ایران پرسمان
ناسا پرتاب ماموریت «شکارچی آب» خود را به تعویق انداخت
جمعه 9 اسفند 1398 - 12:22:18
ایران پرسمان - ایسنا / چندی پیش ناسا جستجوگر آب خود موسوم به "وایپر"(VIPER) را آزمایش کرد تا ببیند که این کاوشگر چگونه سطوح شیبدار روی سطح ماه را طی می‌کند و دیگر عملکردهای آن چطور انجام می‌شود و اعلام کرد بنابر برنامه‌ریزی‌ها این کاوشگر ماه دسامبر سال 2022 بر روی سطح ماه فرود خواهد آمد؛ اما اکنون ناسا تاریخ پرتاب آن را به تعویق انداخته است.
ناسا کاوشگر "VIPER" را به قطب جنوب کره ماه خواهد فرستاد، جایی که قرار است خدمه ماموریت بازگشت انسان به ماه موسوم به "آرتمیس"(Artemis) در آن فرود بیاید.
"وایپر" در آنجا به دنبال یخ‌آب خواهد گشت. همچنین با استفاده از چهار ابزار علمی خود به جمع‌آوری نمونه‌ها و تجزیه و تحلیل خواهد پرداخت که به محققان ناسا کمک می‌کند تا دریابند که آیا ماه دارای آب کافی برای انجام مأموریت‌های آینده است یا خیر.
"توماس زوربوچن" (Thomas Zurbuchen) رئیس اداره ماموریت علوم ناسا در حساب کاربری خود روز گذشته در توئیتر، گفت: هنگامی که این کاوشگر به ماه فرستاده شود، به مدت 100 روز داده جمع آوری می‌کند، ما به منظور ارتقای تجهیزات این کاوشگر زمان ارسال آن را به سال 2023 موکول کرده‌ایم تا با ارتقای تجهیزاتش بتواند مدت طولانی‌تری روی سطح ماه بماند.
به گفته ناسا، "وایپر" به اندازه یک خودروی حمل وسایل گلف است و تجهیزات مخصوصی را دارد که توسط آنها می‌تواند آب را زیر سطح ماه شناسایی کند. هنگامی که "وایپر" وجود آب را زیر ماه تشخیص دهد، از مته مخصوص خود موسوم به "تریدنت"(TRIDENT) برای حفاری و یافتن آب استفاده می‌کند. تریدنت، مته‌ای به طول یک متر است که می‌تواند نمونه‌های مورد نیاز برای بررسی را از دل خاک بیرون بیاورد.
ناسا امیدوار است که با کمک این تجهیزات بتواند نقشه‌ای از بقایای آب زیر سطح ماه فراهم کند که بتوان آنها را برای درک سیستماتیک وجود آب در ماه مورد استفاده قرار داد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/109652/ناسا-پرتاب-ماموریت-«شکارچی-آب»-خود-را-به-تعویق-انداخت
بستن   چاپ