ایران پرسمان
حضور سازمان ملل در آمریکا برای کشورهای جهان دردسر ساز شد
پنجشنبه 8 اسفند 1398 - 16:21:24
ایران پرسمان - فارس / دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی در خصوص اقدام آمریکا در عدم صدور روادید برای هیأت‌های نمایندگی سازمان ملل از تلاش برای حل این مشکل با گفت‌وگو خبر داد.
«استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل امروز (پنجشنبه) گفت «آنتونیو گوترش» دبیرکل این سازمان در خصوص اقدام آمریکا در عدم صدور روادید برای هیأت‌های روسیه در سازمان ملل نگران است و در تلاش است از طریق گفت‌وگو با آمریکا این مشکل را برطرف کند.
به نوشته خبرگزاری «تاس»، دوجاریک در جمع خبرنگاران به موضوع عدم صدور روادید آمریکا برای هیأت‌های روس در سازمان ملل اشاره کرده و توضیح داد: «موضوع عدم صدور روادید و وضع محدودیت‌های شدید برای برخی کشورهای عضو سازمان ملل، به یکی از موضوعات نگران‌کننده دبیرکل سازمان ملل تبدیل شده است و من فکر می‌کنم که چندی پیش ایشان مستقیماً در کنفرانس خبری، ابراز نگرانی خود را مطرح کردند».
وی ادامه داد: «هم دبیرکل و هم شورای حقوقی وی به بیان این نگرانی‌ها با مقام‌های ارشد دولت میزبان (آمریکا) ادامه می‌دهند و تلاش‌ می‌کنند راه‌حلی برای این موضوع پیدا کنند».
سخنگوی دبیرکل سازمان ملل ضمن تأکید بر اینکه تعداد موارد عدم صدور روادید برای هیأت‌های نمایندگی سازمان ملل بسیار زیاد است، گفت که دبیرکل این سازمان به دنبال رفع این موضوع از طریق گفت‌وگو با مقام‌های آمریکایی است.
کمیته روابط با کشور میزبان مجمع عمومی سازمان ملل اوایل هفته جلسه‌ای را برای رسیدگی به اقدام آمریکا در عدم صدور روادید برای برخی هیأت‌های عضو سازمان ملل برگزار کرد.
یکی از منابع هیأت روسیه در سازمان ملل به خبرگزاری تاس اعلام کرد که مسکو از سازمان ملل درخواست کرده است که مستقیماً داوری در خصوص اقدام آمریکا در عدم صدور روادید را برعهده بگیرد.
دولت آمریکا در ماه‌های گذشته بارها از صدور روادید برای دیپلمات‌های روس که قصد داشته‌اند در نشست‌های سازمان ملل متحد شرکت کنند، خودداری کرده یا روادید آن‌ها را با تأخیر بسیار زیاد صادر کرده است. پیش از این «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه با انتقاد از این رویکرد آمریکا، گفته بود که واشنگتن از حق میزبانی از مقر سازمان ملل سوء استفاده می‌کند.
واشنگتن پیش از این در سفر هیأت‌های ایرانی و چینی به نیویورک برای شرکت در نشست‌های سازمان ملل مانع‌تراشی کرده است.
این در حالی است که آمریکا به عنوان میزبان سازمان ملل و در چارچوب توافقنامه میزبانی، موظف است فارغ از روابط سیاسی خود با کشورها، سفر هیأت‌های دیپلماتیک به نیویورک را تسهیل کرده و برای اعضای این هیأت‌ها روادید صادر کند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/109502/حضور-سازمان-ملل-در-آمریکا-برای-کشورهای-جهان-دردسر-ساز-شد
بستن   چاپ