ایران پرسمان
در نخستین رویداد مجسمه و طبیعت جزیره کیش
سنگ و آهن و چوب در دست هنرمندان‌
سه شنبه 6 اسفند 1398 - 10:43:54
ایران پرسمان - این روزها کیش میزبان نخستین رویداد مجسمه و طبیعت است. این رویداد که با هدف تولید آثار با کیفیت مجسمه در جزیره کیش و نصب آنها و توجه به هویت شهری برگزار می‌شود، میزبان 12 هنرمند مجسمه‌ساز از سراسر ایران است.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش، رویداد مجسمه و طبیعت با همت سازمان منطقه آزاد کیش و سازمان عمران، آب و خدمات این جزیره از تاریخ 26 بهمن تا 10اسفند در حال برگزاری است.
احسان گرایلی دبیر نخستین رویداد مجسمه و طبیعت درباره نحوه برگزاری آن گفت: این رویداد نخستین رویداد از نوع خودش در جزیره کیش است. ما برای این رویداد سایتی را طراحی کردیم و از 12 هنرمند مجسمه‌سازی ایران دعوت شد تا در 12 روز، 12 اثر برای نصب در جزیره کیش تولید شود. بین دعوت‌شدگان، هم جوانان بااستعداد و خوش‌قریحه و خوش‌نام هستند و هم استادان دانشگاه از سه دانشگاه مطرح حوزه مجسمه‌سازی ایران حضور دارند. در انتخاب هنرمندان نیز سعی کرده‌ایم دعوت همه بخش‌های مختلف را دربربگیرد. هنرمندان حاضر در این رویداد کارهای امضادار منحصربه‌فرد و نصب شده در ایران دارند. این هنرمندان عبارتند از کوروش گلناری، رضا قره‌باغی، محمود محرومی، مهدی رنگچی، حسین علی عسگری، محمد بهرامی، حمید شیری، حمید رضا فتوحی، پیمان بخشی، زهرا رحیمی، ندا آیتی و فرزانه عبدلی.
دبیر این رویداد در ادامه گفت: مسأله‌ دیگری که در این رویداد برای ما اهمیت داشت این بود که 12 هنرمند در ساخت آثار کمک می‌کنند. مجموعاً یک تیم چهل نفره در جزیره مشغول کار هستند که همه تیم فارغ‌التحصیل و دانشگاه‌رفته رشته مجسمه‌سازی‌اند.
دبیر رویداد مجسمه و طبیعت باتوجه به‌نام این رویداد و دلیل انتخاب آن گفت: هنرمندانی که در این رویداد حضور دارند کارهای امضادار خودشان را با تلفیقی از مفهوم طبیعت اعم از درخت، گل و عناصر طبیعت در اثر خود ایجاد کنند و این آثار در کیش بازتولید شود. هنرمندان سه طرح پیشنهادی به رویداد ارائه کردند که توسط تیم کارشناسی یک اثر از میان آثار ارائه شده انتخاب شده و توسط هنرمندان در جزیره کیش درحال ساخت و اجراست.
گرایلی با اشاره به اهمیت برگزاری چنین رویدادهایی در جزیره کیش و توجه مسئولان جزیره به برپا شدن این حرکت‌ها گفت: حضور آقای مجید ملانوروزی در سمت معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش فرصت مغتنمی است. به‌دلیل اشراف ایشان به حوزه هنرهای تجسمی‌ای که در کشور دارند سعی کردیم از این فرصت استفاده کنیم و از مشورت و راهنمایی‌های ایشان در برگزاری و انتخاب آثار و هنرمندان استفاده کنیم. همچنین نگاه مثبت آقای علی مقدس‌زاده مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات کیش به هویت بصری شهری این حرکت در جزیره آغاز شده است که امیدواریم با همین نگاه مسئولان جزیره کیش به ادامه‌دار شدن چنین برنامه‌هایی در جزیره کمک کنند.
دبیر رویداد مجسمه و طبیعت درباره پتانسیل‌های جزیره کیش برای برگزاری چنین رویدادهایی بااشاره به ساختار گردشگری جزیره و همچنین بافت شهری آن گفت: فکر می‌کنم با‌توجه به اهمیت حوزه گردشگری جزیره کیش، یکی از مباحثی که می‌تواند ارزش‌افزوده ایجاد کند، فعالیت‌ در حوزه هنرهای تجسمی و بخصوص مجسمه است که برخورد مستقیم گردشگر و مخاطب را با خود به‌همراه دارد و همچنین می‌تواند از نظر بصری و مبلمان شهری ظرفیت‌های تازه‌ای برای جزیره ایجاد کند. نصب آثار هم برای کیشوندان و هم برای گردشگران جذابیت دارد. از نظر فرهنگی حضور چنین تیم‌هایی در جزیره به ارتقای سواد هنری و بصری علاقه‌مندان حوزه تجسمی جزیره کمک خواهد کرد. تعاملی که این هنرمندان در زمان حضور در جزیره با اهالی هنر جزیره دارند در ارتقای سطح هنری جزیره تأثیر مثبتی خواهد داشت.
او درباره ادامه‌دار بودن چنین رویدادهایی نیز گفت: امیدوارم چنین برنامه‌هایی در جزیره ادامه داشته باشد. اینها سرمایه‌های کیش هستند و می‌تواند کیش را به مقصد جذاب‌تری برای گردشگری در سراسر دنیا تبدیل کند.
حمید شیری مجسمه‌ساز و دبیر اجرایی و هنری رویداد مجسمه و طبیعت کیش این رویداد را یک اتفاق کم‌نظیر در سطح کشور ارزیابی کرد و گفت: خصوصیت مهم این رویداد که در نوع خودش کم‌نظیر و نادر است، این است که از چندین متریال در این رویداد استفاده کرده‌ایم. آهن، چوب، ترکیب چوب و آهن، فایبرگلاس، بتن مستقیم و... در کارها استفاده شده‌اند. این درحالی است که سمپوزیوم‌های کشور ما معمولاً با یک متریال مانند سنگ، آهن و... برگزار می‌شود. همین مسأله دشواری کار برای استفاده هنرمندان از ابزار، تجهیزات و متریال را سخت کرد اما نقطه لذت‌بخش و هیجان‌بخش آن هم برای هنرمندان حاضر این است که اتفاق متفاوتی در جزیره کیش به وقوع پیوسته است که همه هنرمندان از این جهت خوشحال هستند.
او درباره آماده‌سازی آثار در جزیره کیش نیز گفت: در مورد کارها، تم و مضمون را به هنرمندان منتخب اعلام کردیم و برهمین اساس کارها طراحی شد. چند کار تقریباً آماده است و هنرمندان مجسمه‌ساز مشغول جانمایی آثار خود در جزیره کیش هستند. به تناوب کارها تمام و برای نصب در محل آماده می‌شود.
این هنرمند مجسمه‌ساز یکی از نکات مثبت این رویداد را جانمایی آثار قلمداد کرد و گفت: نکته مثبت این رویداد هم همین جانمایی آن‌هاست که آنها را نمی‌گذاریم تا شش یا هفت ماه بعد جانمایی و نصب شود بلکه یک بخش از جانمایی را پیش از رویداد انجام دادیم و بخشی را هم در هنگام برگزاری پیش بردیم تا در روزهای پیش رو کارها در جزیره کیش نصب شود تا نتیجه نهایی را کیشوندان و گردشگران در سطح شهر ببینند و مورد استفاده قرار بگیرد. سمپوزیوم‌های دیگر بعد از اتمام کار ماه‌ها صرف جانمایی می‌شود و کارها هنگام جابه‌جایی آسیب می‌بیند بنابراین بخشی از هنرمندان به‌صورت تعاملی کارشان را در محل نصب و همچنین در سایت ساخت مجسمه انجام می‌دهند که مردم هم می‌توانند نهایی شدن کارها را در محل نصب مجسمه‌ها ببینند.
شیری از دشواری‌های پیش روی هنرمندان در این رویداد نیز سخن گفت: این درحالی است که کار کردن در کیش از چند منظر سخت است. هم در تأمین مواد و متریال ما گستردگی شهرهای بزرگ را نداریم بنابراین برای سفارش آنها زمان بیشتری را صرف کردیم و همچنین آب و هوای کیش که باید در تولید آثار در نظر گرفته شود. با این‌وجود 12 مجسمه در این رویداد درحال ساخت است که چهره کیش را می‌تواند تحت تأثیر قرار دهد.
دبیر هنری رویداد مجسمه و طبیعت درباره همکاران خود گفت: مدیر فنی سایت مهدی سیفی و مسئول هماهنگی تجهیزات فنی سایت بابک جوانمرد است که این دوستان چندین مجسمه و حضور در سمپوزیوم‌های خارجی را در کارنامه خود دارند.‌ هامین شادمانی هم به‌عنوان مدیر تدارکات و پشتیبانی در کنار دوستان است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/108773/سنگ-و-آهن-و-چوب-در-دست-هنرمندان‌
بستن   چاپ