ایران پرسمان
فلاحت‌پیشه: خروج ایران از NPT یک اقدام انتحاری است
سه شنبه 29 بهمن 1398 - 13:06:12
ایران پرسمان - اعتماد / حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، با اشاره به اینکه هدف دشمنان وا داشتن ایران به انجام اقدامات انتحاری است گفت: خروج ایران از NPT یک اقدام انتحاری است که نباید به آن تن دهیم. آمریکایی‌ها خلاف کلیه کنوانسیون‌های بین‌المللی و منشور ملل متحد عمل می‌کنند، اما انتقاد شکستن کنوانسیون‌های بین‌المللی را متوجه خودشان نکرده‌اند.
برداشتن گام پنجم کاهش تعهدات برجامی ایران و به دنبال آن فعال شدن مکانیسم حل اختلاف توسط اروپایی‌ها موضوعی است که واکنش علی لاریجانی و برخی نمایندگان مجلس را برانگیخت، به طوری که محمود صادقی،‌ نماینده مردم تهران در مجلس، اعلام کرد در حال تهیه طرحی برای خروج از NPT هستند.
رئیس مجلس نیز در نطق پیش از دستور هفته گذشته خود گفت: «اگر اروپایی‌ها به هر دلیلی رفتار غیرعادلانه‌ای در استفاده از ماده 37 توافقنامه هسته‌ای داشته باشند، ما هم در همکاری با آژانس هسته‌ای تغییر رفتار خواهیم داد که طرح آن در مجلس آماده است.» هرچند حسین نقوی حسینی و همچنین حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با اعتماد‌آنلاین، این حرف لاریجانی را به منزله خروج ایران از NPT ندانستند و معتقدند ایران دنبال خروج از NPT نیست.
فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در واکنش به اخباری مبنی بر تهیه طرحی در مجلس به منظور خروج ایران از NPT به اعتمادآنلاین گفت: آقای لاریجانی رئیس‌ مجلس خطاب به اروپایی‌ها گفت اگر به هر دلیلی رفتار غیرعادلانه‌ای در استفاده از ماده 37 توافقنامه هسته‌ای داشته باشند، ما هم در همکاری با آژانس هسته‌ای تجدید نظر می‌کنیم. البته به نظرم این حرف به معنی خروج ایران از NPT نیست.
نباید به خروج ایران از NPT تن دهیم
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: معتقدم هدف دشمنان ما وا داشتن ایران به انجام یکسری اقدامات انتحاری است. خروج ایران از NPT هم یک اقدام انتحاری است که نباید به آن تن دهیم.
فلاحت‌پیشه توضیح داد: آمریکایی‌ها خلاف کلیه کنوانسیون‌های بین‌المللی و منشور ملل متحد عمل می‌کنند، ولی انتقاد مربوط به شکستن کنوانسیون‌های بین‌المللی را متوجه خودشان نکرده‌اند چراکه منشور ملل متحد بر کنوانسیون‌های بین‌المللی غالب است.
همه رفتارهای جمهوری اسلامی ایران حتی تجدید نظر در مورد همکاری با آژانس هسته‌ای در قالب منشور ملل متحد قابلیت توجیه بین‌المللی دارد. بنابراین لزومی ندارد خروج از NPT را به یک ادبیات حاکم تبدیل کنیم تا برایمان هزینه داشته باشد.
نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس اظهار کرد: همه رفتارهای جمهوری اسلامی ایران حتی تجدید نظر در مورد همکاری با آژانس هسته‌ای در قالب منشور ملل متحد قابلیت توجیه بین‌المللی دارد. بنابراین لزومی ندارد خروج از NPT را به یک ادبیات حاکم تبدیل کنیم تا برایمان هزینه داشته باشد.
فضای فشار افراطی بر ایران گذرا و موقتی است
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: فضای فشار افراطی بر ایران گذرا و موقتی است و با توجه به این نگاه باید تصمیم‌های درستی گرفته شود. به نظرم دوران کنونی، دوران انتقالی است و برای دوران انتقالی نباید وارد فضای انتحاری شویم.
باید برنامه‌ای تدوین کنیم که کسی نتواند مانعی برای فعالیت هسته‌ای ما ایجاد کند
فلاحت‌پیشه توضیح داد: باید به گونه‌ای عمل کنیم تا آن چیزی که بنیان حقوقی رفتار ما بوده زیر سوال نرود. باید NPT را حفظ و همه قابلیت‌های هسته‌ای خود را تقویت کنیم. باید برنامه‌ای در دستور کار خود قرار دهیم که کسی نتواند منعی در برنامه هسته‌ای ما ایجاد کند.
در دنیای امروز دیپلماسی به شدت به حاشیه رفته است
این نماینده دور دهم مجلس افزود: در دنیای امروز دیپلماسی به شدت به حاشیه رفته و کنوانسیون‌های بین‌المللی هم حاشیه‌نشین شده‌اند. به همین دلیل بسیاری از ادله‌ ما در دنیا منجر به تقویت مؤلفه‌های امنیت ملی ما نشده‌اند. پس نباید ادله حقوقی خودمان را از بین بریم.
در دنیای امروز دیپلماسی به شدت به حاشیه رفته و کنوانسیون‌های بین‌المللی هم حاشیه‌نشین شده‌اند. به همین دلیل بسیاری از ادله‌ ما در دنیا منجر به تقویت مؤلفه‌های امنیت ملی ما نشده‌اند. پس نباید ادله حقوقی خودمان را از بین بریم.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: به نظرم حتی اگر ایران به سمت ساخت بمب هسته‌ای هم برود، در قالب منشور ملل متحد می‌تواند آن را توجیه کند چراکه بارها با تهدید نظامی ابرقدرت‌هایی مواجه شده است که بمب هسته‌ای دارند.
فلاحت‌پیشه تاکید کرد: بنابراین هرگز نباید طرح‌هایی مثل خروج از NPT را مطرح کنیم که باعث انتحاری شدن فضا شود، بلکه باید در فضایی منطقی تصمیم‌گیری کنیم.
زور ایران در فضای دیپلماسی ورزشی کم است
نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس با اشاره به این مساله که در زمینه دیپلماسی ورزشی هم احساسی عمل می‌کنیم، گفت: واقعیتی که وجود دارد این است که در فضای دیپلماسی ورزشی زور ایران به کشورهایی که سعی دارند جمهوری اسلامی را از داشتن تماشاگر زیاد محروم کنند نرسیده است.
او با اشاره به تصمیم باشگاه‌های ایرانی برای شرکت نکردن در لیگ قهرمانان آسیا خاطرنشان کرد: طرح خروج تیم‌های فوتبال ایران از مسابقات آسیایی خودزنی است. پس تاکید می‌کنم نباید درباره موضوعات احساسی عمل کرد، بلکه باید عاقلانه جایگاه دیپلماتیک کشور را در نظر گرفت.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان گفت: وقتی دشمنان می‌خواهند ما را از عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی دنیا دور کنند ما نباید خودمان نسنجیده، یک گام جلوتر این کار را به نفع‌شان انجام دهیم.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/105989/فلاحت‌پیشه--خروج-ایران-از-NPT-یک-اقدام-انتحاری-است
بستن   چاپ