ایران پرسمان
عطارد داغ با وجود نزدیکی به خورشید باز هم یخ تولید می‌کند؟
دوشنبه 4 فروردين 1399 - 16:19:59
ایران پرسمان - آخرین خبر / عطارد برای نزدیک بودن به خورشید شهرت دارد این یعنی عطارد بسیار داغ و سوزان است. دما در روز به 430 درجه سانتی گراد می رسد و در شب تا 140- درجه سانتی گراد افت می کند.در این سیاره نقای وجود دارند که نور خورشید هیچ گاه به آنها نمی رسد و همیشه در تاریکی قرار دارند.
عطارد در قطب‌های خود دارای مکان‌هایی است که با نام "نواحی همیشه سایه" شناخته می‌شوند. دهانه‌‌های فرو رفته‌ای که در حالت تاریکی ابدی قرار دارند. در سال 2011 به کمک فضاپیمای مسنجر دانشمندان وجود آب یخ زده در این حفره‌های تایک را تایید کردند.
در نگاه اول وجود آب در چنین جهان سوزانی غیرممکن به نظر می‌رسد اما این پدیده کاملا قابل توضیح دادن است. سیارک‌ها و شهاب‌ها می‌توانند هنگام برخورد با سطح یک سیاره آب را به آن منتقل کنند و اگر این منتقل کنندگان آب سر از حفره‌های تاریک در آورند، آنها هیچوقت نور خورشید را نخواهند دید در نتیجه هیچوقت ذوب نمی‌شوند.
البته ممکن است مقداری از آب درون این حفره‌ها به علت فشار زیاد گرمایی باشد که توسط پرتوهای خورشیدمان به سیاره عطارد وارد می‌شود. شاید بسیار عجیب به نظر برسد! اما در واقع این پدیده تازه‌ای نیست و دانشمندان از دهه 1960 بر روی این مکانیزم کار می‌کردند.
در مقاله جدیدی محققان با استفاده از مدل‌سازی چگونگی کارکرد این مکانیزم را روی عطارد بررسی کردند. مواد معدنی خاک عطارد دارای اکسید فلزات هستند و هنگامی که توسط فوتون‌های نور درون بادهای خورشیدی بمب‌باران می‌شوند، هیدروکسیل پیوندی، هیدروژن مولکولی و آب تولید می‌کنند. در محیط بدون هوا و تحت گرمای شدید مولکول‌های آب از خاک سطح عطارد جدا می‌شوند و اگر در سراسر عطارد بدون اتمسفر حرکت کنند و در حفره‌های تاریک فرود آیند برای همیشه آنجا خواند ماند...
ترجمه: محمد احمدی
برگرفته از پیج cosmosgazers

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/117220/عطارد-داغ-با-وجود-نزدیکی-به-خورشید-باز-هم-یخ-تولید-می‌کند؟
بستن   چاپ