ایران پرسمان
همدستی تحریم و کرونا علیه ایران!
پنجشنبه 29 اسفند 1398 - 21:41:49
ایران پرسمان - وطن امروز / متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
خصومت مقامات آمریکایی نسبت به ایران سبب شده در شرایطی که دنیا از جمله ایران با بحران کرونا مواجه است، تحریم‌های آمریکا که دامنه آن به حوزه درمان و دارو نیز رسیده، همچنان پابرجا باقی بماند.
به گزارش «وطن امروز»، کرونا دیگر هیچ مرزی نمی‌شناسد و به یک بیماری بدون مرز تبدیل شده است. این بحران زمانی برای یک کشور حل می‌شود که تمام دنیا از این بیماری فراگیر مصون باشند. همین موضوع سبب شده کشورها بدون در نظر گرفتن روابط سیاسی خود سعی در تقویت کشورهای اصلی درگیر مبارزه با کرونا کنند، چرا که از شیوع بیشتر این بیماری در کشور خود هراس دارند.
در چنین شرایطی ایران به‌رغم تحریم‌های گسترده آمریکا جزو کشورهای اصلی درگیر مبارزه با بیماری کروناست. همین موضوع سبب شده فشارها به آمریکا برای برداشتن تحریم‌های یکجانبه علیه ایران بیشتر شود.
روز گذشته وزیر امور خارجه برای چندمین بار طی شیوع بیماری کرونا در ایران، از کشورهای دیگر خواست آمریکا را برای برداشتن تحریم‌ها علیه مبادلات در حوزه دارو و درمان، تحت فشار گذارند.
محمدجواد ظریف با اشاره به تاثیر منفی تحریم‌های آمریکا بر روند مبارزه با کرونا در صفحه توئیترش نوشت: تحریم‌های غیرقانونی آمریکا موجب کاهش منابع اقتصادی ایران شد که توان مبارزه با «کووید-19» [ویروس کرونا] را کاهش می‌دهد. آنها واقعا افراد بی‌گناه را می‌کشند. به تماشا نشستن این تحریم‌ها غیراخلاقی است؛ این کار هیچ‌وقت کسی را از خشم آمریکا در آینده در امان نگاه نداشته است. به کارزار جهانی و رو به گسترش عدم رعایت تحریم‌های آمریکا علیه ایران ملحق شوید.
مقامات ایران تاکنون چندین‌بار از اقدام آمریکا در تحریم دارو و لوازم پزشکی انتقاد کرده‌اند؛ یکی از مواردی که سبب افزایش انتقادات به آمریکا درباره تحریم دارویی ایران شد، مرگ چند نفر از بیماران پروانه‌ای بر اثر تحریم باندهای مخصوص مربوط به این بیماری بوده است.
مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد 28 آذرماه در جلسه شورای امنیت در این‌باره گفته بود: تحریم‌های آمریکا غیرمشروع، غیراخلاقی، غیرانسانی و ظالمانه است. شرم‌آور است که زورگویی آمریکا باعث توقف صادرات برخی داروها به ایران و کابوس برخی بیماران شده است. به‌طور مثال، یک شرکت اروپایی تحت فشار تحریم‌های آمریکا، صادرات باندهای مخصوص بیماران «ای- ‌بی» را که حاصل شرایط ژنتیکی نادر است و منجر به تاول ‌زدن آسان پوست می‌شود، متوقف کرده است. وی افزود: آوا، دختر 2 ساله اهوازی، که از «ای- بی» ‌رنج می‌برد یکی از کودکان پروانه‌ای بود. در این روزها، واردات باندهای مخصوص برای بیماران پروانه‌ای تقریبا غیرممکن شده و حیات سایر کودکان بی‌گناه پروانه‌ای، نظیر آوا را به خطر انداخته است.
تلاش برای معطوف کردن تمام متغیرها به سوی منافع سیاسی و تجاری آمریکا از تغییرناپذیرترین رویکردهای دولت این کشور در مواجهه با سایر ملل بوده است. پیشینه دولت آمریکا و اهتمام همه‌جانبه‌اش برای گروگان گرفتن سلامتی مردم ایران برای پیگیری سیاست‌های تمامیت‌خواهانه‌اش نشان‌دهنده یک رویکرد ثابت در این زمینه است. تحریم‌های غیرانسانی آمریکا به طور اعم و تحریم‌های دارویی کشورمان به طور اخص نشانی کامل از تلاش برای منفعت‌طلبی سیاسی آمریکا در جریان مسائل مربوط به بهداشت و درمان است. تحریم‌های مالی آمریکا و تلاش همه‌جانبه برای ممانعت از انجام هرگونه مبادله تجاری که باعث هموار شدن مسیر واردات دارویی به کشورمان می‌شود را می‌توان مصداقی روشن از پیگیری منافع سیاسی و اقتصادی با زیر پا گذاشتن حق حیات مردم سایر ملل از جمله مردم ایران دانست که قربانی‌های زیادی نیز در این عرصه داشته است.
علاوه بر تحریم دارویی ایران، تحریم‌های نفتی و بانکی نیز به صورت مستقیم بر میزان توان ایران در مقابله و مدیریت بحران‌هایی چون کرونا تاثیر گذاشته و آمریکا از این جهت نیز محکوم است. جالب آنکه ادعای کمک آمریکا به ایران در موضوع کرونا در شرایطی مطرح می‌شود که خود آن کشور با کاستی‌های متعددی در مبارزه با کرونا مواجه است، از جمله اینکه چندی پیش مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا و سرپرست گروهی که برای مدیریت و کنترل ویروس کرونا تشکیل شده، به کمبود کیت‌های آزمایش ویروس کرونا در آن کشور اذعان کرده بود.
* عمران‌خان: آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند
رویکرد مقامات آمریکایی نسبت به حفظ تحریم‌های گسترده بر مبادلات دارویی و درمانی ایران البته با واکنش منفی برخی کشورها مواجه شده است. در همین راستا، نخست‌وزیر پاکستان با تاکید بر لزوم لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران برای مقابله با شیوع کرونا، خواستار اقدام جامعه بین‌الملل در این زمینه شد.
عمران‌خان در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: آمریکا باید تحریم‌های خود علیه ایران را لغو کند تا این کشور بتواند بدرستی با شیوع ویروس کرونا مقابله کند.
نخست‌وزیر پاکستان تصریح کرد: اکنون زمان آن است تحریم‌های آمریکا علیه ایران که این ویروس در آن شیوع زیادی پیدا کرده است، پایان یابد. جامعه بین‌الملل باید در این زمینه دست به اقدام بزند. وی در ادامه تاکید کرد ایران به دلیل تحریم‌های شدید دولت ترامپ، [برای مقابله با کرونا] با مشکلاتی مواجه شده است. نخست‌وزیر پاکستان همچنین اظهار داشت: ایران یک نمونه برجسته از جایی است که در آن، ضرورت‌های انسانی برای مقابله با شیوع این بیماری بر دشمنی‌های سیاسی یا تعصبات اقتصادی اولویت دارد.
* درخواست روسیه و چین برای لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران
وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای به تاثیر منفی تحریم‌های آمریکا بر مبارزه ایران با شیوع ویروس کرونای جدید اشاره کرد و خواستار لغو آنها شد.
به گزارش خبرگزاری آناتولی، وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه در بیانیه‌ای درباره تاثیر تحریم‌های اعمال‌شده آمریکا بر مبارزه ایران با شیوع کرونا ویروس جدید، مطرح کرد: تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه آمریکا که ماه مه سال 2018 به عنوان بخشی از کارزار «فشار حداکثری» اعمال شده‌اند، مانع نیرومندی بر سر راه مبارزه موثر با شیوع این بیماری است. دلیل قربانی شدن بسیاری از افراد به خاطر این بیماری، تنها به خود بیماری بستگی ندارد، بلکه به این هم بستگی دارد که آمریکا هدفمندانه مانع مقاومت (در برابر کروناویروس) می‌شود. در ادامه این بیانیه آمده است: میلیون‌ها نفر از شهروندان ایرانی از امکان خرید تجهیزات پزشکی ضروری منع شده‌اند، اهمیتی هم ندارد که واشنگتن چقدر سخت تلاش کرد [این واقعه را] تحریف کند. سیاست ضدبشری آمریکا تاسفی شگرف، هراس و نگرانی جدی را برمی‌انگیزد. وزارتخانه خارجه روسیه خواستار لغو اقدامات محدودکننده‌ای شد که «به حقوق بشر در ایران ضربه می‌زند». وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌اش افزود: الان با این اتفاق همه‌گیر زمان انتقام‌های ژئوپلیتیک نیست، بویژه آنهایی که هیچ پایه و اساسی نداشته و در واشنگتن برای تحقق بلندپروازی‌های خودشان ایجاد شده‌اند.
سخنگوی وزارت خارجه چین نیز روز دوشنبه در توئیتی نوشت: ما از آمریکا می‌خواهیم سریعا تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را بردارد. تداوم تحریم‌ها بشردوستانه نیست و مانع پاسخ همه جانبه ایران و ارسال کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل و دیگر سازمان‌ها می‌شود.
* کمک 10 میلیون دلاری کویت به ایران برای مقابله با کرونا
در همین حال، برخی کشورها با ارسال کمک‌های بشردوستانه سعی در حمایت از ایران برای مقابله با بیماری کرونا دارند.
در همین راستا روز گذشته شیخ احمد ناصر الجابر الصباح، وزیر خارجه کویت در گفت‌وگوی تلفنی با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان ضمن اعلام همبستگی با دولت و ملت ایران در مبارزه با شیوع کرونا از کمک انسان‌دوستانه 10 میلیون دلاری کویت به ایران برای مقابله با کرونا خبر داد. در این گفت‌وگو وزیر امور خارجه کشورمان ضمن قدردانی از دولت و ملت کویت، مبارزه با کرونا را مساله‌ای جهانی و مستلزم همکاری منطقه‌ای و جهانی دانست و با تقبیح تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا علیه ملت ایران از کویت خواست در پویش جهانی برای توقف و بی‌توجهی به این تحریم‌های غیرانسانی مشارکت فعال کند.
روز گذشته همچنین توافقنامه میان دولت‌های ایران و ترکیه برای اعطای کمک‌های پزشکی و دارویی از سوی «امینه آلپ مشه»، معاون وزیر بهداشت ترکیه و محمد فرازمند، سفیر ایران در آنکارا امضا شد. براساس این توافقنامه، هزار کیت تشخیص، 4175 گان، 20 هزار روپوش، 2004 عینک، 4 هزار ماسک N95 و 78 هزار ماسک سه‌لایه به ایران ارسال شد.
مخالفت با تحریم‌های دارویی علیه ایران سبب شده تا کاربران زیادی در توئیتر فارسی‌، انگلیسی و عربی این روزها با هشتگ‌های «تحریم ایران را تمام کنید» سعی کنند جامعه جهانی را نسبت به وضعیت غیرمنصفانه ایران در مبارزه با این بیماری آگاه کنند. روزنامه‌نگاران زیادی هم در روزهای گذشته تلاش کرده‌اند به مساله تاثیر تحریم‌ها بر مبارزه ایران با ویروس کرونا بپردازند. یکی از مشهورترین روزنامه‌نگارانی که به این کمپین پیوسته است، جمال ریان، مجری شبکه الجزیره است که در توئیتر خود نوشته است: «ویروس کرونا در ایران هم شایع شده... ضمن اینکه زیر فشار تحریم‌های شدید اقتصادی قرار دارد. آیا بر ما واجب دینی و انسانی و اخلاقی نیست که اختلافات سیاسی را کنار بگذاریم و کمک‌های بشردوستانه به ایرانیان برسانیم؟‌»

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/116391/همدستی-تحریم-و-کرونا-علیه-ایران!
بستن   چاپ