ایران پرسمان
انتشار شعله‌های بزرگ از یک ستاره کوچک
يکشنبه 4 اسفند 1398 - 22:14:51
ایران پرسمان - ایسنا / گروهی از ستاره‌شناسان، تصویری از یک ستاره را ثبت کرده‌اند که با وجود کوچک بودن، شعله‌ بزرگی را منتشر کرده است.
ستاره‌شناسان موفق شده‌اند از ستاره‌ای عکسبرداری کنند که حدود هشت درصد جرم خورشید را دارد و ابرشعله‌ای از اشعه ایکس را از خود منتشر می‌کند. این انفجار پر از انرژی، مشکلی اساسی برای ستاره‌شناسانی به شمار می‌رود که فکر می‌کنند چنین انتشاری از ستارگان کوچک برنمی‌آید.
جرم این ستاره موسوم به J0331-27 که یک ستاره کوتوله به شمار می‌رود، آنقدر کم است که از مرز یک ستاره واقعی بودن می‌گذرد. اگر این ستاره جرم کمتری داشت، دیگر شرایط لازم برای تولید انرژی در آن دیده نمی‌شد.
شعله‌ها هنگامی منتشر می‌شوند که میدان مغناطیسی موجود در جو یک ستاره، بی‌ثبات شود و فر بریزد تا به شکل ساده‌تری درآید. ستاره طی این مراحل، انرژی زیادی را که در آن ذخیره شده، آزاد می‌کند.
این انتشار انفجاری انرژی، یک روشنایی ناگهانی را به وجود می‌آورد و به مطرح شدن معمای بزرگی منجر می‌شود.
"بیت استلزر"(Beate Stelzer)، از اعضای این گروه ستاره‌شناسان گفت: این کشف، جالب‌ترین بخش علمی پروژه به شمار می‌رود زیرا ما انتظار نداشتیم که ستاره‌های کوتوله بتوانند انرژی کافی را در میادین مغناطیسی خود ذخیره کنند و چنین انفجاری را به نمایش بگذارند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/108391/انتشار-شعله‌های-بزرگ-از-یک-ستاره-کوچک
بستن   چاپ