ایران پرسمان
سرمقاله اطلاعات/ شکست کرونا در جبهه‌ای دیگر
سه شنبه 20 اسفند 1398 - 10:10:19
ایران پرسمان - اطلاعات / « شکست کرونا در جبهه‌ای دیگر » عنوان یادداشت روزنامه اطلاعات به قلم فتح الله آملی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
فعلاً همه اولویت‌ ما عبور از شرایط دشواری است که گرفتار آن شده‌ایم. اینکه هموطنان کمتری گرفتار ابتلا شوند و از آنها که مبتلا شده‌اند تعداد کمتری به زانو درآیند و هموطنان اندک‌تری را از دست بدهیم. در حال حاضر تقریباً تمامی مردم در خانه‌ها مانده‌اند و کمتر به بیرون از خانه می‌روند. مقامات استان‌های گردشگرپذیر کشور هم ورود مسافر به استان‌هایشان را ممنوع کرده‌اند. حتی رفتن به مساجد و شرکت در نمازهای جمعه و جماعت هم تقریباً تعطیل شده است. مدارس تعطیلند. مراکز آموزشی هم همین‌طور، سینماها و مراکز هنری و تفریحی و فرهنگی هم کرکره‌ها را پایین کشیده‌اند. همه اینها البته اقدامات احتیاطی و الزامی است که همگان باید آن‌را مراعات کنند تا این بحران از سر بگذرد. اما کرونا فقط مشغول قربانی گرفتن از جانها نیست. در کشور خودمان تا به حال حدود 200 نفر جان خویش از دست داده‌اند و خوشبختانه بیش از 12 برابر این تعداد بهبود یافته و این ویروس را شکست داده‌اند، اما اثرات این ویروس در حوزه اقتصاد البته که قربانیان به مراتب سخت‌تر و سنگین‌تری دارد. هم برای دولت و هم برای ملت، سال آینده با توجه به عواقب سنگین رکود اقتصادی ناشی از شیوع این ویروس و نیز با توجه به مشکلات تأمین بودجه‌ای که در بودجه 99 حتی پیش از آن وجود داشت، دامنه‌های وسیع مشکلات تأمین درآمد دولت بسیار وسیع‌تر خواهد بود. از طرف دیگر تعطیلی کسب و کارها به‌ویژه در ماه پایانی سال که به قول معروف برّه‌کشان اصناف بود، گلوی تنگ بسیاری را در حوزه کسب و کار، بیشتر و بیشتر خواهد فشرد. لذا آنچه که بسیار مهم می‌نماید جنگ دولت و ملت در دو جبهه سخت مقابله با خود بیماری در مرحله نخست و پیامدهای اقتصادی آن در مرحله بعد خواهد بود که اگر وحدت و همدلی و روحیه مودت و برادری و مهربانی، توأمان و بیش از پیش تقویت نشود، اداره و مدیریت بحران بسیار سخت خواهد شد. به همین دلیل ملاحظه و شنیدن خبرهایی از این دست که فلان صاحب سرمایه که در فلان منطقه پنجاه واحد تجاری را به اجاره داده، اعلام کرده که دو ماه از کسبه اجاره نمی‌گیرد، بسیار خبر خوبی است و دیگری که اجاره صد واحد خود را در یک شهرک نزدیک تهران بخشیده است. نگوییم و به این فکر نکنیم که او از کجا آورده که پنجاه واحد یا صد واحد در اجاره دارد و چقدر مالیات می‌دهد و فلان و بهمان. نگوییم او که در ماه پانصد میلیون اجاره می‌گیرد چقدر تا به حال مالیات داده است؟ قرار نیست با دستاویز قراردادن چنین اموری مشکلات ساختاری اقتصاد ایران را نقد و بررسی کنیم. کاری که فعلاً باید کرد تقدیر از چنین حرکت‌های انسانی و تشویق مهرورزی‌ها و انسان‌دوستی‌هایی از این جنس است.
باید بگوییم آفرین بر شما که در این بحران فقط به فکر بیشترکردن رقم صفرهای حساب‌های بانکی خود نیستید و باری از دوش خسته هموطنان خود برمی‌دارید. اتفاقاً آنها که بیشتر دارند و بیشتر می‌توانند به کمک بیایند باید بیشتر به این مسیر بیایند و بیشتر هم به این کار تشویق شوند.
در این روزهای سخت فقط نباید به فکر درمان جسم هموطنان باشیم؛ به فکر روح و روانشان هم باید بود. به همان نسبت که باید با جرثومه‌های پلیدی که در میانه چنین بحران سختی به فکر احتکار و انبار و گرانفروشی و کسب ثروت حرام و صید ماهی‌های درشت از آب گل‌آلود هستند، قاطع و بی‌رحم و سختگیر باشیم باید برای همه آنها که با گذشت و مدارا و نوعدوستی و ایثار با هموطنان آسیب‌دیده و دست تنگ خود در این روز و روزگار همدردی می‌کنند، کلاه از سر بر داریم و دایره چنین مهربانی‌هایی را گسترده‌تر کنیم. کرونا این روزها فقط به جان هموطنانمان چنگ نزده است بلکه هجومی که به سفره‌هایشان آورده بسی بیرحمانه‌تر است. اینجا هم نیازمند فداکاری طبیبان و پرستاران مهربانی هستیم که همت کنند و با همه همت و وجدان و توان و ظرفیتشان مرهمی باشند بر روان‌های خسته و مضطرب و نگرانی که این ویروس نوظهور با کسادی کسب و کارشان آرامش را از آنها ستانده است.
بی‌تردید با همدلی و ایثار و گذشت و مدارا در حوزه اقتصادی نیز می‌توانیم کرونا را شکست بدهیم.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/113166/سرمقاله-اطلاعات--شکست-کرونا-در-جبهه‌ای-دیگر
بستن   چاپ