ایران پرسمان
فشارخون بالا ناشی از باکتری‌های روده است
شنبه 2 فروردين 1399 - 20:53:02
ایران پرسمان - مهر / محققان دریافتند مجموعه متفاوتی از باکتری های موجود در روده در ابتلا به «فشارخون شریانی ریوی» (PAH) نقش دارند.
فشارخون شریانی ریوی، یک بیماری مزمن و پیشرونده است که در آن، تأمین خون برای ریه‌ها محدود شده و منجر به بروز علائمی نظیر تنگی نفس، تپش قلب، خستگی و موارد دیگری می‌شود. در این نوع بیماری، فشارخون بالا مداوم در عروق ریه‌ها باعث فعالیت بیش از حد زیاد سمت راست قلب برای پمپاژ خون می‌شود و در نتیجه نارسایی قلبی در سمت راست قلب ایجاد می‌شود.
به گفته محققان، هر فردی دارای مجموعه‌ای از باکتری‌ها موسوم به میکروبیوم در روده‌هایش است که به روند هضم و گوارش کمک می‌کند. حال محققان دریافتند داشتن الگوی خاصی از میکروبیوم ها در روده‌ها می‌تواند پیش بینی کننده بیماری PAH تا 83 درصد باشد.
«موهان ریزادا»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه فلوریدا، در این باره می‌گوید: «ما برای اولین بار متوجه شدیم که باکتری‌های خاص موجود در روده در افراد مبتلا به PAH وجود دارند. در حالیکه در درمان کنونی PAH، بر ریه‌ها تمرکز می‌شود، اما حال درصدد بررسی درمان بر روی محور ریه‌ها/روده هستیم.»
در این مطالعه، نمونه مدفوع 18 بیمار مبتلا به PAH و 12 بیمار فاقد سابقه بیماری قلبی ریوی بررسی شد. آزمایش‌ها نشان داد گروهی از باکتری‌ها در بیماران PAH وجود داشت که خاص این بیماران است.
به گفته محققان، میکروبیوم های روده دائماً براساس نوع تغذیه، محیط زندگی ما و آرایش ژنتیکی ما دائماً در حال تغییر هستند. اما محققان معتقدند باکتری‌های مرتبط با PAH، منحصربه فرد بوده و به نظر می‌رسد تغییر نمی‌کنند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/116811/فشارخون-بالا-ناشی-از-باکتری‌های-روده-است
بستن   چاپ