ایران پرسمان
تقویم امروز ما را خیام نوشته است؟
شنبه 17 اسفند 1398 - 11:24:50
ایران پرسمان - خراسان / روزهای پایان سال است و همه منتظر سال جدید هستیم تا از راه برسد و خوشی‎های‎مان را بشورد و ببرد ولی تا حالا به این فکر کرده‏‌اید تقویمی که با آن سال نو را جشن می‎گیریم و روزها و شب های‎مان را می‎گذرانیم، ابداع چه کسی است؟
شاید اولین پاسخی که توی ذهن‎تان بیاید، خیام باشد. خیام به همراه چند دانشمند دیگر که آن‌‏ها هم سهم مهمی در نوشتن تقویم داشتند، کار نوشتن تاریخ رسمی کشور را تمام کرد. مبدأ این تقویم، سال به تخت نشستن «جلال‌الدین ملکشاه سلجوقی» بود و چون این اقدام مهم به فرمان او انجام شده‌بود، اسم تقویم را «جلالی» گذاشتند که ادای احترام به او باشد. درواقع یک تیم که خیام هم جزوی از آن بوده، به سرگروهی «ابوالفتح عبدالرحمان منصور خازنی» سال‌ها برای نوشتن و تنظیم این تقویم زحمت کشیدند. حتما شما هم از خیلی‏‌ها شنیده‎اید که تقویم امروزمان همین تقویم جلالی است و خب زحمتش را هم جناب خیام بزرگوار و دوستانش کشیده‎اند اما این‎طور نیست. تقویم رسمی امروز کشور ما را کسی به نام «میرزا عبدالغفارخان نجم‎الدوله» تنظیم کرده‎است. او استاد ریاضی دارالفنون بود و بعد از 13 سال تلاش توانست ارتباطی بین تقویم جلالی و زمان هجرت پیامبر از مکه به مدینه برقرار کند و تقویمی جدید دراختیار مردم بگذارد.
مبدا گاه‎شماری هجری شمسی، از زمان هجرت پیامبر محاسبه می‎شود و آغاز سالش اولین روز بهار است. تقویم نجم‎الدوله در سال 1289 هجری شمسی به عنوان تقویم رسمی کشور انتخاب می‎شود و نوع محاسبات اصلی‎اش برای گاه‎شماری مشابه همان تقویم جلالی است، تنها مبدا محاسبه و جزئیات کمی در آن متفاوت است. سال‎ها بعد نام ماه‎های آن تقویم که عربی بود (حوت، حمل، ثور و...) به نام‌های فارسی (فروردین، اردیبهشت، خرداد و ...) تغییر داده‎شد.
نویسنده: مریم ملی

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/112278/تقویم-امروز-ما-را-خیام-نوشته-است؟
بستن   چاپ