ایران پرسمان
انسان‌های اولیه از چه ابزاری استفاده می‌کرده‌اند؟
دوشنبه 4 فروردين 1399 - 16:19:59
ایران پرسمان - مجله ایلیاد / برخی از ابزار سنگی دارای یک لبه‌ی تیز هستند، در صورتی که ابزارهایی نیز وجود دارند که طراحی دو لبه‌ای دارند. کشفیات جدید نشان داده است که انسان‌های نخستین گونه‌ی «انسان راست‌قامت» از ابزارهای بُرنده‌ی نسبتاً پیچیده‌ای استفاده می‌کرده‌اند. حفاری‌های انجام شده در دو سایت باستان‌شناسی اتیوپی، به یک جمجمه و دو ابزار سنگی متعلق به انسان راست‌قامت‌ها منجر شده است. «سیلشی سیماو» از مرکز تحقیقات ملی فرگشت انسان در برگس اسپانیا به همراه همکارانش، این کشفیات را انجام داده‌اند و شرح آن‌ها را طی مقاله‌ای در مجله‌ی Science Advances منتشر کرده‌اند.
ابزارهایی که از دوره‌های باستان کشف می‌شوند با یکدیگر متفاوت هستند. برخی از آن‌ها یک لبه‌ی تیز دارند، ولی برخی دیگر مانند چکش‌های دستی دارای دو لبه‌ی تیز هستند. جمجمه‌ی کشف شده در اتیوپی متعلق به یک انسان راست‌قامت است و به 1.26 میلیون سال پیش باز می‌گردد و ابزار کشف شده به 1.6 و 1.5 میلیون سال پیش تعلق دارند.
فسیل‌های انسان‌های باستانی و ابزار سنگی معمولاً به ندرت در کنار یکدیگر کشف می‌شوند و به همین دلیل کشف جدید دانشمندان اسپانیایی از اهمیت خاصی برخوردار است. انسان‌های راست‌قامت‌ شرق آفریقا طی صدها هزار سال زندگی، ابزارآلات مختلفی ساخته‌اند. این تفاوت در ابزار احتمالاً به کاربرد ابزار و نوع سنگ‌های موجود در اطراف آن‌ها ارتباط دارد. شواهد جدیدی که در اتیوپی به‌دست آمده است، تقویت کننده‌ی حدسیات گذشته‌ی دانشمندان است و نشان می‌دهد که نه انسان‌های راست‌قامت و نه دیگر گونه‌های انسانی هیچکدام فقط یک نوع ابزار نساخته‌اند، بلکه ابزارآلات ساده و پیچیده‌ را با یکدیگر استفاده می‌کرده‌اند.
جمجمه‌ی یافت‌شده دارای خط ابروی ضخیمی است و نشان می‌دهد که احتمالاً صاحب آن، مردی بزرگسال بوده است. یک جمجمه‌ی کوچک‌تر با خط ابروی نازک‌تر در یکی دیگر از سایت‌های باستان‌شناسی اتیوپی در گذشته کشف شده بود که احتمالاً متعلق به یک زن از گونه‌ی انسان راست‌قامت بوده است.
مطالعات اخیر نشان می‌دهد که عموزاده‌های منقرض شده‌ی انسان‌های مدرن که «پرامردم بویسی» نام دارند و در شرق آفریقا در سکونت‌گاه‌های انسان‌های راست‌قامت زندگی می‌کرده‌اند نیز توانایی ساخت ابزارآلات سنگی را داشته‌اند، ولی هنوز فسیل این عموزاده‌ها به همراه ابزارآلات سنگی پیدا نشده است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/117221/انسان‌های-اولیه-از-چه-ابزاری-استفاده-می‌کرده‌اند؟
بستن   چاپ