ایران پرسمان
طلایی‌ترین سال "بورس" در تاریخ، چگونه رقم خورد؟
دوشنبه 4 فروردين 1399 - 16:19:13
ایران پرسمان - فرارو / متن پیش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
میر معینی کارشناس بازار سهام با اشاره به اینکه که نمی‌توان پیش‌بینی درستی از وضعیت بورس در روز‌های معاملاتی عید نوروز داشت، بیان کرد: با توجه به اینکه شیوع کرونا باعث شده بازار‌های مالی جهان با افت وحشتناک و بی‌سابقه‌ای همراه شوند، این امر در بورس کشور ما نیز سایه انداخته، بطوریکه این ویروس جلوی رشد شتابان بازار را گرفت، اینکه در عید چه وضعیتی بر بازار حکمفرما شود الان نمی‌توان در مورد آن برآورد دقیقی داشت، باید نظاره‌گر بود و دید طی روز‌های آینده بازار‌های جهانی به چه سمت و سویی حرکت می‌کنند.
بورس تهران در سالی که گذشت رویایی‌ترین روز‌های خود را در تاریخ 50 ساله‌اش پشت سرگذاشت، به طوریکه ارزش بازار سهام بیش از سه برابر شد و هر کسی که وارد بازار شد، توانست با سود سال را به پایان برساند.
به گزارش فرارو، شاید در ابتدای سال سهام‌داران قدیمی تالار حافظ نیز انتظار چنین سالی را نداشتند، 98 به پشتیبانی افزایش نرخ دلار و ورود نقدینگی حیرت انگیز بهترین سال بورس را رقم زد و رکورد‌های بی نظیری را جابه‌جا کرد، حال به نظر می‌رسد سال 99 نیز همچنان رشد شتابان بورس ادامه داشته باشد.
98؛طلایی‌ترین سال بورس در تاریخ 50 ساله تالار حافظدو دلیل رشد رویایی بورس
حمید میرمعینی کارشناس بازار سهام در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه علیرغم روی دادن اتفاقات بسیار زیادی که در سال 98 افتاد که اکثر آن‌ها نیز منفی بود، اما باز هم بورس طلایی‌ترین سال خود را پشت سر گذاشت، گفت: عمدتاً به دلیل افزایش نرخ ارز، بورس تهران طی سال جاری با صعود بسیار زیادی روبروشد، این در حالی است که افزایش قیمت دلار موجبات رشد درآمد شرکت‌های بورسی را فراهم آورد، که این امر در نهایت منجر به افزایش قیمت سهام شرکت‌های تالار حافظ شد.
وی با تاکید بر اینکه در سال 98 بازار سهام عقب ماندگی خود را نسبت به بازار‌های موازی جبران کرد، اظهار داشت: طی دو سال 96 و 97 بازار‌های طلا، سکه، ارز، خودرو و مسکن نسبت به بازار سرمایه سودآوری بیشتری را تجربه کردند، اما در سال 98 بورس تهران بازدهی بسیار فوق‌العاده‌ای را پشت سر گذاشت، علت این امر را می‌توان در جذب نقدینگی بسیار فزاینده‌ای دانست که در سال جاری وارد تالار حافظ شد، به طوریکه نقدینگی بازار سهام با افزایش چند برابری همراه بود.
میرمعینی با اشاره به اینکه بورس تهران در سال جاری با سودآوری بیش از سه برابری روبرو بوده است، افزود: عدم جذابیت بازار‌های موازی باعث شد که نقدینگی سرگردان جامعه به سوی بازار سهام سرازیر شود، به بیان دیگر این منابع هوشمند باعث آن شد تا قیمت سهام شرکت‌های بورسی با افزایش بسیار زیادی روبرو شوند، شرکت‌هایی که در این بین زیان‌ده بودند قیمت سهام آن‌ها حتی تا سه برابر نیز با رشد روبرو شد.
بیشتر بخوانید: دیگ جوشان نقدینگی؛ در "بورس" چه خبر است؟
این کارشناس بازار سهام با اشاره به اینکه که نمی‌توان پیش‌بینی درستی از وضعیت بورس در روز‌های معاملاتی عید نوروز داشت، بیان کرد: با توجه به اینکه شیوع کرونا باعث شده بازار‌های مالی جهان با افت وحشتناک و بی‌سابقه‌ای همراه شوند، این امر در بورس کشور ما نیز سایه انداخته، بطوریکه این ویروس جلوی رشد شتابان بازار را گرفت، اینکه در عید چه وضعیتی بر بازار حکمفرما شود الان نمی‌توان در مورد آن برآورد دقیقی داشت، باید نظاره‌گر بود و دید طی روز‌های آینده بازار‌های جهانی به چه سمت و سویی حرکت می‌کنند.
وی اضافه کرد: در این زمینه بورس کشورمان نمی‌تواند تافته جدا بافته از بازار‌های جهانی باشد، اگر همچنان روند نزولی ادامه پیدا کند، بازار سرمایه نیز به طور قطع از این امر تاثیر خواهد پذیرفت، بنابراین باید شیوع ویروس کرونا کاهش یاید، تا بورس‌های جهانی نیز به ثبات برسند، در غیر این صورت به نظر می‌رسد ریزش‌ها همچنان ادامه پیدا کند.
بازدهی سه برابری بازار سهام
حمیدرضا افشار کارشناس بازار سهام در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه شاخص کل بورس از 180هزار واحد استارت خود را زد و با رشد 2.8 برابری با در قله 512 هزار واحدی به کار خود پایان داد، گفت: در این مسیر خیلی از نماد‌ها رشد‌های بیشتر از رشد شاخص را تجربه کردند و حتی نماد‌های کوچکی نیز بودند که‌ تا 9 برابر هم افزایش قیمت را تجربه کردند، البته به علت سرمایه پایین این شرکت‌ها تعداد سهامداران زیادی در سود آن‌ها دخیل نبودند.
وی با تاکید بر اینکه برای محاسبه سود سهام‌داران خرد باید به سراغ صنایع بزرگ و برتر مثل گروه بانک و خودرو برویم، اظهار داشت: به عنوان مثال بانک ملت که لیدر گروه بانکی محسوب می‌شود در ابتدای سال با نرخ 280 تومان معامله می‌شد و در پایان سال با قیمت 815 تومان سال را به پایان رساند که رشدی حدودا سه برابری و نسبتا معادل شاخص داشت.
افشار افزود: همچنین در گروه خودرو می‌توان از رشد بیش از چهار برابری ایران‌خودرو در سال جاری صحبت کرد که قیمت آن از حدود 280 به1300 تومان افزایش پیدا کرد، از سویی از دیگر گروه‌های بزرگ بازار می‌توان به فلزات اساسی اشاره کرد آن‌ها نیز رشد سه برابری را تجربه کردند.
بیشتر بخوانید: آیا رشد این روزهای بورس حبابی است؟
این کارشناس بازار سهام بیان داشت: در کل با توجه به رشد کلی بازار و نقدینگی عجیبی که وارد بورس شد هر گروهی به سهم خود کام سهامدارانشان را شیرین کردند و معامله گرانی که صبورانه سهامداری کردند و از رفتار هیجانی اجتناب کردند بهره بیشتری از این سال طلایی بردند.
وی ادامه داد: می‌توان پیش‌بینی کرد که روند رو به رشد بازار سهام در سال 99 نیز همچنان ادامه داشته باشد و به مدد نقدینگی که در بورس وجود دارد، باز هم قیمت‌ها در مسیر افزایش همچنان گام بردارند، چرا که هنور بازار جایگزینی برای بورس وجود ندارد و با توجه به این موضوع رشد بازار سرمایه به طور مستمر ادامه خواهد داشت.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/117192/طلایی‌ترین-سال-"بورس"-در-تاریخ،-چگونه-رقم-خورد؟
بستن   چاپ