ایران پرسمان
سرمقاله اطلاعات/ پس این همه کجاست؟
پنجشنبه 22 اسفند 1398 - 07:20:50
ایران پرسمان - اطلاعات / « پس این همه کجاست؟ » عنوان یادداشت روزنامه اطلاعات به قلم فتح الله آملی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
یکی از مشکلاتی که این روزها درگیر آنیم نبودن یک قرارگاه مشترک اطلاع‌رسانی درباره بحران اخیر کشور است.
خوشبختانه در مورد آمار مبتلایان و بهبود‌یافتگان و تلفات کرونایی در کشور نظم و نسق مناسبی تشکیل و مقرر شده و به‌وجود آمده که در اخبار ساعت 2 تلویزیون سخنگوی وزارت بهداشت آمار هر روزه را اعلام می‌کند و از این طریق اطلاع‌رسانی مناسبی صورت می‌گیرد اما در سایر موارد شاهد آشفتگی‌های آزار‌‌دهنده‌ای هستیم. ازجمله اینکه نهاد‌های مختلف از کشف این انبار و آن انبار صحبت می‌کنند که مقادیر معتنابهی از وسایل و ملزومات بهداشتی و مورد نیاز مردم در آن مکا‌ن‌ها احتکار شده است. صحبت از هزار دستکش یا ده لیتر مایه ضدعفونی و نظایر آن نیست بلکه ارقام به میلیون و به تُن است. 2 میلیون ماسک، 5 میلیون ماسک و … .
از طرف دیگر اخبار گوناگونی به اطلاع مردم می‌رسد که چندین کارخانه خط تولید خود را تغییر داده و به تولید ماسک و یا ژل ضد‌عفونی‌کننده و الکل مشغولند و تولید این اقلام چند برابر و در چند شیفت صورت می‌گیرد اما همه این گزارش‌ها و فیلم‌های خبری و اخبار خوشحال‌کننده، خروجی امیدوار‌کننده‌ای ندارند. مردم در عمل شاهد سهولت دسترسی خود به اقلام مورد نیاز نیستند و یا حداقل اینکه اگر هم دسترسی پیدا کنند با قیمت‌های چند برابری روبرو می‌شوند. به همین خاطر است که چندان به این دست‌ خبرها و اطلاع‌رسانی‌ها اعتماد نمی‌کنند.
بگذارید به یک نمونه اشاره کنم.
چند روز پیش در فضای مجازی خبر کشف میلیونها ماسک از انبار یک شرکت مشهور توزیع اینترنتی کالا به بیرون درز کرد. فیلمی هم از رسانه ملی پخش شد که نماینده تعزیرات به محل رفته و دستور توقیف ماسک‌‌ها را داده و جالب اینکه نماینده تعزیرات در جواب گزارشگر تعداد ماسک‌های احتکار شده را حدود پنج میلیون عدد اعلام می‌کند! روز بعد اما روابط عمومی شرکت یاد شده اطلاعیه‌ای صادر می‌کند که 5 میلیون ماسک که هیچ کل ماسک‌های انبار کمتر از 35 هزار عدد بوده که همه آنها هم قرار بوده برای مشتریان ارسال شود و اصولاً احتکاری هم در کار نبوده است!
تفاوت 5 میلیون و 35 هزار آنقدر هست که دچار تعجب و شگفتی شویم! اگر نماینده تعزیرات برای بزرگنمایی اقدام خود مرتکب چنین اشتباهی شده خطای بزرگی مرتکب شده و اگر شرکت مذکور درصدد لاپوشانی است آنهم مرتکب خلاف دیگری شده است. این تازه اوضاع مراجع رسمی اطلاع‌رسانی ماست. فضای مجازی بی‌درو پیکر و انواع و اقسام آمارها و اخباری که در آن منتشر می‌شود حدیث تلخ مفصل دیگری است که جای بحثش جداست.
اینکه در بسیاری از کشورها فیلتری حکومتی و امنیتی برای اطلاع‌رسانی در‌باره این بیماری گذارده‌اند صرفاً به منظور سانسور اخبار و اطلاعات نیست. هرچند برخی کشورها از جمله کشورهای اطراف خودمان باوقاحت و ظلمی آشکار در حق مردم حقایق را انکار و آمار دقیق را ارائه نمی‌دهند، اما یک علت قابل دفاع برای ایجاد یک قرارگاه مرکزی اطلاع‌رسانی در این‌باره جلوگیری از انتشار اطلاعات و اخباری است که نه تنها به کنترل بیماری کمک نمی‌کند بلکه در مسیر تشویش اذهان عمومی و گسترش اضطراب و نگرانی و حتی ایجاد توقعات و انتظارات و مطالبات غیرمعقول، آرامش و اطمینان جامعه را به هم می‌ریزد.
مردم اگر بپرسند که پس این میلیون‌ها ماسک و دستکش کشف شده کجاست که به دست آنها نمی‌رسد و چرا این حجم قابل توجه افزایش تولید و عرضه اقلام مورد نیاز در دسترس ما نیستند، آیا سوال نابجایی مطرح کرده‌اند؟
معاون وزارت صمت از تولید قریب 9 میلیون ماسک از ابتدای اسفند تاکنون خبر داده است. همچنین از واردات میلیونها ماسک، نهادهای نظامی و پلیسی و اطلاعاتی خبر داده‌اند و تعزیرات هم از کشف دهها میلیون ماسک و دستکش و…
با این حساب دیگر هیچکس نباید مشکلی در زمینه تأمین آن داشته باشد. اما آیا واقعاً چنین است؟ مردم مشکلی با افزایش قیمت منطقی برخی کالاها در زمان اوج تقاضا ندارند که این سنت عرضه و تقاضا در بازار است و تا حدی هم منطقی است چرا که گمان نکنیم این سنت افزایش ناگهانی قیمت، تنها شامل ایران در تحریم ناجوانمردانه آمریکاست. یکی از دوستان که نزدیکانی در آمریکا دارد می‌گوید بستگانش یک بسته 10 عددی ماسک را که تا دو ماه پیش 6 دلار می‌خریدند حالا نود دلار هم گیرشان نمی‌آید که خوشبختانه ما ایرانیها هنوز اینقدر بی‌انصاف نشده‌ایم اما کمبود آنرا با توجه به مجموعه اخبار امیدوار کننده‌ای که حتی از مراجع رسمی می‌‌شنویم قابل توجیه نمی‌دانیم و دلیلی هم ندارد که از یکطرف مقامات و مسئولین و صدا و سیما مرتب از وفور همه چیز صحبت به میان آورند و گزارشی پخش کنند و مردم در مراجعه به داروخانه‌ها «نداریم» بشنوند! می‌گویید: نه؟ امتحانش مجّانی است، اگر مجّانی هم نباشد، لازم است. به داروخانه‌ها سر بزنید. در همان آغاز این تابلو را می‌بینید: «ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی کننده نداریم، سؤال نفرمایید»!
گمان می‌کنم همانطور که در مقابله با کرونا نیازمند به یک فرماندهی در سطح عالی به عنوان مسئول مقابله با این بیماری هستیم و انداختن بار همه مشکلات‌ها و مسئولیت‌ها به گردن وزارت بهداشت چیزی جز بی‌انصافی نیست در زمینه اطلاع رسانی به جامعه نیز نیازمند یک قرارگاه مشترک و مقتدر هستیم تا از هرج و مرج اطلاع رسانی آسیب نبینیم.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/113866/سرمقاله-اطلاعات--پس-این-همه-کجاست؟
بستن   چاپ