ایران پرسمان
سرمقاله ایران/ پیامی که باید دریافت شود
چهارشنبه 14 اسفند 1398 - 08:53:38
ایران پرسمان - ایران / « پیامی که باید دریافت شود » عنوان ستون "اول دفتر" روزنامه ایران است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
اپیدمی کرونا از یک جهت اثر تعیین‌کننده‌ای در فضای فکری و رفتاری جامعه برجا گذاشته است. هر کس با فرهنگ دینی و اسلامی آشنا باشد می‌داند که دعا نقش مهمی در رفتارهای دینی دارد. دعا اختصاصی به اسلام ندارد، تقریباً می‌توان گفت که در همه ادیان بویژه ادیان توحیدی مشترک است و یکی از مناسک جمعی و فردی مهم محسوب می‌شود. ولی آنچه در موضوع دعا روشن و طبیعی بود، وجه معنوی و اثرات فردی و جمعی است که بر پیروان و دعاکنندگان می‌گذارد و این اثرات جایگزین اقدامات مادی بشر محسوب نمی‌شوند. در حقیقت همه کسانی که به پزشک مراجعه می‌کنند نیز پشت اتاق عمل دست به دعا برمی‌دارند، در عین حال که به بهترین پزشکان نیز مراجعه می‌کنند. حتی پزشکانی که لزوماً گرایش‌های دینی ندارند. برخی از مؤمنان به کشورهای غیراسلامی می‌روند تا درمان شوند، و این ربطی به بی‌اعتقادی آنان به اثر دعا ندارد. اثری که آرام‌بخش است و از نظر روحی و روانی بسیار مهم است. در اندیشه دینی واضح است که انجام امور از طریق اسباب آن انجام می‌شود و اسلام و فرهنگ شیعی بر این مسأله تأکید دارد و از همه مهم‌تر اینکه سنت پیامبر(ص) و سیره ائمه (ع) و رفتار علمای اسلامی همواره بر همین شکل بوده است. آنان که درک دقیق‌تری از خداوند دارند و ارتباط بهتری برقرار می‌کنند، هیچ‌گاه خود را بی‌نیاز از درمان به طریق شیوه‌های مادی که مخلوق خداست ندانستند.
آنچه در این میان مهم است، نگاه رسمی حکومت در بیان مقام معظم رهبری بود. روزهای اول که مقاومت می‌شد، ایشان بلافاصله در یک پیام تلویزیونی از پزشکان و پرستاران و کادرهای درمانی و بهداشتی تشکر کردند که معنای آن روشن بود. ولی ظاهراً قشریون یا نخواستند یا نتوانستند این پیام را درک کنند. لذا ایشان دوباره با صراحت بر وجه مواجهه علمی و منطقی بر پیشگیری و درمان این بیماری تأکید کردند و گفتند: «از توصیه‌ها و دستورالعمل‌های مسئولان در خصوص پیشگیری و جلوگیری از آلودگی نباید تخطی شود؛ چرا که خداوند ما را موظف کرده است در قبال سلامت خود و دیگران احساس مسئولیت کنیم، بنابراین هر چه به سلامت جامعه و جلوگیری از شیوع این بیماری [ویروس کرونا] کمک کند، حسنه و هر چه به شیوع آن کمک کند، سیئه است.»
امید است که این سخنان اتمام حجتی باشد بر تعداد افراد اندکی که می‌کوشند با تمسک به این ذهنیت‌های ناروا در برابر اقدامات بهداشتی و درمانی حکومت مقاومت کنند و ‌آنها را برخلاف دین و با هدف گرفتن دین مردم! معرفی کنند. روزهای آینده نشان خواهد داد که آنان چقدر این پیام را گرفته‌اند و به آن ملتزم هستند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/111288/سرمقاله-ایران--پیامی-که-باید-دریافت-شود
بستن   چاپ