ایران پرسمان
متکي:متاسفانه 80 درصد گراني ها و مشکلات اقتصادي ناشي از آثار رواني تحريم هاست
پنجشنبه 5 ارديبهشت 1392 - 12:30:06 PM

کانديداي احتمالي رياست جمهوري گفت: به دليل تعدد کانديدا در جبهه اصولگريان ائتلاف هاي سه نفره و پنج نفره شکل گرفته اما براي به دست آوردن نتايج انتخابات بايد اين تعدد کانديدايي با توافقات کم شود که در حال مذاکره هستيم.
منوچهر متکي چهارشنبه شب در جمع مردم اروميه انتخابات و حق تعيين سرنوشت و حاکميت توسط مردم در کشور را نماد دموکراسي دانست و اظهارداشت: روساي جمهور دولت هاي قبلي با نزديک شدن به انتخابات هميشه تلاش داشتند دولت آينده به ميل آنها با اين تلقي که خوب کار کرده اند انتخاب شود و براي تحقق اين خواسته  خود نيز تمهيدات زيادي در روزهاي پاياني عمر فعاليت خود انديشيدند اما در هر دوره رئيس جمهور بر خلاف ميل آنها انتخاب شد.
 
متکي لزوم حضور گسترده در انتخابات و خلق حماسه سياسي در روز 24 خرداد ماه امسال را مورد تاکيد قرار داد و افزود: حضور در انتخابات حق است اگر استفاده نکنيم استفاده مي کنند، اگر انتخاب نکنيم برايمان انتخاب مي کنند. وي حوادث و اتفاقات انتخابات سال 88،مذاکرات کانديداهاي رياست جمهوري آمريکا در خصوص ايران، تحريم ها را از مهمترين دلايل انتخاب شعار حماسه سياسي از سوي مقام معظم رهبري دانست و عنوان کرد: تمامي حوادث و اتفاقات اخير زمينه هايي را به وجود آورد که رهبر معظم انقلاب احساس کردند دشمنان نظام و غرب به درس ديگري نيازدارند تا به واقعيت مردم ايران پي ببرند.
 
متکي ادامه داد: غرب به سرکردگي آمريکا منتظر نتايج تحريم و فشارها عليه ايران بوده و معتقدند ايران به خانه آخر رسيده و اگر يک فشار کوچک به ايراني ها بياورند موفق خواهند شد اين در حالي است که ملت ايران با حضور گسترده در پاي صندوق هاي راي نشان خواهند داد بار ديگر شکوه و اقتدار خود را به نمايش خواهند گذاشت.کانديداي احتمالي دور يازدهم رياست جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينکه در طول 34 سال گذشته ايستادگي ملت ايران روز به روز در برابر فشارها بيشتر شده است اعلام کرد: بيداري اسلامي در منطقه نشات گرفته از انقلاب اسلامي و ايستادگي ملت ايران در برابر استکبار جهاني است.
 
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به مشکلات اقتصادي کشور از جمله بيکاري و گراني گفت: علت بيکاري‌هاي امروز و عدم تثبيت قيمت ها آن است که توليد ما با تقاضا در جامعه متناسب نيست، توليد شاه کليد حل مشکلات اقتصادي است که بايد به آن توجه کرد. وي اضافه کرد: متاسفانه در کشور مقررات، سيستم بانکي و بوروکراسي ما در جهت حمايت جدي از توليد نيست، بطوريکه گرفتن يک مجوز تا 1 سال و حتي بيشتر هم طول مي کشد و آخر کار کسي که مجوز را گرفته ترجيح مي‌دهد آن را بفروشد و راه اثبات اين موارد نشستن پاي درد توليد کنندگان است.
 
عضو ائتلاف اکثريت اصولگرايان ياد آور شد: تعطيل شدن کارگاه‌هاي زود بازده بيانگر اين است که برنامه ‌اي براي حمايت از توليد ملي نداشته‌ايم. اگر گندم را به قيمت خوراک دام از کشاورز خريديم و با قيمت گران تر وارد کرديم عملا به کشاورز هشدار مي دهيم که توليد نکن.
 
متکي تاکيد کرد: سرمايه گذار ايراني با ترغيب پول خود را در امارات، آلمان و چين، هند، مالزي در راه توليد صرف مي کند اما نسبت به انجام اين کار در ايران بي توجه است. دليل اين موضوع را بايد در سيستم بانکي جست؛ چراکه در کشور هايي که اقتصاد آنها سالم است بانک‌ها ظرفيت خود را به توليد و توليد کنندگان پمپاژ مي کنند. وي در ادامه همچنين وجه اشتراک نامگذاري سال حماسه سياسي و اقتصادي توسط مقام معظم رهبري را حماسه عنوان کرد و اظهارداشت: در سالهاي اخير مقام معظم رهبري با نامگذاري حماسه اقتصادي، جهاد اقتصادي و ... بر اهميت حل مشکلات اقتصادي تاکيد داشتند و بايد رئيس جمهور آينده براي خلق حماسه اقتصادي به اين بخش توجه ويژه داشته باشد.
 
متکي با بيان اينکه تحريم تنها 20 درصد در مشکلات اقتصادي نقش داشته است گفت: متاسفانه 80 درصد گراني ها و مشکلات اقتصادي ناشي از آثار رواني تحريم هاست و با توجه به قرار گرفتن در شرايط ويژه حق اشتباه در تصميم گيري ها نداريم از برنامه هاي اصلي رئيس جمهور بعدي بايد اين باشد که توليد را مقرون به صرفه کنيم.

  در ادامه مقرر شد متکي به سوالات تعدادي از مردم پاسخ دهد اما به دليل ديروقت بودن و برگزاري نشست مطبوعاتي وي تنها به دو سوال پاسخ داد.
 
کانديداي احتمالي دولت يازدهم در پاسخ به سوالي درباره مذاکرات ايران و 1+5 و اينکه گفته مي‌شود 1+5 منتظر نتيجه انتخابات ايران است اظهار داشت: به هر حال مذاکره دو سو  دارد و طرفين بايد براي اصل مذاکره، زمان و يا مکان آن توافق کنند و اگر يک طرف قصه نظرش اين است که مدت ديگري مذاکرات ادامه پيدا کند بنده فکر مي‌کنم که طرف ايراني مخالفتي نداشته باشد اما بحث هسته‌اي چارچوب منطقي خود را دارد و ما بايد با تدبير و طراحي سناريوهاي مناسب به سمت حل مسئله هسته‌اي برويم.   
 
متکي در خصوص ائتلاف گروه هاي اصولگرايي نيز گفت: به دليل تعدد کانديدا در جبهه اصولگريان ائتلاف هاي سه نفره و پنج نفره صورت گرفته است اما براي به دست آوردن نتايج انتخابات بايد اين تعدد کانديدايي با توافقات کم شود که در حال مذاکره هستيم.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/111/متکي-متاسفانه-80-درصد-گراني-ها-و-مشکلات-اقتصادي-ناشي-از-آثار-رواني-تحريم-هاست
بستن   چاپ