ایران پرسمان
این ربات مثل مار از موانع بالا می‌رود
جمعه 2 اسفند 1398 - 18:31:01
ایران پرسمان - دیجیاتو / مهندسان آمریکایی با الهام از شیوه حرکت کردن مار، رباتی ساخته اند که می توان در آینده از آن برای عملیات جستجو و نجات استفاده کرد.
مار توانایی فوق العاده ای در بالا رفتن از درختان و سنگ ها دارد و مهندسان دانشگاه جانز هاپکینز (Johns Hopkins) با مطالعه نحوه حرکت کردن این جانور خزنده، رباتی مار شکل ابداع کرده اند که ضمن حفظ پایداری به سرعت از پله ها بالا می رود.

ایران پرسمان


«چن لی» (Chen Li)، استادیار مهندسی مکانیک دانشگاه جانز هاپکینز و تیمش برای ساخت این ربات ابتدا شیوه حرکت کردن شه‌مار (Kingsnake) را در محیط آزمایشگاه مشاهده کردند. به گفته لی این مار روزانه با موانع مختلفی مثل درختان قطع شده و قطعه سنگ ها سر و کار داشته و استاد حرکت کردن است.
پژوهشگران با انجام آزمایشات مختلف و تغییر ارتفاع پله و اصطکاک سطح آن، مار را هنگام بالا رفتن از پله مشاهده کرده و سپس ربات خود را ساختند. این ربات در ابتدا نمی توانست پایداری خود را حین بالا رفتن از پله های بزرگ حفظ کند و اغلب سقوط می کرد و یا در بالا رفتن ناتوان بود.

ایران پرسمان


محققان برای حل این مشکل درون هر یک از قسمت های ربات مار شکل خود سیستم تعلیق قرار دادند. این کار سبب شد تا ربات توانایی بالا رفتن از موانعی با ارتفاع 38 درصد از بدن خود با نرخ موفقیت 100 درصد را پیدا کند.
ربات مار شکل در مقایسه با ربات های مشابه سرعت بالاتری داشته و تعادل خود را بهتر حفظ می کند و در برخی مواقع از لحاظ سرعت به مار واقعی نزدیک می شود. یکی از نقاط ضعف سیستم تعلیق این ربات، بالا رفتن مصرف انرژی است.
محققان در ادامه قصد دارند با آزمایش و بهبود ربات مار شکل خود، آنرا برای بالا رفتن از سطوح سه بعدی پیچیده‌تر با موانع بزرگ بدون ساختار آماده کنند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/107592/این-ربات-مثل-مار-از-موانع-بالا-می‌رود
بستن   چاپ