ایران پرسمان
کرونا را عقیدتی نکنیم
سه شنبه 6 اسفند 1398 - 13:03:17
ایران پرسمان - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
محمدتقی فاضل‌میبدی/ مساله کرونا پدیده خطرناکی است و باید راه مبارزه با آن، علمی و منطقی باشد. همان‌طور که در گذشته، مبارزه با طاعون، سل، وبا و سایر بیماری‌های خطرناک از راه علمی بود و دانشمندان توانستند با اتکا به اندیشه، تعقل و تجربه به جنگ با این امراض خطرناک که انسان را از پای در می‌آورد...
بروند و موفق هم شدند. پیشنهاد من به عنوان یک طلبه، جدایی کرونا از مذهب و سیاست است، ما در این برهه نیازمندیم تا با تعقل و اندیشه، به تجربه جهانی نگاه کنیم و راه منطق را پیش بگیریم. یکی از مشکلاتی که در کشور ما وجود دارد، در هم‌آمیختگی مسائل سیاسی، مذهبی و علمی است. عده‌ای سعی می‌کنند همه ‌چیز را، چه مسائل علمی و چه مسائل سیاسی را، زیر سایه مذهب حل کنند. به نظرم بسیاری از گرفتاری‌های ما ناشی از این است که می‌خواهیم همه ‌چیز را از راه مذهب حل کنیم، اما پیام مذهب این نیست، بلکه مسائل علمی باید از راه خود حل شوند. اگر کارشناسان و دانشمندان می‌گویند که مردم نباید در مجامع عمومی حضور داشته باشند، از جمله حرم، این گفته قبحی ندارد و این مراکز عمومی مذهبی باید تعطیل شوند. در اسلام یک اصل عقلایی داریم که طبق آن، نجات و حفظ جان انسان واجب است. نجات جان و حفظ جان انسان نیز به دست یک کارشناس، یک پزشک یا یک میکروب‌شناس ممکن است و این کار از دریچه این افراد باید اعمال شود.
فرض کنید که روزی، بیماری خطرناکی در عربستان و خانه خدا مسری شود و دانشمندان حوزه پزشکی بگویند حضور در خانه خدا منجر به بیماری خواهد شد، در این صورت نجات جان انسان حکم می‌کند که از حضور در این مکان مقدس هم خودداری شود. مذهب برای نجات انسان و رهایی او آمده است و اگر ما بخواهیم به نام مذهب، انسان‌ها را در معرض خطر قرار دهیم، دیگر آن مذهب، مذهب نیست. مذهب می‌خواهد تا مصالح کشور، مصلحت افراد، رستگاری و دلخوشی انسان‌ها در این دنیا تامین شود و اگر بخواهیم با شعارهای مذهبی، راحتی و آسایش کشوری را بگیریم، آن مذهب دیگر مذهب خدایی نیست. ایدئولوژی‌های کاذب متاسفانه می‌خواهند همه‌ چیز را فدای مصالح عده‌ای در قدرت بکنند، اما در جامعه ما نباید چنین اتفاقی بیفتد. معتقدم ویروس کرونا پدیده‌ای است که در جامعه ما شایع شده است، ‌ای کاش از همان روز اول با این مساله با رویکردهای کارشناسانه برخورد می‌شد، ‌ای کاش از روز اول اگر لازم بود این مساله سیاسی یا مذهبی نمی‌شد، اما حالا چنین شده است و صلاح امر در این است که توصیه‌های کارشناسان را اولویت قرار دهیم. اگر در روزهای آتی اعلام شود که مراکز مذهبی کشور، حرم‌ها، مجامع مذهبی باید تعطیل شوند، به این گفته عمل کنیم و جلوی خطر محتمل که نابودی جان انسان است را بگیریم.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/108825/کرونا-را-عقیدتی-نکنیم
بستن   چاپ