ایران پرسمان
ادلب و آینده اردوغان
يکشنبه 4 اسفند 1398 - 22:14:15
ایران پرسمان - آخرین خبر / متن پیش رو در تسنیم منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که اقدام مخاطره‌آمیز ارتش ترکیه در ادلب٬ می‌تواند به حیات سیاسی اردوغان و آکپارتی پایان دهد. اما واقعیت این است که حمایت ملی‌گرایان و محافظه‌کاران از اردوغان ادامه دارد و مداوما٬ او را به مداخله تشویق می‌کنند.
چانه‌زنی مقامات ترکیه در برابر مقامات نظامی و سیاسی روسیه همچنان ادامه دارد. تیم سیاسی – امنیتی اردوغان٬ از سویی در حال تلاش برای سازش با مسکو است و از دیگر سو٬ خود اردوغان هم به دنبال آن است که با زبان تهدید و ارعاب٬ بشار اسد رئیس جمهور سوریه را بترساند و او را وادار کند که نیروهای تحت امر خود را به خطوط مرزی توافق ادلب بازگرداند.
درگیری همزمان در چندین جبهه
سخنان دیروز رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مورد وقایع ادلب و لیبی٬ موجب واکنش منفی برخی از رسانه‌های ترکیه شد. ظاهراً چند نظامی ترکیه در لیبی کشته شده‌اند که یکی از آنان دارای رتبه نظامی سرهنگی بوده و رسانه‌های مخالف حزب حاکم معتقدند که دولت می‌خواهد او و همقطارانش را بی‌ سر و صدا به خاک بسپارد تا افکار عمومی ترکیه حساس نشوند.
اردوغان در این مورد گفت:«در لیبی چند دانه شهید داده‌ایم.» استفاده اردوغان از لفظ عجیب و نامتعارف «چند دانه» (Birkaç tane)٬ واکنش‌های منفی به دنبال آورد و حالا هم در فضای مجازی و هم در روزنامه‌ها٬ کم نیستند کسانی که خطاب به دولت برآمده از حزب عدالت و توسعه می‌گویند: باید از باتلاق ادلب خارج شویم.
حالا ارتش ترکیه به طور همزمان در این مناطق در حال انجام حملات گسسته و درگیری است:
سوریه: شرق فرات و مناطقی حمله موسوم به عملیات چشمه صلح.
سوریه: غرب فرات٬ عفرین و مناطق حمله موسوم به شاخه زیتون.
سوریه: غرب فرات و منطقه ادلب.
شمال عراق و جنگ با پ.ک.ک.
مرزهای ترکیه و جنگ با پ.ک.ک.
شرق مدیترانه و لیبی.
علاوه بر این٬ در حوزه امنیتی نیز٬ سرویس اطلاعاتی میت و پلیس ترکیه به دنبال اعضای برجسته گروه فتح الله گولن است.
این همه درگیری و قدرت‌نمایی نظامی ترکیه٬ هزینه‌های سیاسی و اقتصادی فراوانی بر دست ترکیه گذاشته است. اما ائتلاف جمهور یعنی حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی٬ معتقدند که در تمام این حوزه‌ها٬ ارتش ترکیه باید با تمام قدرت به فعالیت خود ادامه دهد.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه در این مورد گفته است: «نمی‌توانیم بگوییم ادلب و لیبی به ما ربطی ندارد. اگر امروز مبارزه نکنیم٬ در آینده باید هزینه‌های سنگینی بدهیم.»
ابراهیم کالین سخنگو و مشاور امنیت ملی رئیس جمهور ترکیه نیز در این مورد گفته که ترکیه حاضر نیست محل فعالیت نظامیان خود در 12 نقطه دیده بانی ادلب را تغییر دهد و آنکارا تاکنون نقشه پیشنهاد شده از سوی روسیه را نپذیرفته اما همچنان به گفت‌وگو و مذاکره ادامه می‌دهد.
متین فیضی اوغلو حقوقدان مشهور و رئیس کانون وکلای مدافع ترکیه نیز معتقد است که تمام تصمیمات و اقدامات دولت ترکیه در سوریه٬ ادلب و لیبی صحیح است اما لازم است که دولت ترکیه هر چه زودتر به شکل مستقیم با بشار اسد وارد مذاکره شود. ما در شمال سوریه٬ پ.ک.ک را از بین بردیم. نباید کاری کنیم که بشار اسد تمام مرزهایی را که پاکسازی کرده‌ایم به پ.ک.ک تحویل دهد.
پروفسور یالچین آکدوغان از مشاورین اردوغان که در مورد او دیدگاهی اغراق آمیزی داشته و اردوغان را به عنوان رهبری در قد و قامت برخورداری از تغییر مسیر تاریخ قلمداد می‌کند٬ مسئله ادلب را به عنوان مسئله امنیت ملی ترکیه ارزیابی کرده و معتقد است که ترکیه باید قدرت خود را نشان دهد.
فخرالدین آلتون مدیر بخش اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری ترکیه و از معتمدین نزدیک اردوغان نیز در مود ادلب٬ با زبانی تهدیدآمیز گفته است: صبر ما در مورد بشار اسد٬ از خیلی وقت پیش٬ به پایان رسیده است. توصیه می‌کنیم هیچ کسی صبر و توان ما را امتحان نکند.
ادلب و آینده آکپارتی
هم در رسانه‌های منطقه و هم در داخل ترکیه٬ برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که اقدام مخاطره‌آمیز ارتش ترکیه در ادلب٬ می‌تواند به حیات سیاسی اردوغان و آکپارتی پایان دهد. اما واقعیت این است که حمایت ملی‌گرایان و محافظه‌کاران از اردوغان ادامه دارد و مدام او را به مداخله تشویق می‌کنند.
عبدالباری عطوان از تحلیل‌گران عرب بر این باور است که اقدامات اردوغان در ادلب٬ نه تنها تکلیف معارضین اسد را روشن می‌کند٬ بلکه موجب آن خواهد شد که تکلیف قدرت‌نمایی‌های ترکیه از دوران سلجوقیان و عثمانیان تاکنون٬ به فرجام نهایی برسد.
در داخل ترکیه نیز بسیاری از روزنامه‌ها و تحلیل‌گران٬ ادلب را به مثابه یک دام و باتلاق قلمداد و اعلام کرده‌اند که ترکیه باید خود را از این دام مهلک برهاند. این رسانه‌ها معتقدند که این دام٬ روابط ترکیه و روسیه را تهدید می‌کند و موجب آن می‌شود که یک بار دیگر ترکیه٬ به آمریکا وابسته شود.
گروهی دیگر نیز معتقدند که ادامه این وضعیت٬ موجب کشته شدن نظامیان ترکیه می‌شود و خون سربازان این کشور٬ در یک جنگ بدون دستاورد بر زمین می‌ریزد. روزنامه‌های سوزجو و جمهوریت که هر دو از تریبون‌های مهم کمالیست‌ها و حزب جمهوری خلق هستند٬ آشکارا٬ ترکیه را در سوریه و ادلب را به عنوان یک کشور شکست‌ خورده توصیف می‌کنند.
ادلب و دوقطبی داخلی ترکیه
نگاهی به مواضع سران احزاب سیاسی ترکیه و همچنین رویکرد منتقدین و مخالفین٬ این واقعیت را به نمایش می‌گذارد که دوقطبی سیاسی – اجتماعی موجود در فضای داخلی ترکیه که بارها موجب دردسرهای بزرگی برای دولت و ملت ترکیه شده٬ در رسانه و سیاست خارجی نیز مشهود است و مخالفین اردوغان بر این باورند که ماشین تبلیغاتی عظیم آکپارتی٬ در هفته‌های اخیر٬ جنگ در ادلب را به یک موضوع حماسی مرتبط با بقای ملی ترکیه تبدیل کرده‌اند تا مردم را بترسانند.
این در حالی است که پیش‌تر مسئله ترس از شکست در انتخابات شهرداری استانبول نیز به مسئله بقا و حیات و ممات ترکیه تبدیل شده بود و پس از پیروزی اکرم امام اوغلو مشخص شد که این توصیف اغراق‌آمیز هیچ نسبتی با واقعیت نداشته و مسئله قدرت‌نمایی ارتش ترکیه در ادلب نیز نمی‌تواند بخشی از بقا و امنیت ملی این کشور باشد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/108378/ادلب-و-آینده-اردوغان
بستن   چاپ