ایران پرسمان
پای احمدی‌نژادی‌ها به مجلس باز شد
يکشنبه 4 اسفند 1398 - 12:55:30
ایران پرسمان - آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
در مرداد سال 93 بود که محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره آینده سیاسی خود تصریح کرد: «به‌زودی برمی‌گردیم»، پس از آن هم آنچه بسیاری از سیاستمداران پیش‌بینی کرده بودند به وقوع پیوست مانند علی شکوری راد دبیرکل حزب اتحاد که در مردادماه سال 93 گفته بود: «با افراد مخالف طوری برخورد شد که این افراد یا از کشور رفتند یا هر نوع فعالیت سیاسی را ترک کردند. در حالی که همان‌طور که حضرت امام فرمودند وجود منتقد و تخطئه‌کننده برای کسانی که در حکومت هستند نعمت است چراکه اگر منتقد وجود نداشته باشد همان اتفاقاتی خواهد افتاد که در هشت سال دوران احمدی‌نژاد رخ داد». اکنون درغیاب اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم، احمدی‌نژادی‌ها با آرای محدود به بهارستان راه پیدا کردند و شاید این بار باید در انتظار تکرار دولت احمدی‌نژاد در مجلس بود. هرچند بازار رقابت جناح‌ها در انتخابات مجلس یازدهم رنگ و بوی زیادی نداشت اما این سردی انتخابات به کام اهالی دولت‌های نهم و دهم تمام شد و کرسی‌های قابل توجهی، از آن احمدی‌نژادی‌ها شد، به‌طوری که تا این لحظه 14 نفر از کسانی که در دولت محمود احمدی‌نژاد وزیر، استاندار یا مدیر بوده‌اند وارد بهارستان شده‌اند.
بازگشت با چه هدفی؟
در حالی احمدی‌نژادی‌ها به مجلس یازدهم راه پیدا کردند که علی اکبر جوانفکر مشاور احمدی‌نژاد پیش از این درباره حضور برخی چهره‌های نزدیک به احمدی‌نژاد در فهرست شورای ائتلاف و در انتخابات مجلس گفته بود: «ما در این باره اصلا اظهارنظری نمی‌کنیم و دخالتی نداریم. ما به اظهارنظر دیگران و اینکه چه کسی چه چیزی را گفته کاری نداریم و در مسائل انتخاباتی هم اظهارنظر نمی‌کنیم.» البته اصلاح‌طلبان آن اندازه ساده نبودند که این ادعا را باور کنند چنانکه داریوش قنبری فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده سابق مجلس در گفت‌وگو با فرارو اظهار کرد: «طیف نیرو‌های وابسته به احمدی‌نژاد در انتخابات شرکت کردند و در غیاب اصلاح‌طلبان تعداد زیادی از آنها این فرصت را دارند که به مجلس آینده راه پیدا کنند. هنگامی که مشارکت در انتخابات حداقلی باشد امکان موفقیت طیف راست بیشتر است. در این میان، نامزدهای نزدیک به احمدی‌نژاد، افرادی دارای نفوذ و منابع قابل توجه هستند که برای حضور در انتخابات مهم است». «آرمان ملی» هم پیش از این چنین نوشته بود که امکان حضور اطرافیان به‌ویژه وزرای احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس وجود دارد که این موضوع را از دو زاویه باید مورد ارزیابی قرار داد. نخست اینکه این جریان با ارائه لیست مستقل و وعده‌های عوام‌پسند درصدد جلب توجه جامعه خواهد بود تا اگر در سال 1400 امکان حضور احمدی‌نژاد فراهم شد از این پتانسیلی که در سال 98 آماده شده، بهره‌برداری کند. از سوی دیگر این جریان قصد دارد با فرستادن نیروهایش در مجلس به جریان‌سازی بپردازد که به احتمال زیاد شعارهای آنها در حمایت از مستضعفان و اقشار کم‌درآمد جامعه درعین انتقاد به عملکرد روحانی و مجلسیان دهم است.
از انکار تا واقعیت
نزدیکان احمدی‌نژاد در ابتدا مسیر تکذیب را پیش گرفتند چنانکه بهمن شریف‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا احمدی‌نژاد و اطرافیان او برنامه‌ای برای مجلس دارند؟ پاسخ داد: «باید از دفتر ایشان بپرسید،اما تا آنجا که من اطلاع دارم خیر.» او حتی در پاسخ به اینکه احتمال می‌رود که افراد نزدیک به احمدی‌نژاد قصد شرکت در انتخابات داشته باشند، توضیح داد: «فکر نمی‌کنم. چون اگر نزدیک آقای احمدی‌نژاد هستند طبیعتا جز با برنامه حرکت نمی‌کنند؛ یعنی کار انفرادی انجام نمی‌دهند مگر اینکه نزدیک ایشان نباشند و بخواهند کار انفرادی انجام دهند. آقای احمدی‌نژاد هم که بنا ندارد در انتخابات شرکت کند» که خلاف این ادعا رخ داد. درابتدای ثبت‌نام انتخاباتی برای مجلس یازدهم شایعه انتشار لیست احمدی‌نژادی‌ها با عنوان لیست بهار منتشر شد. در آن مقطع ادعا شد سرلیست بهار محمود احمدی‌نژاد است و وزرا و نزدیکان به احمدی‌نژاد اعضای لیست را تشکیل می‌دهند. مشخص بود انتشار این شایعه از سوی یکی از حامیان رئیس دولت‌های نهم و دهم است تا حضور احمدی‌نژادی‌ها در انتخابات کلید زده شود به‌عنوان نمونه بهمن شریف‌زاده از یاران احمدی‌نژاد گفته بود: «کسی با عنوان جریان بهار در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام نمی‌کند، چراکه شورای نگهبان دید مثبتی نسبت به این تفکر ندارد و نیروهای آن را رد صلاحیت صددرصدی می‌کند.» بنابراین دیگر قرار نبود به‌خاطر حساسیت‌هایی که به آنها وجود دارد لیست جداگانه ارائه شود بلکه شرایط برای بهبود روابط و همکاری با اصولگرایان فراهم می‌شود تا آنها در لیست رسمی اصولگرایی قرار بگیرند.
پیش‌بینی درست زیباکلام
صادق زیباکلام هم پیش‌بینی درستی کرده بود. این سیاستمدار درباره اینکه احمدی‌نژاد چه خواهد کرد، گفت: «من از فردای مرداد 92 که مراسم تحلیف آقای روحانی برگزار شد و آقای احمدی‌نژاد رسما کنار رفتند تا به امروز همواره گفته‌ام آقای احمدی‌نژاد را نباید دست کم گرفت و او را تمام شده دانست. آقای احمدی‌نژاد سه ویژگی مهم دارد. اول اینکه از چهره‌های سنتی‌تر اصولگرا، جوان‌تر است. دوم اینکه خیلی از کادر‌های اصولگرا و شخصیت‌های این جریان از ایشان طرفداری می‌کنند. مثلا روح‌ا... حسینیان، حسین ا...کرم و... که برخی انتقادات به او را قبول دارند. ویژگی سوم احمدی‌نژاد این است که اگر همین فردا انتخابات برگزار شود حداقل 10 تا 15‌میلیون رای دارد، بدون تبلیغات. بنابراین هرکس دیگری که جای احمدی‌نژاد باشد با داشتن این سه خصوصیت مهم، کنار نمی‌کشید.» زیباکلام تاکید کرد: «در حوزه‌هایی که کوچک‌تر و دورافتاده‌تر است محبوبیت احمدی‌نژاد خیلی بیشتر است. یقینا نامزد‌هایی که احمدی‌نژاد تائیدشان کند به آسانی به مجلس راه پیدا می‌کنند؛ بنابراین من تصور می‌کنم در بدترین حالت احمدی‌نژاد و جریان منتسب به او حداقل یک سوم مجلس آینده را کسب خواهد کرد. فراکسیون امید هم در حال حاضر یک سوم مجلس را در دست دارد، اما اعضای این فراکسیون پای آرمان‌های اصلاحات و اصلاح‌طلبی ایستادگی نکردند. طرفداران احمدی‌نژاد وقتی وارد مجلس شوند مثل نمایندگان فراکسیون امید عمل نخواهند کرد و هر کدام به اندازه 10 نماینده سروصدا و قدرت خواهند داشت.»
در نهایت...
تصور می‌شود گام بعدی احمدی‌نژادی‌ها به‌ویژه آنانی که در مجلس هستند برنامه‌ریزی برای انتخابات 1400 ریاست جمهوری است که در آن مقطع یا احمدی‌نژاد به عرصه وارد شود یا کاندیدایی دیگر از آن طیف اعلام حضور خواهد کرد اما هر چه باشد تصور می‌شود باز هم بی‌سر و صدا و مانند انتخابات مجلس یازدهم عمل خواهند کرد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/108154/پای-احمدی‌نژادی‌ها-به-مجلس-باز-شد
بستن   چاپ