ایران پرسمان
کشف فسیل پرنده 46000 ساله منجمد شده در سیبری که سالم مانده است
جمعه 9 اسفند 1398 - 12:22:19
ایران پرسمان - دینو / روز گذشته دانشمندان موفق به کشف یک کشف فسیل پرنده 46000 ساله منجمد شده در سیبری شدند که تقریبا سالم مانده است. در ادامه با جزییات خبر همراه دینو باشید.
سرزمین یخ
یافتن فسیل‌های موجوداتی که میلیون‌ها سال پیش زندگی کرده‌اند، همواره بسیار شگفت‌انگیز بوده است. خوشبختانه برخی از قسمت‌های سیاره ما فرصتی بی‌نظیر به دانشمندان می‌دهند تا بتوانند موجودات باستانی را که در زمان یخ زده‌اند، کشف کنند. سیبری یکی از این مکان‌ها است. به دلیل وجود یخ‌های گسترده در سیبری، محققانی که در این منطقه کار می‌کنند، توانسته‌اند انواع گونه‌های حیواناتی را که ده‌ها هزار سال قبل منجمد شده‌اند، کشف نمایند. کشف جدید این محققان، یک پرنده 46000 ساله است.
فسیل پرنده 46000 ساله منجمد شده
به گزارش CNNکشف فسیل پرنده 46000 ساله منجمد شده در شمال شرقی سیبری یکی از موفقیت‌های شگفت‌انگیز محققان این منطقه است. این پرنده که به عنوان گونه‌ای از چکاوک شاخدار شناخته می‌شود، در یک لایه نفوذناپذیر از یخ به صورت فوق‌العاده خوب نگهداری شده است. دانشمندان با مطالعه اطلاعات موجود در مورد ژنتیک پرنده کشف شده، آن را با گونه‌هایی امروزی که در حال حاضر در شمال روسیه یافت می‌شوند، ارتباط داده‌اند. نتایج این تحقیقات در مجله Communications Biology منتشر شده است.
شرایط بقای فسیل پرنده 46000 ساله منجمد
همان طور که می‌دانید، یافتن چنین نمونه‌ای کاملا دست نخورده پس از گذشت نزدیک به 50000 سال و همچنین منجمد شده در زمین یخ زده، یک اتفاق نادر می‌باشد. چنین کشفی به دانشمندان نگاهی هیجان‌انگیز می‌دهد تا بدانند که سیاره ما در دوران یخبندان چگونه بوده است. «نیکولاس دوسکس» (Nicolas Dussex)، نویسنده اصلی این تحقیق، درباره کشف فسیل پرنده 46000 ساله منجمد شده گفت:
این واقعیت که چنین نمونه کوچک و شکننده‌ای این همه سال تقریبا دست نخورده باقی مانده، حاکی از آن است که خاک یا گل اطراف آن باید به تدریج رسوب شده یا حداقل زمین آن نسبتا پایدار بوده باشد. این پایداری به طوری بوده که لاشه پرنده در حالت بسیار نزدیک به زمان مرگ خود حفظ شده است.
با مطالعه بیشتر، دانشمندان قصد دارند تا عمیقا در ژنوم پرنده کاوش کنند و تصویری واضح‌تر از چگونگی ارتباط آن با گونه‌های مدرن امروزی ترسیم کنند. اگر این داستان قدری برایتان آشنا به نظر برسد، احتمالا به دلیل کشفی مشابه در اواخر سال 2019 در همان منطقه انجام شد می‌باشد. در ماه نوامبر سال گذشته، یک توله سگ کوچک یخ زده در سیبری پیدا شد که محققان معتقدند حدود 18000 سال قدمت دارد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/109653/کشف-فسیل-پرنده-46000-ساله-منجمد-شده-در-سیبری-که-سالم-مانده-است
بستن   چاپ