ایران پرسمان
سرمقاله حمایت/ چاره کار روحیه جهادی است
دوشنبه 26 اسفند 1398 - 10:21:41
ایران پرسمان - حمایت / « چاره کار روحیه جهادی است » عنوان سرمقاله روزنامه حمایت نوشته دکتر منصور حقیقت پور است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
یکم: رزمایش دفاع بیولوژیک ارتش که متعاقب فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی برای تشکیل قرارگاه بهداشتی و درمانی از روز گذشته کلید خورد، بار دیگر نشان داد که کشور برای عبور از این بحران، نیازمند کار جهادی و روحیه مبارزه، این بار در برابر ویروس کروناست. میان‌داری و حضور پرثمر نیروهای مسلح در حالی است که هر جا نیاز به آنان بوده، منشأ خیر و برکات شده و در رفع احتیاجات آسیب دیدگان، کارگشایی کرده‌اند که نمونه‌های فراوان آن را در جریان بلایای طبیعی اعم از سیل و زلزله در سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم.
دوم: جهاد زمانی در رویارویی با دشمن تحقق پیدا می‌کند و در مواقع دیگر، به تلاش سخت در راه یک هدف الهی و انسانی اطلاق می‌شود. وقتی، به شکل مبارزه مسلحانه و زمانی، در قالب جهاد علمی و فنی نمود می‌یابد. در برهه‌ای به شکل عملیات عمرانی و آبادانی در مناطق محروم و موردنیاز بروز و ظهور دارد اما در حال حاضر، در قالب حضور در میدان مبارزه با یک بیماری مهلک و فراگیر است. طبعاً هر کدام از آن‌ها که دشواری و صعوبت بیشتری داشته باشند، از اجر مضاعف‌تری نیز برخوردارند.
حالا که در شرایط کنونی، حضور در صف اول مبارزه با کرونا مستلزم ازجان‌گذشتگی است و نیروهای جهادی جان خود را برای ریشه‌کن کردن این معضل در دست گرفته‌اند، نمی‌توان معادلی برای توصیف خدمتی که این رزمندگان عرصه سلامتی انجام می‌دهند پیدا کرد. این همان روحیه دفاع مقدس است؛ سلوک رزمندگانی که غسل شهادت می‌کردند، به خاکریز می‌زدند، به دل دشمن می‌رفتند یا برای امدادرسانی قدم در مناطق خطرناک، جایی که عمدتاً پشتیبانی نظامی از آن‌ها نمی‌شد، می‌گذاشتند.
سوم: این نمایش غرورآفرین به این جهت است که نیروهای مسلح به جهت تقویت و ترجیح روحیه خدمتگزاری بر تفکر تافته جدابافته بودن، انجام دادن کار برای خدا، احساس تکلیف و وظیفه کردن و بسیج نمودن همه توان خود در بزنگاه‌ها، اعتبار قابل‌توجهی در میان نهادهای خدمتگزار پیداکرده‌اند. ارتش، سپاه و بسیج از روز نخست ورود به کارزارها تا پای جان از مردم دفاع کرده‌اند؛ روزی در برابر هجمه‌های نظامی و فتنه‌ها و امروز در مقابل بحران کرونا که احتمال توطئه‌های خارجی در ایجاد جنگ بیولوژیک به این وسیله نیز می‌رود.
چهارم: نباید ازنظر دور داشت که فرهنگ جهادی که برخی سعی در غرب‌اندود کردن آن دارند و می‌کوشند تا مدل‌های غربی همگرایی را جایگزین آن کنند، نسخه‌ای بومی و از برکات انقلاب اسلامی است. افزون بر مواقع بحرانی و حساس، نیروهای جهادی در امور زیربنایی و با اتکا به فرهنگ اصیل انقلابی وارد میدان شده‌اند، چراکه اساساً خود انقلاب را افراد و ارگان‌هایی شکل دادند که جوشش و حرکت انقلابی در وجود آن‌ها موج می‌زد.
پنجم: نیروهای مسلح کشور ما به هنگام ورود در امور جهادی در اوج آمادگی علمی و نظم تشکیلاتی وارد میدان می‌شوند و اینکه گفته شود روحیه جهادی با نظم و قاعده مندی منافات دارد، یا از روی نادانی است و یا ناشی از بغض و کینه. آنچه مرسوم است، اینکه کار باید در یک چهارچوب زمانی مشخص و با نیروهای معین و طبق اصول و ضوابط اداری انجام شود، درحالی‌که کار جهادی یعنی موانع بزرگ را کوچک شمردن، عبور از آن‌ها، تقید صددرصدی به آرمان‌ها و ارزش‌ها و فراموش نکردن سوگیری انقلابی و اهتمام و شوق وافر به انجام مأموریت.
ششم: نیروهای مسلح و جهادی نشان داده‌اند که در کنار تخصص و تبحر برای انجام مأموریت‌های دشوار، از دو عامل «ایمان» و «عشق» به مردم برخوردارند. فردی که بناست دست به انجام کار بسیار مهمی همچون مبارزه با این ویروس مرگبار بزند، چنانچه فاقد ایمان و اعتقاد باشد، قاعدتاً از انگیزه لازم برای ادامه مسیر برخوردار نیست. این عشق و ایمان در مواقع خطر و شدت احوال، بسیار ضروری‌تر به نظر می‌رسند چون در شرایط عادی نیز کسی که اعتقادی به انجام کاری نداشته باشد یا وارد آن نمی‌شود و یا در کوتاه زمانی از آن دست می‌کشد. جهادی‌های نیروهای مسلح با این انگیزه پرقدرت، در مواقف مختلف، اهل تصمیمات و اقدامات بزرگ بوده‌اند و به محدوده‌های کوچک اکتفا نکرده‌اند بلکه همواره چشم به قله‌ها دوخته‌اند. از باب نمونه، در حادثه سیل اوایل سال جاری، نیروهای مسلح، ماه‌ها پس از آن ماجرا در وسط میدان حضور داشتند و حتی وقتی برخی نهادهای مسئول کار خود را به پایان رساندند همچنان پابه‌رکاب خدمت به مردم سیل زده بودند.
هفتم: افزون بر نیروهای مسلح، شاهد بودیم که از ابتدای شیوع ویروس کرونا، گروه‌های جوان جهادی وارد عرصه خدمت‌رسانی شدند. در حال حاضر، حدود 10 هزار گروه جهادی در کشور وجود دارند که سرمایه عظیمی برای آینده این مرز و بوم‌اند و صدها هزار پروژه مهم در مناطق محروم و دور دست کشور را به سرانجام رسانده‌اند. در چنین برهه حساسی این گروه‌ها به کمک نهادهای بهداشتی و پزشکی کشور آمده‌اند و بخش مهمی از تحقق فرمان مدبرانه و حکیمانه مقام معظم رهبری در راستای هم‌افزایی ملی برای مقابله با کرونا به شمار می‌آیند.
نکته پایانی اینکه خدمتگزاری پربرکت، عاشقانه و مؤمنانه نیروهای مسلح و گروه‌های جهادی، اقدامی بزرگ است که در کنار حفاظت از سلامت عمومی، توانمندی‌ها و استعدادهای کشور را کشف و فعال می‌کند. رزمایش دفاع بیولوژیک ارتش، ظرفیت‌های بالقوه را بالفعل می‌کند و تجربه‌های جدیدی در حوزه دفاع در نبرد غیرمسلحانه برای این نهاد خدمتگزار به ارمغان می‌آورد. در خصوص گروه‌های جهادی نیز این امر صادق است چراکه محدودیت‌های طبقاتی را رفع می‌کند، موجب آشنایی جوانان با واقعیت‌های زندگی می‌شود و حلاوت خدمتگزاری به مردم را در ذائقه آن‌ها چند برابر می‌کند. ظاهر امر، کمر بستن برای گذار از یک گردنه بسیار نفس‌گیر است اما باطن آن، همگرایی و نهادینه شدن کار و اقدام جهادی در همه امور کشور است. در حال حاضر که با تحریم‌های سنگین و وحشیانه آمریکا روبه‌رو هستیم، قاعدتاً عبور از این مقطع، با تلاش شبانه‌روزی و مجدانه ممکن است؛ همچنان که از گردنه بحران بیماری اخیر با کار جهادی به‌زودی خواهیم گذاشت. ان‌شاءالله.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/115114/سرمقاله-حمایت--چاره-کار--روحیه-جهادی-است
بستن   چاپ