ایران پرسمان
کود مناسب برای گیاهان در مریخ چیست؟
شنبه 3 اسفند 1398 - 22:33:40
ایران پرسمان - ایرنا / نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ادرار انسان می‌تواند کود مناسبی برای رشد گیاهان در مریخ باشد.
انتقال کود به مریخ برای کمک به رشد گیاهان بسیار پرهزینه است. بنابراین منطقی است که مریخ نشینان با هر آنچه که در اختیار دارند به تولید محصولات زراعی بپردازند.
اکنون محققان در نتیجه یک مطالعه متوجه شدند که یک ماده معدنی حاصل از ادرار انسان می‌تواند کود مناسبی برای پرورش گیاهان در مریخ باشد. این مطالعه در واقع به سال 2016 باز می‌گردد که برای اولین بار متوجه شدیم محققان دانشگاه «واخنینگن» در هلند تلاش می‌کنند گیاهان خوراکی در شبیه سازی های خاک ماه و مریخ پرورش دهند. در آن زمان مشخص شد زمانیکه کود ساخته شده از چمن تازه به این گیاهان اضافه می‌شود، آن‌ها بهتر رشد می کنند.
اما پرورش گیاه در گلخانه های مریخ به آب و فضای زیادی نیاز دارد. بنابراین محققان با علم به این موضوع، به فکر استفاده از «استروویت» افتادند؛ استرویت یک ماده معدنی فسفاتی است که از ادرار انسان در تصفیه خانه‌های فاضلاب به دست می آید.
محققان در آزمایش‌های گلخانه ای، بذرهای لوبیای رشته‌ای را در 60 گلدان که با خاک شبیه سازی شده ماه یا مریخ و یا با خاک معمولی زمین پر شده بودند، کاشتند.
سپس محققان به نیمی از این گیاهان 15 گرم استروویت اضافه کردند و به نیم دیگر این گلدان ها هیچ کودی اضافه نکردند. به تمام گیاهان به طور خودکار روزانه آب داده می شد و دمای گلخانه در روز 20 درجه سانتی گراد و در شب 18 درجه سانتی گراد نگاه داشته می شد.
محققان همزمان با جوانه زدن لوبیا، طول آن‌ها را مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند تمام گیاهانی که کود استرویت دریافت کردنده بودند، رشد بیشتری داشتند؛ این افزایش رشد به ویژه در گیاهانی مشاهده شد که در خاک های ماه و مریخ قرار داشتند.
گیاهانی که در خاک مریخ قرار داشتند و کود استروویت دریافت کرده بودند، در نهایت لوبیای قابل برداشت تولید کردند. اما باردهی آنان یک هفته بعد از باردهی گیاهانی بود که در خاک ماه و زمین قرار داشتند. این موضوع نشان می دهد که اگر کود حاصل از مدفوع انسان نیز به خاک گلدان این گیاهان اضافه شود، میزان رشد آن‌ها بازهم به اندازه قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/108041/کود-مناسب-برای-گیاهان-در-مریخ-چیست؟
بستن   چاپ