ایران پرسمان
سرمقاله وطن امروز/ سالم‌سازی برای ایجاد مجلس قوی
پنجشنبه 8 اسفند 1398 - 08:38:27
ایران پرسمان - وطن امروز / « سالم‌سازی برای ایجاد مجلس قوی » عنوان یادداشت روزنامه وطن امروز به قلم عباس سلیمی‌نمین است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
اولین چیزی که ترکیب جدید نمایندگان باید بعد از حضور در مجلس دنبال کند، رسیدگی به برخی بدعت‌هاست؛ این بدعت‌ها قطعا باید بساطش از مجلس جمع شود و اگر چنین مسیرهایی که مفتوح شده بسته نشود، آفات جدی را متوجه نیروهای تازه‌وارد نیز خواهد کرد.
یک- مجلس آتی باید داد و ستدهایی را که با قطب‌های مختلف قدرت در کشور به صورت عادی درآمده است مهار کرده و برای مقابله با آن ساختار‌سازی انجام دهد. باید قوانین داخلی مجلس مورد بازنگری قرار گیرد و با نمایندگانی که داد و ستد را برای خود مشروع می‌دانند، برخورد جدی شود، بنابراین باید «سالم‌سازی» مجلس یکی از رویکردهای جدی این دوره برای نمایندگان قرار گیرد. هم می‌توانند ساختار داخلی مجلس را تقویت کنند و هم ساختارهای مدنی را، یعنی هم قوانین را در این وادی اصلاح یا تصویب کرده و هم نهادهای مدنی را در این زمینه فعال کنند.
دو- از جمله اولویت‌های مهم دیگر نظارت عمومی است، نمایندگانی که قول دادند ساختار مجلس را به لحاظ سرآمدی تضمین کنند، حتما باید در این وادی گام بردارند و نهادهای مدنی را فعال کنند، به این معنی که نظارت عمومی را گسترش دهند، برخی این نظارت عمومی را صرفا در آگاهی مردم از آرای نمایندگان می‌دانند اما خیر! نظارت خیلی وسیع‌تر از این است. یعنی فقط این نیست که ما بدانیم نماینده مورد نظر ما درباره فلان طرح یا لایحه چه نظری داده است، خیر! باید بدانیم این نماینده مجلس فلان امکان را برای منطقه خود چگونه دریافت کرده است، چگونه توانسته چهره خود را در میان رای‌دهندگان به خود مطلوب و مفید جلوه‌ دهد، آیا داد و ستدی پشت این قضیه بوده یا نبوده، یعنی امکانات از قوه مجریه ریشه در برخی امتیازگیری‌ها داشته یا خیر. بنابراین اولین گام باید تقویت سلامت مجلس و بستن راهکارهای ایجادشده که برحسب ظاهر مشروع به نظر می‌رسد اما در واقع برای نمایندگان مخرب است، باشد.
سه- از جمله اولویت‌های دیگری که برای مجلس یازدهم بسیار مهم است، جلوگیری از تندروی است، برخی نیروها به هر دلیلی در لیست ائتلاف قرار گرفتند که حتما باید آنها را توجیه کرد. باید همه ملزم شوند در چارچوب مصالح ملی گام بردارند. هر نوع تندروی می‌تواند منجر به احیای تندروهای جناح مقابل شود. ما اگر بتوانیم نیروهای تندرو خود را در مراکزی که در آنها باید تعقل و تفکر حاکم باشد از تندروی منع کنیم، طبعا مجلس در مسیر سازنده خود یک گام به جلو برخواهد داشت یعنی اگر در مباحثی که رد و بدل می‌شود حتی بین جریاناتی که مخالفت‌ها و تفاوت‌های جدی به لحاظ فکری با هم دارند، بحث‌های اصولی و وزین مطرح شود، این هم برای مجلس و هم برای جامعه سازنده خواهد بود لذا یکی از مسائلی که باید در دستورکار اکثریتی که در مجلس آینده حضور خواهند یافت قرار گیرد، پرهیز از تندروی است.
چهار- تقویت رویکرد توجه به منابع داخلی باید از دیگر اولویت‌های اصلی مجلس قرار گیرد. ما در گذشته متاسفانه یک رویکرد افراطی و زیان‌بار در توجه به منابع بیرونی داشتیم و بعضا کشور را معطل گذاشته یا بی‌توجه به منابع داخلی بودیم، به این دلیل که در آینده‌ نزدیک راهکاری برای دستیابی ما به منابع بیرونی فراهم خواهد شد. باید اکثریت شکل‌گرفته در مجلس آتی به این مسأله توجه کنند و کارهای غیرشعاری در این زمینه انجام دهند. واقعا تحقیق و مطالعه جدی در قوانین جاری کشور و پالایش این قوانین به منظور تقویت تولید داخلی که متوجه قوانین وزارت کار، وزارت بهداشت، وزارت صنعت و سازمان‌هایی مانند محیط‌زیست، استاندارد و... می‌شود را مورد بررسی عالمانه و محققانه- و نه شعاری و سطحی- قرار دهند. باید یک کار جدی در این زمینه به کمک کارشناسان، اقتصاددانان، صاحبان دلسوز در حوزه صنایع و متخصصان امور مالی و بانکی انجام شده و نظامات بانکی، اداری و نظارتی کشور مورد بازنگری جدی قرار گیرد که در این صورت ایران قوی‌تر خواهد شد.
پنج- مجلس آتی می‌تواند در امر وحدت گام‌های اساسی بردارد، امروز ما نیاز جدی به وحدت داریم، در انتخابات بعضا اقداماتی انجام شده که موجب ناراحتی و دلخوری جریانات سیاسی مختلف از هم شده است، قطعا این مجلس باید به این امر عنایت داشته باشد و تصور نکند حالا که اکثریت را به دست آورده، دیگر نیازی به طرح وحدت ندارد، ضرورت دنبال کردن هم‌آوایی و گسترش هم‌صدایی در جامعه یک امر مسلم است که امیدوارم این مجلس توجه جدی نسبت به آن معطوف کند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/109372/سرمقاله-وطن-امروز--سالم‌سازی-برای-ایجاد-مجلس-قوی
بستن   چاپ