ایران پرسمان
به‌زودی اینترنت جهانی پرسرعت در دسترس شما قرار خواهد گرفت
چهارشنبه 30 بهمن 1398 - 21:02:43
ایران پرسمان - مجله ایلیاد / پرتاب اخیر فالکون9 متعلق به شرکت فضایی اسپیس‌ایکس از پایگاه کیپ کاناورال، تنها گام کوچکی برای پوشش اینترنت جهانی بود که 60 ماهواره‌ی ویژه را در مدار زمین قرار داد. این پروژه که «استارلینک» نام دارد، با هدف ارائه‌ی اینترنت جهانی و دسترس برای تمامی مردم جهان و رسیدن به افسانه‌ی اینترنت بدون‌مرز است. نخستین مجموعه‌ی این ماهواره‌ها، اولین بار توسط «ایلان ماسک» مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس در نمایشگاه اخیر فالکون9 رونمایی شد. مکعبی غول‌پیکر که می‌توانست تمام کپسول عریض فالکون9 را پُر کند. این مکعب غول‌آسا، با پرتابی که خودروی تسلا رودستر در آن با فالکون هِوی به فضا پرتاب شد، تفاوت‌های زیادی داشت.
هرکدام از ماهواره‌های استارلینک 227 کیلوگرم وزن دارد که کل این مجموعه‌ی 60تایی در برابر دو پرتاب قبلی که شامل ارسال ماهواره‌ی تل‌استار و ایریدیوم8 می‌شدند، واقعاً شگفت‌آور بود. در نهایت، اسپیس‌ایکس قصد دارد نزدیک به 12،000 ماهواره را در قالب پروژه‌ی استارلینک به فضا پرتاب کند تا تمام اهداف اینترنت جهانی محقق شود. طبق توافق‌نامه‌ای که بین شرکت اسپیس‌ایکس و کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا صورت گرفته است، کل این پروژه در دو بخش کلی انجام می‌گیرد. یک بخش شامل 4،409 ماهواره در ارتفاع بالا و یک بخش شامل 7،518 ماهواره در ارتفاع پایین؛ اما مسئولان اسپیس‌ایکس این اطمینان را داده‌اند که این به معنی پوشش اینترنت برای تنها بخشی از سیاره‌ی زمین نیست و هر دو بخش هم‌دیگر را پوشش خواهند داد و این یک پروژهی جهانی است.
گفتنی است که عملیاتی شدن این پروژه، حدود شش سال طول می‌کشد و این 60 ماهواره‌ی اولیه، همچنان در فاز آزمایشی هستند؛ به‌عبارتی دیگر این ماهواره‌ها برخی از ویژگی‌های نسخه‌های نهایی را ندارند. مثلاً هنوز قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر نیستند، اما می‌توانند با ایستگاه‌های زمینی ارتباط مستقیم برقرار کنند. ماسک در توئیتر خود نوشت: «تمامی 60 ماهواره در مدار قرار گرفته‌اند و همگی به خوبی کار می‌کنند. آن‌ها فقط یک ساعت پس از پرتاب با زمین ارتباط آنلاین برقرار کردند.»

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/107029/به‌زودی-اینترنت-جهانی-پرسرعت-در-دسترس-شما-قرار-خواهد-گرفت
بستن   چاپ