ایران پرسمان
گردویی که سرما آن را از پای در نمی‌آورد
يکشنبه 4 اسفند 1398 - 09:56:39
ایران پرسمان - ایسنا / رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی استان زنجان گفت: ارقام گردوی فرنور و چندلر از ارقام دیرگل بوده و به علت گلدهی دیرهنگام نسبت به گردوهای ایرانی با خطر سرمای بهاره مواجه نمی‌شود.
پرویز مرادی با بیان اینکه مهم‌ترین ارقام تجاری گردو عبارتند از چندلر، فرنور، یوریکا، پاین، فرانکت، آشلی، سر، چیکو، هارتلی و کارپاتین، اظهار کرد: گردو به‌عنوان چهارمین محصول عمده باغی ایران، پس از پسته دومین محصول خشکباری مهم کشور محسوب می‌شود و از نظر اقتصادی به خصوص صادرات غیرنفتی اهمیت بالقوه زیادی دارد. ایران قسمت مهمی از رویشگاه گردو بوده و در حال حاضر سومین کشور تولیدکننده گردو در جهان بعد از چین و آمریکا محسوب می‌شود.
وی به ویژگی‌های مهم‌ترین ارقام تجاری گردو اشاره و عنوان کرد: چندلر و فرنور هر دو دیرگل بوده و باردهی جانبی بالایی دارند، یوریکا نسبتاً دیرگل بوده و باردهی جانبی بالایی دارد، پاین زودبارده بوده و باردهی آن بالا است و درز میوه سفتی داشته و اندازه آن متوسط است. همچنین باردهی جانبی و هموگامی بالایی دارد و نسبت به کرم سیب و بلایت حساس است. فرانکت دیرگل، دیربارده، میوه با پوست سخت، کشیده، ناصاف، کوچک و بدون منفذ و درختانی بزرگ با رشد عمودی دارد.
رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی استان زنجان با اشاره به اینکه آشلی کیفیت مغز مرغوب بوده و عملکرد بالایی دارد، افزود: سر پرمحصول با باردهی جانبی متوسط، کیفیت بالای مغز و جثه درخت بزرگ آن است. چیکو زودرس بوده و عملکرد بالایی دارد. هارتلی دارای دانه‌های درشت، مغز سفید، پوست چوبی نازک و روشن است که منفذ میوه آن سفت، طعم خوب، با باردهی جانبی و مقاوم به کرم سیب و بلایت گردو است. کارپاتین نیز دارای درصد بالای مغز و مقاومت بالا به سرمای زمستان است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/108083/گردویی-که-سرما-آن-را-از-پای-در-نمی‌آورد
بستن   چاپ