ایران پرسمان
سرمقاله آفرینش/ آمار واقعی تلفات و مبتلایان کرونا، ضامن سلامت عمومی است
سه شنبه 13 اسفند 1398 - 09:34:12
ایران پرسمان - آفرینش / « آمار واقعی تلفات و مبتلایان کرونا، ضامن سلامت عمومی است » عنوان سرمقاله روزنامه آفرینش به قلم :آذر فخری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید
یکی از مهم‌ترین مسائل در رابطه با بیماری‌های فراگیر در تمامی جهان، دسترسی مردم به اطلاعات و آمارهای درست و حقیقی است. آمارهایی که دقیقا از مبادی اصلی دولتی و توسط مسئولان ذیربط اعلام شود، چنان اعلام شود که بتواند اعتماد عمومی را جلب کرده و آنان را از حاشیه‎های مختلفی که در این مورد وجود دارد، مصون کند.
آمار درست و واقعی، به همان اندازه پیشگیری از گسترش بیماری، می‎تواند در ارتقای سلامت مردم موثر باشد، چرا که دسترسی به آمار حقیقی تلفات و مبتلایان، موجب می‌شود آنان هشدارهای بهداشتی و درمانی را جدی‌تر بگیرند و همان‌قدر که به سلامت و بهداشت فردی خود اهمیت می‌دهند، متوجه اهمیت رعایت بهداشت عمومی نیز می‌شوند.
اما متاسفانه هم در رسانه‌های مختلف و شبکه‌های مجازی و نیز شبکه‌ها و رسانه‌های خارجی، ارقام و اعداد به شدت متناقضی اعلام می‌شود، که هیچ‎کدام نه قابل باوراست و نه قابل استناد. آماری که با گذاشتن آن‎ها درکنار هم به درستی نمی‎توان به حقیقی بودن آن‎ها پی برد و هر فرد و رسانه و نیز خانواده‌ها بنا به میزان اعتماد خود به هر کدام از این منابع، آمار و ارقام آن‌را می‌پذیرند و همین امر موجب تشتت روانی و تشویش اذهان عمومی مردم می‌شود؛ و نتیجه تشویش اذهان عمومی، روی آوردن به رفتارهای هیجانی است و افزایش استرس و تضعیف سیستم ایمنی بدن.
طبق گفته وزیر بهداشت، مردم باید فقط به آماری که این وزارتخانه اعلام می‌کند، استناد کنند. اما با جو حاکم بر جامعه در یک اپیدمی بیماری ویروسی ناشناخته که در حال گسترش در تمام دنیاست، وزرات بهداشت چگونه می‌تواند مردم را با آماری که به آنان می‌دهد متقاعد کند؛ مسئله‌ای که به اندازه شیوع کروناویرس اهمیت دارد.
این روزها آمار متفاوت، ضد و نقیض و غیرمستند و با منابع مشکوک، مردم را نگران کرده است؛ وظیفه اصلی دولت و مسئولان ذیربط، آن‌چنان که در برخی از نشریات معتبرخارجی مانند اکونومیست نیز تاکید شده، صداقت و شفافیت و جلب اعتماد عمومی است.
مورد دیگری که باز موجب نگرانی و بی‌اعتمادی مردم شده، نامعلوم بودن نحوه توزیع ماسک و ژل شست‌وشو است که از سوی مسئولان اعلام شده بود از شنبه این هفته به‌طور گسترده آغاز خواهد شد؛ مبادی توزیع این اقلام هنوز اعلام نشده است و داروخانه‌ها هم‌چنان مردم را دست خالی برمی‌گردانند. درحالی که این محصولات در بازار سیاه وجود دارند و به قیمت بسیار گران خریدوفروش می‌شود، که در برخی موارد هم اقلام مورد اشاره تقلبی هستند و آسیب بیشتری بر مصرف کننده وارد می‎کنند.
شیوع گسترده 2019-nCoV، اگر چه به دلیل نداشتن هیچ راه درمانی برای آن، هم‌چنان در حال گسترش است و جان مردم را تهدید می‌کند، اما دسترسی آسانِ حتی حداقلی مردم به اقلام مورد نیاز برای پیشگیری که از سوی دولت در بین آنان توزیع شود، می‌تواند فرصتی باشد برای جلب اعتماد سرمایه اجتماعی که اینک جانش در خطر است و امیدوارانه چشمش را به دست و دهان دولت و مسئولان دوخته است تا در این مورد، با تدبیر و درایت و هوشیاری تمام، کنترل اوضاع را در دست بگیرند و از نفوذ ذهنیت‌های غلط و آشفته‌کننده در بین مردم، با حضورصادقانه و شفاف خود، جلوگیری کنند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/110872/سرمقاله-آفرینش--آمار-واقعی-تلفات-و-مبتلایان-کرونا،-ضامن-سلامت-عمومی-است
بستن   چاپ