ایران پرسمان
چالشی سخت، پیش روی مأموریت بازگشت به ماه
سه شنبه 5 فروردين 1399 - 09:32:30
ایران پرسمان - باشگاه خبرنگاران / کارشناسان ناسا اعلام کرده اند سال‌ها پیش در زمان ماموریت آپولو 15، که ماموریت سفر به کره ماه بود، خدمه حاضر در ماه نشین به دلیل وجود گرد و غبار شدید سیاره موفق نشدند محدوده‌ای که درآن فرود آمدند را به خوبی شناسایی کنند.
پس از خاموش شدن موتور، ماژول قمری حدود 11 درجه به داخل دهانه سطح کره ماه چرخید تا سرانجام برسطح آن فرود آمد. به گفته خدمه ماه نشین آپولو 15، در زمان تماس ماژول با سطح کره مقدار قابل توجهی سنگ و گرد و خاک به هوا برخاسته بود.
کارشناسان ناسا اعلام کرده اند بنا بر پیش بینی‌ها تا سال 2024 فضانوردان در پروژه‌ای به نام ماموریت آرتمیس به کره ماه باز می‌گردند به همین دلیل بررسی مشکل‌های ماموریت‌های آپولو به کره ماه اهمیت فراوان دارد تا راهکار‌های جدیدی برای رفع آن‌ها درنظر گرفته شود.

ایران پرسمان


اولین بار در جولای سال 1969 ماژول آپولو 11 برسطح کره ماه فرود آمد و فرمانده ماژول نیل آرمسترانگ نخستین انسانی است که برسطح کره ماه قدم گذاشته است. نیل آرمسترانگ در جریان گزارش‌های خود اعلام کرده است به دلیل گرد و خاک شدید موجود برسطح کره ماه امکان مشاهده سطح وسیعی از کره امکان پذیر نبوده است.

ایران پرسمان


درماموریت‌های آتی ازجمله آپولو 12 هم گردو غبار شدید کره ماه مشکل‌هایی برای انجام کار‌های علمی فضانوردان و رصد اجرام آسمانی به وسیله آن‌ها به وجود آورده بود.
کارشناسان اعلام کرده اند درماموریت آرتمیس اگر ماژول قمری دچار فرود با نقص سیستمی شود احتمال به خطر افتادن جان فضانوردان، آسیب ماژول قمری و ایجاد گرد و غبار فراوان وجود خواهد داشت به همین دلیل کارشناسان در نظر دارند بهترین موقعیت برای فرود ماژول را بیابند.
کره ماه دارای جاذبه کمتری به نسبت زمین و بدون هوای قابل تنفس برای انسان است به همین دلیل نحوه فرود ماژول فضایی در آن متفاوت است.
برروی زمین گرد و غبار ایجاد شده به دلیل نیروی جاذبه زمین و عنصر‌های موجود در هوا پس از ایجاد و طی بازه زمانی اندکی به سطح زمین می‌نشیند، اما در کره ماه به دلیل جاذبه کم گرد و غبار ایجاد شده تا مدت‌ها در فضا معلق می‌مانند و می‌توانند سبب آسیب جدی به سخت افزار ماژول قمری شوند.

ایران پرسمان


از جمله تاسیسات سخت افزاری ماژول قمری می‌توان سلول‌های خورشیدی، سطوح کنترل حرارت و حرکت اجزای سخت افزاری باز شونده را می‌توان نام برد. محققان اعلام کرده اند ذره‌های گرد و غبار از سنگ کره ماه مشهور به رگولیت تشکیل شده اند و در نظر دارند از نسل جدیدی از چرخ‌ها برای حرکت ماه نورد خود بر سطح کره ماه در آینده استفاده کنند.
کارشناسان برای بررسی چگونگی فرود ماژول قمری و ماه نورد بر سطح کره ماه در نظر دارند ابتدا در یک محیط خلاء آزمایشگاهی به بررسی نحوه فرود ماه نورد بپردازند.
دانشمندان همچنین برای بررسی سطح کره ماه در نظر دارند از نوعی دوربین پیشرفته استفاده کنند که همراه با یک ماهواره فضایی توسط موشک فالکون 9 شرکت اسپیس ایکس در سال 2021 به فضا پرتاب خواهد شد و محققان می‌توانند از این طریق تصاویر بسیار دقیقی از سطح کره ماه را مشاهده و بر روی آن مطالعه انجام دهند.

ایران پرسمان


محققان اعلام کرده اند مطالعه بر روی گردو غبار سطح کره ماه و نحوه فرود ایمن ماژول فضایی حاوی سرنشین دارای اهمیت بالایی است و به کارشناسان برای سفر انسان به سیاره مریخ در آینده کمک خواهد کرد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/117378/چالشی-سخت،-پیش-روی-مأموریت-بازگشت-به-ماه
بستن   چاپ