تبدیل سوخت فسیلی به الماس خالص
چهارشنبه 7 اسفند 1398 - 16:14:52
ایران پرسمان - ایرنا / محققان آمریکایی با ابداع یک روش جدید موفق شدند که از نوعی مولکول هیدروژن و کربن یافت شده در نفت خام و گاز طبیعی، الماس خالص تولید کنند.
محققان بیش از 60 سال است که با استفاده از روش‌های مختلف، مواد مختلف را به الماس مصنوعی تبدیل کرده‌اند اما این روش‌ها به طور کلی نیازمند مقادیر زیادی انرژی هستند و برای ایجاد تحول نیاز به کاتالیزور دارند. اکنون محققان دانشکده علوم زمین، انرژی و محیط زیست «استنفورد» در آمریکا روشی ساده تر برای این کار پیدا کرده‌اند.
آن‌ها برای ساخت الماس مصنوعی جدید خود با سه نوع پودرهای تصفیه شده از مخازن نفتی شروع به کار کردند. محققان با بررسی این مواد به وسیله یک میکروسکوپ قوی، موفق به کشف اتم هایی به نام «الماس واره» در این پودرها شدند که الگوی آرایشی آن‌ها همانند الگوی آرایشی اتم‌های کریستال‌های الماس بود.
الماس‌واره‌ها با ابعادی کوچکتر از دو نانومتر موادی آلی با ساختاری شبیه الماس هستند. این الماس‌ واره‌های متفاوت، بر خلاف الماس‌های معمولی که کاملاً از کربن تشکیل شده‌اند، حاوی هیدروژن نیز هستند. محققان این الماس‌واره‌ها را به درون «سلول سندان الماس» (diamond anvil cell) - دستگاهی که دانشمندان اغلب برای ایجاد فشارهای شدید و تولید مواد فوق العاده سخت از آن استفاده می‌کنند- بردند.
محققان سپس این مواد را با لیزر گرم کردند و از طریق یک سری آزمایشات و شبیه سازی‌ها متوجه شدند که این ماده با انرژی بسیار کمی قادر به تبدیل به یک الماس خالص است. این الماس واره‌ها با قرار گرفتن در معرض دمایی حدود 627 درجه سانتیگراد و فشاری که چندین برابر فشار اعماق زمین است، هیدروژن خود را از دست دادند و به یک الماس خالص تبدیل شدند.
همه این‌ فرایند در کسری از ثانیه صورت می‌گیرد و محققان می‌گویند این روش قادر به تولید الماس‌های کوچک زیادی است.
این تحقیق در مجله Science Advances منتشر شده است.