ایران پرسمان
معیارهای شایستگی یک ابرقدرت
سه شنبه 5 فروردين 1399 - 20:33:35
ایران پرسمان - دیپلماسی ایرانی / متن پیش رو در دیپلماسی ایرانی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
«تیمی از متخصصان پزشکی چینی روز دوشنبه وارد پنوم پن، پایتخت کامبوج شدند تا به این کشور در مبارزه با COVID-19 کمک کنند. این تیم متخصص از منطقه گوانگشی ژوانگ در جنوب چین با دارا بودن وسایل پزشکی از جمله تهویه، ماسک های پزشکی، لباس های محافظ، کیت های تست و حسگرهای مادون قرمز برای ارزیابی دمای بدن، وارد کامبوج شدند.»
اخبار پی در پی از ارسال کمک های چین، به طور دقیق به تمام کشورهای مبتلا به کرونا، تحسین برانگیز است. اکنون ایالت های مختلف چین به صورت مجزا به حمایت کشورهای مبتلا به کرونا کمک های انساندوستانه پزشکی و دارویی ارسال می کنند. چین در حالی که بی وقفه به مهار کرونا می پرداخت از دین خود نسبت به سایر مردم دنیا به علت اینکه مهد انتشار کرونا بود، غافل نشد و ضمن پاسخ های دیپلماتیک و رسانه ای به تخریب های موذیانه آمریکا نسبت به چین در این خصوص، بسیار ماهرانه افکار عمومی جهان را مخاطب خود قرار داد و با ارسال کمک های مقتضی، پرستیژ جدیدی برای خود ایجاد کرد. خونسردی مقامات چین در بحبوحه مدیریت و مهار کرونا مشهود بود؛ یک بحران به فرصت تبدیل شد. از اکنون می تواند گفت چین به بحران کروناویروس فائق آمده است.
این درحالی است که آمریکا که ابرقدرت محسوب می شود تا کنون کمک نجات بخشی به هیچ یک از کشورهای مبتلا به کرونا نکرده است. این کشور که می بایست پیشتاز کمک های بشردوستانه علیه کرونا باشد نه تنها تا کنون کاری برای بشریت نکرده بلکه به تخریب چین پرداخته و انسجام جامعه جهانی را خدشه دار کرده است. کمک های چین در تمامی قاره ها گسترش یافته و به مهار کرونا کمک کرده است. شاید بتوان گفت اگر کمک های چین نبود تا کنون ویروس کرونا تعداد بسیار بیشتری قربانی می گرفت. در نهایت چین با کنترل موفق کرونا در خاک خود الگوی خوبی نیز برای چگونگی قطع زنجیره انتقال کرونا ارائه داد.
نکته چشمگیر اینکه، روش چین در کنترل کرونا کاملاً مدنی و بدون توسل به نیروی نظامی بود. چین با آگاهی افکار عمومی جامعه، یک نیروی اجتماعی فوق العاده برای عملیاتی کردن داشبورد مدیریت بحران کرونا ایجاد کرد. اما اکنون منع آمد و شد و رعایت دستورات قرنطینه در پایتخت کشورهای جهان اول در اروپا و آمریکا توسط گارد ملی این کشورها اعمال می شود و در نهایت نیز آنچنان موفقیت آمیز نبوده است. تزریق مکرر بودجه و ارتقاء پی در پی سطح سخت گیری ها در انگلیس، آمریکا و فرانسه و به طریق اولی در اسپانیا و ایتالیا نشانگر درخشش رشد مدنیت خاصی در شرق جغرافیایی است. کنترل مدنی در چین و کره جنوبی و ژاپن یک تحول فرهنگی آموزنده قابل تحسین محسوب می شود. واکنش این سه کشور چند مخرج مشترک داشت: سرعت، رعایت و دقت در رعایت.
هر سه کشور با حداقل تلفات، خود را از رتبه های نخست مبتلایان جدید و مرگ و میر روزانه خارج کردند. این بار ویژگی مثبت دیگری از نژاد زرد شناسایی شد. نمره قبولی در مدیریت بحران بر اساس متغیرهای غافلگیری، زمان و شدت بحران.
چین محاسبات عناصر تشکیل دهنده قدرت را به هم ریخت. قدرت های بزرگ باید مدیریت های بزرگ، کمک ها و خدمات بزرگ و احترام نسبت به جامعه بشری به جا آورند. زوایای پنهانی از بحران کرونا لازم است آشکار شود؛ نه تنها از جهت منشأ ساخت و شکل گیری کرونا، بلکه بخشی از نگاه ها باید معطوف به کنش و واکنش های خرد و کلان فرهنگی و اجتماعی این امر معطوف شود. بر روی محموله های ارسالی چین برچسب هایی با خط درشت از عذرخواهی، ناچیز بودن و وعده کمک های مجدد از سوی ملت چین حکایت می کرد. مقامات چین با تمامی کشورها با بهترین لحن ممکن گفت وگو کردند و پیوسته بر همبستگی جامعه جهانی برای مقابله با تهدیدات مشترک فراروی بشر تأکید کردند. چین به معنای واقعی در آزمون احساس مسئولیت پیروز شد.
تا کنون چین از نظر شاخص های اقتصادی برای تبدیل شدن به قدرت نظام بین الملل مستعد بود اما اکنون می توان گفت که چین از نظر فرهنگی و اجتماعی در سطح کلان جهانی نیز آموزه های مترقیانه و انسانی تری دارد تا همتایان غربی این قدرت نوظهور.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/117558/معیارهای-شایستگی-یک-ابرقدرت
بستن   چاپ