ایران پرسمان
سرمقاله اطلاعات/ چالش زنجیره تولید محصولات بهداشتی
دوشنبه 26 اسفند 1398 - 10:21:42
ایران پرسمان - اطلاعات / « چالش زنجیره تولید محصولات بهداشتی » عنوان یادداشت روزنامه اطلاعات به قلم غلامعلی رموی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
در حالیکه طی قریب به سه هفته از جولان ویروس کرونا در کشور می گذرد و این ویروس سراسر کشور را فرا گرفته است، عرضه محصولات بهداشتی، ضد عفونی کننده، ماسک و دیگر مایحتاج هم برای مردم و هم برای کادر درمانی در شرایط مناسبی قرار ندارد.
در این مدت جامعه علاوه بر رنج بیماری و بیمارداری، رنج این موضوع را هم داشت که تامین مایحتاج پیشگیری و مراقبتی مورد نیاز چگونه تامین شود. در کنار این مشکلات عدم همکاری بخشی از افراد ناآگاه جامعه در این شرایط بر مشکلات افزود و بر تسریع گسترش این بیماری دامن زد؛ درحالیکه متولیان سلامت، افراد جامعه را از هرگونه تردد غیر ضروری نهی می کنند؛ برخی افراد و خانواده ها بار و بندیل سفر را بسته و راهی جاده ها شده اند که آثار این اقدام در جهش حرکت این ویروس در کل کشور تاثیر گذاشت.
واقعیت امر این است که شرایط جاری جامعه مجموعه ای است از عدم مدیریت و هدایت صحیح بیماری و بیمار از یک طرف و عدم همکاری برخی از مردم و افراد موثر در زنجیره تولید تا مصرف. بعنوان نمونه ذکر چند نکته ضروری است. طی قریب به دو سه ماه از شیوع کرونا در چین متولیان موضوع سلامت می توانند به این فکر بیافتند که برای سلامت جامعه و پیشگیری از وقوع بیماری پیش بینی های لازم هم در حوزه مراقبتی و کنترل و هم در حوزه امکانات و تجهیزات صورت پذیرد. پیش بینی در حوزه استفاده از دستاورهای کشور چین درمبارزه پیشگیرانه از شیوع بیماری، از طریق اعزام گروهی تحقیقی و کارشناسی به منظور شناسایی ابعاد مختلف نفوذ پذیری این ویروس و رفتارهای لازم برای مقابله با آن همچنین اخذ دستاورها و تجارب چین در فرایند مبارزه که توجه به این امر می توانست زمینه حداکثری برای پیش بینی وممانعت از نفوذ پذیری آن و راهکارهای مقابله آن را برای مردم و کادر درمانی کشور به همراه داشته باشد؛طی این مدت این فرصت وجود داشت تا تمهیدات مناسبی در تهیه و تامین مواد بهداشتی و ضد عفونی کننده و ماسک های پیشگیری کننده از طریق ظرفیت بالای تولید کنندگان داخلی و واردکنندگان این محصولات، تولید یا در صورت نیاز به صورت واردات به شکل مناسبی انجام شود تا نیازهای کشور در شرایط حاد بتواند از این ذخایر استفاده کند. موضوعی که تجربه آن در کشور درشرایط تحریمی پیرامون کالاهای اساسی به شکل نسبتاً موفقی توسط وزارت صنعت انجام شده است..
با توجه به اینکه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بعنوان متولی اصلی مدیریت تامین، توزیع و نظارت بر محصولات بهداشتی و ضد عفونی کننده ها محسوب می شود، شایسته بود تا اقداماتی را به منظور و مدیریت بازار و کنترل عرضه این محصولات از طریق زنجیره منسجم توزیع و از طریق استفاده از راهکارهای عملی در بهره مندی متناسب از این محصولات برای همه افراد جامعه انجام می شد؛ مقوله ای که بنابر شواهد موجود علیرغم تولید محصولات بهداشتی و ضد عفونی کننده نابسامانی از زنجیره توزیع تا مصرف موجب احساس کمبود در بازارهای رسمی شده است.
با توجه به اطلاعات منتشره در منابع رسمی کشور، بضاعت شبکه تولید برای تامین نیازهای کشور با توجه به مجاهدت‌های تولید کنندگان و فعالیت آنها در سه شیفت تا حدودی وجود دارد و احتمالا آنها می توانند نیازهای کشور را تامین کنند بنابر این پیشنهاد می شود وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد تنظیم بازار که تجارب مناسبی در این حوزه دارند، در موضوع ورود جدی داشته باشند.
در حوزه نظارت و کنترل شبکه توزیع تا مصرف هم نهادهایی مانند سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و سازمان های صنفی با داشتن قریب به 10 هزار بازرس و ناظر از توانمندی مناسبی برای نظارت و کنترل بازار برخوردار هستند و تفویض امور به این­ حوزه ها تا حدودی می تواند­ زمینه امنیت این بازار را فراهم کند.
در زمینه برخورد با متخلفان با توجه به موضع گیری قاطع رئیس محترم دستگاه قضا در برخورد با متخلفان این عرصه، مشخص است که هرگونه فرصت طلبی در این حوزه تنها مشمول تخلفات رایج صنفی نشده و برای مجرمان و قانون شکنان مجازات‌های شدیدی تا حد افساد فی­ الارض هم در نظر گرفته شده است؛ بنابر این ضمن تقدیر از قوه قضائیه و انجام برخوردهای بازدارنده، هزینه وقوع تخلف به حدی بالا خواهد رفت تا بستر انجام اقدامات مجرمانه و تعدی به سلامت جامعه از فرصت طلبان سلب شود.
باید به این نکته هم توجه شود که با توجه به شیوع این بیماری در کشورهای همسایه جذابیت های زیادی برای قاچاق این قبیل کالاها مشاهده می شود. بدینوسیله از همه دست اندرکاران امر مبارزه با قاچاق خصوصاً نیروی انتظامی، نیروهای امنیتی و اطلاعاتی تقاضا می شود به منظور صیانت از سلامت جامعه همچنین جلوگیری از هدر رفت منابع کشور، نسبت به جلوگیری از خروج و قاچاق این محصولات دقت نظر کافی را معمول سازند؛ چرا که مطابق اطلاعات واصله کامیون ها و کانتینرهایی با پوشش حمل مواد غذایی، میوه و… با جاسازی مواد بهداشتی و ضد عفونی قصد خروج از کشور را داشته اند که شناسایی و کشف شده اند.
با عنایت به مطالب پیش گفته، پیشنهاد می شود با توجه عدم امکان وزارت بهداشت در مدیریت شبکه توزیع و کنترل بازار این محصولات، در شرایط فعلی و با توجه به حجم فعالیت های این وزارتخانه، تمام وظایف مرتبط با کنترل و مدیریت بازار از این وزارتخانه منفک و در شرح وظایف وزارت صنعت و حوزه های ذیربط قرار گیرد تا وزارت بهداشت بتواند با فراغ بال به انجام وظایف مبارزه با بیماری و سلامت جامعه بپردازد.
در اینجا لازم است از مجاهدت ها و رشادت های تمام پزشکان، پرستاران و کادر درمانی همه بیمارستان های کشور که علیرغم همه مشکلات و کمبودها با تلاش شبانه روزی و گذشت و ایثار از جان خود تلاش دارند تا به درمان و مراقبت از بیماران و مردم بپردازند تقدیر و تشکر ویژه بعمل آورده شود. و این قشر شریف و فداکار بدانند که خاطره این مجاهدت ها و رشادت هاکه یادآور مجاهدت های شهدای انقلاب در هشت سال دفاع مقدس است، هرگز از اذهان ملت بزرگ و شریف ایران پاک نخواهد شد و این ملت همواره قدردان زحمات و تلاشهای این عزیزان خواهد بود.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/115115/سرمقاله-اطلاعات--چالش-زنجیره-تولید-محصولات-بهداشتی
بستن   چاپ