ایران پرسمان
مجلس یازدهم به تصرف اصولگرایان درآمد
يکشنبه 4 اسفند 1398 - 14:02:24
ایران پرسمان - ابتکار / متن پیش رو در ابتکار منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
روز گذشته در اکثر حوزه‌های انتخاباتی نتایج شمارش آراء اعلام شد و اصولگرایان در شرایطی که اصلاح‌طلبان و بدنه اجتماعی آنها حضور نداشت، پیروز این رقابت یکطرفه شدند. پیروزی‫ای که از قبل پیش‌بینی شده بود و حتی کاهش آمار سطح مشارکت نیز بر این امر صحه گذاشت. با این حال اصولگرایان از این پیروزی به شدت خوشحال شدند و گویی در یک رقابت تنگاتنگ و حضور رقیبی سرسخت توانستند پیروز شوند. براساس اعلام سید اسماعیل موسوی، سخنگو و دبیر ستاد انتخابات کشور، نتایج شمارش آراء در 144حوزه انتخابیه (159 کرسی) یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تا لحظه تنظیم این گزارش اعلام شد. 40 نفر نخست از نامزدهای حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر مشخص شده‌اند‫ که از این تعداد 35 نفر اول با صدرنشینی محمدباقر قالیباف را اصولگرایان تشکیل می‌دهند و سکان مجلس یازدهم به طور کامل هما‌ن‌گونه که از قبل پیش‌بینی می‌شد در اختیار یک جناح قرار گرفت.
براساس آمار رسمی و غیررسمی تا این لحظه اصولگرایان پیشتاز کسب رای در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور شده‌اند. برخی نمایندگان فعلی در جایگاه خود ابقا شده و برخی قدیمی‌ترهای پارلمان بعد از یک یا چند دوره غیبت بار دیگر با کسب رای به مجلس باز خواهند گشت. درواقع سردی انتخابات به کام اهالی دولت‌های نهم و دهم تمام شد و کرسی‌های قابل توجهی از آن احمدی‌نژادی‌ها شد، آن هم در شرایطی که در این دوره لیستی معرفی نکردند و مستقل وارد انتخابات شدند. بنابراین ما شاهد مجلسی تماما اصولگرا خواهیم بود و از این به بعد باید دید که بین آقاتهرانی و قالیباف صندلی ریاست بهارستان به چه کسی خواهد رسید و ائتلافی‌ها قادر خواهند بود همچنان از قالیباف در مقابل پایداری‌ها حمایت کنند.
برخی معتقدند که اما انتشار لیست مشترک، مهر پایانی بر اختلافات پایداری‌ها و اصولگرایان در دقیقه نود بود اما شواهد چنین موضوعی را تایید نمی‌کند و خیلی بعید به نظر می‌رسد که وحدت دقیقه نودی همچنان در گام بعدی یعنی تصاحب کرسی ریاست مجلس پابرجا بماند و احتمالا دوباره شاهد رقابت دورنی بین اصولگرایان برای تصاحب آن خواهیم بود. چرا که یک طرف قالیباف قرار دارد که تمام تلاش خود را کرد تا بتواند به کرسی ریاست بهارستان برسد و مانند شهرداری تهران سال‌های زیادی را در آنجا مدیریت کند و به همین راحتی راضی به کناره‌گیری نخواهد شد. در مقابل آقاتهرانی و پایداری‌ها قرار دارند که یکی از رقبای اصلی محمدباقر قالیباف محسوب می‌شوند و برای رسیدن به اهداف و سهم خود یک قدم هم کوتاه نیامدند و در بستن لیست به شدت از مواضع خود دفاع کردند.
اما رقابت فقط بین این دو نفر نیست بلکه شخص سومی نیز در میان است به نام مصطفی میرسلیم رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی. فردی که پیش از این نیز در رابطه با سرلیستی قالیباف واکنش نشان داد و می‌توان او را نیز جزو معترضین اصولگرا نسبت به فهرست ائتلافی با سرلیستی قالیباف داشت. همان‌طور که پیش از این نیز گفته بود: «در فهرست ما شخصیت‌هایی وجود دارد مثل آقای تقوی که به اعتبار آنها ممکن است مردم به لیست رای بدهند یا خیلی‌ها آقای قالیباف را می‌شناسند و به اعتبار ایشان بخواهند رای بدهند، اما کسی به عنوان سر فهرست مشخص نشده است که معرفی شود. کسانی که علاقه‌مند به آقای قالیباف بوده‌اند لیست را به این شکل منتشر کرده‌اند، اما شورای ائتلاف سرلیست ندارد.» درواقع او نیز مانند پایداری‌ها هیچ وقت از مواضع خودش کوتاه نیامده، مانند انتخابات ریاست‌جمهوری 96 که حاضر نشد با وجود بیانیه هم‌حزبی‌های خود به نفع ابراهیم رئیسی کناره‌گیری کند. بنابراین باید منتظر یک رقابت دیگر درون‌جناحی اصولگرایان بر سر ریاست مجلس آینده بود.
کاندیداهای تهرانی باید چند رای کسب کنند؟
یکی از تغییرات در انتخابات مجلس پیش ‌رو نسبت به انتخابات مجالس پیشین، کاهش میزان رای‌آوری منتخبین از 25 درصد به 20 درصد است. بدین معنا که در ادوار قبلی اگر کسی می‌خواست وارد مجلس شود باید 25 درصد آراء صحیح حوزه انتخابیه را از آن خود می‌کرد، اما با اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس در تاریخ سوم خردادماه 95، از این به بعد، نامزد‌ها با تصاحب 20 درصد از کل آراء می‌توانند جواز حضور در بهارستان را به نمایندگی از مردم حوزه انتخابیه خود کسب کنند. بنابراین در هر حوزه انتخابیه که نماینده‌ای نتواند 20 درصد از کل آراء ماخوذه را تصاحب کند، انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود؛ البته در دور دوم این سقف 20 درصد نیز برداشته می‌شود.
آمار رسمی واجدان شرایط رای دادن در شهر تهران به صورت رسمی اعلام نشده است، اما با در نظر گرفتن آمار واجدان شرایط در دو انتخابات گذشته، می‌توان تخمین زد که آمار احتمالی واجدان شرایط در شهر تهران، حدود 7 میلیون و 500 هزار نفر باشد. بر این اساس، اگر فرض را بر مشارکت 30 درصدی انتخابات بگذاریم (طبق نظرسنجی‫ها)، از این تعداد حدود 2 میلیون و 250 هزار نفر در انتخابات شرکت خواهند کرد، بنابراین کاندیدایی که سودای بهارستان به سر دارد باید از این تعداد، 420 هزار نفر را مجاب کند که به او رای بدهند.
مسئولیت سنگین اصوگرایان
در حالی که به نظر می‌رسد مجلس یازدهم یک مجلس کاملا یکدست و تماما اصولگرایی باشد در انتخابات دوره قبل مجلس زمانی که لیست ائتلافی اصلاح‌طلبان به طور کامل رای آورد و وارد مجلس شد اصولگرایان ابزار خوشحالی کردند که این مجلس نیز اصولگرایی است. اما در ادامه کار مجلس دهم آنها برای انتقاد و هجمه بارها از تریبون‌های مختلف اعلام کردند که این مجلس یک پارلمان کاملا اصلاح‌طلبی است و اگر ایراد و انتقادی به آن وارد است به جریان اصلاح‌طلبی بر‫می‌گردد که تماما مجلس را در اختیار گرفته است. حالا هم در آستانه انتخابات بارها از تریبون‌های مختلف و در اکثر سخنرانی‌ها و همایش‌های انتخاباتی خود فریاد زدند که اگر مجلس ناکارآمدی داشته به جریان رقیب برمی‌گردد. بنابراین حالا باید دید در مجلس یازدهم که اصلاح‌طلبان حضور ندارند و یکدست در اختیار آنها قرار گرفته است، چگونه می‌‌خواهند عمل کنند. درواقع با این اوصاف مسئولیت اصولگرایان سنگین‌تر شده است و منتظر مجلسی یکدست اصولگرایی هستیم و عملکردی که در آینده از سوی این مجلس انتظارش می‌رود.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/108178/مجلس-یازدهم-به-تصرف-اصولگرایان-درآمد
بستن   چاپ