل همراه بوده، اما تاکنون مستنداتی مبنی بر مداخله برای حذف جنین آکاردیاک به وسیله میکروویو در ایران گزارش نشده است.
وفایی با توضیح چگونگی انجام این عمل جراحی برای یک مادر 26 ساله با شکم دوم بارداری دوقلویی همسان، گفت: در این بارداری یک قل آکاردیاک و یک جنین سالم بود که به دلیل بزرگی واضح توده آکاردیاک که توسط جنین سالم خونرسانی می‌شد، شرایط عمل جراحی حذف جنین را پیدا کرد. بعد از مشاوره کامل با مادر باردار و همسر او، جریان خون شریان نافی قل آکاردیاک توسط دستگاه لیزر میکروویو به مدت سه دقیقه قطع شد که بررسی‌های بعد از پروسیجر نشان دهنده قطع کامل خونرسانی در قل آکاردیاک و حفظ حیات در جنین سالم بود.
این فلوشیپ طب مادر و جنین گفت: این مداخله که در زمینه پیشگیری از عوارض در دوقلوهای همسان از اهمیت بالایی برخوردار است، برای نخستین بار در کشور، با تلاش پزشکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در اتاق عمل بیمارستان مرکزی شیراز انجام شد.
رئیس بخش پریناتولوژی علوم پزشکی شیراز گفت: نسرین اسدی، سامان نیک اقبالیان، شهره روزمه، مریم کسرائیان، حمیدرضا فروتن، اعظم فرجی و میترا مهربان اعضای تیم پزشکی در این جراحی بودند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/105817/انجام-عمل-میکروویو-برای-حذف-یک-جنین-در-شیراز
بستن   چاپ