ایران پرسمان
آیا تشخیص کرونا با کیت‌های ایرانی ممکن است؟
چهارشنبه 6 فروردین 1399 - 9:28:08 AM
ایران پرسمان - مهر / کیت های تشخیص مولکولی کرونا 2019 توسط یکی از شرکتهای دانش بنیان ساخته و بومی سازی شد. دیگر تشخیص بیماری کرونا با کیت‌های ساخت ایران انجام می‌شود.
اواخر بهمن ماه سال گذشته بود که نخستین فرد مبتلا به بیماری کرونا در کشور شناسایی شد. از همان زمان دانش‌بنیان‌ها با فراخوانی که معاونت علمی و فناوری منتشر کرد وارد عمل شدند. کیت تشخیص کرونا یکی از گلوگاه‌های کشور بود.آخرین روزهای اسفندماه مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی در نشستی که با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری برگزار شد، خبر از موفقیت شرکت‌های دانش بنیان برای ساخت کیت تشخیصی بیماری کرونا داد که فروردین ماه وارد بازار می‌شود.
اکنون این خبر تحقق یافت، آن هم در حالی که تنها کمتر از 5 روز از سال جدید گذشته است.
کیت‌های تشخیص مولکولی کرونا 2019 توسط یکی از شرکتهای دانش بنیان ساخته و بومی سازی شد. دیگر تشخیص بیماری کرونا با کیت‌های ایران ساخت انجام می‌شود.
وحید یونسی مدیر توسعه کسب و کار این شرکت که از مجموعه شرکت‌های دانش بنیان پیشگام در حوزه سلامت است، گفت: تیم تحقیق و توسعه شرکت از همان نخستین روزهای شیوع بیماری و پس از انتشار فراخوان همکاری توسط معاونت علمی و فناوری تحقیقات خود را در این حوزه آغاز کرد. محققان و متخصصان شرکت تمام وقت و با تمام توان روی این موضوع متمرکز شدند.
یونسی ادامه داد: دستورالعمل وتجربه جهانی برای تشخیص ویروس کرونا خصوصاً دو کشور پیشرو در تولید کیت‌های تشخیص کرونا یعنی امریکا و چین را به کار بردیم. در حال حاضر نیز مراحل تولید انبوه را با موفقیت پشت سر گذاشته‌ایم و با دریافت مجوزهای لازم آماده عرضه محصول به آزمایشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت هستیم.
وی پخش کیت‌ها را بر اساس اولویت‌های وزارت بهداشت دانست و بیان کرد: از نظر دقت، عملکرد و زمان تشخیص این محصول کاملاً مشابه نمونه‌های با کیفیت خارجی است. همچنین این محصول در آزمایشگاه‌های مرجع وزارت بهداشت با موفقیت تست شده و مجوز فروش دریافت کرده است.
یونسی همچنین گفت: با تمام توان حتی در تعطیلات نیز تحقیقاتمان را ادامه دادیم. اکنون شرایط عرضه 80 هزار کیت در هفته با توجه به شرایط آزمایشگاه‌های منتخب وجود دارد. البته آمادگی خود جهت تحویل 400 هزار تست تشخیص نیز طی ماه آینده را اعلام کرده ایم. با این محصول بیماری کووید 19 به صورت قطعی در بیماران مشکوک تشخیص داده می‌شود. این کیت ژن‌های اختصاصی ویروس را مورد هدف قرار داده و پس از انجام تست مراحل تست وجود ویروس در نمونه افراد مشخص می‌گردد.
به گفته وی، زمان انجام تست 2 ساعت است و با عرضه و تداوم محصولات بومی و متناسب با امکانات آزمایشگاه‌های صلاحیت دار تحت پوشش وزارت بهداشت در زمان ارائه نتایج بهبود حاصل خواهد شد.
با این اقدام دانش بنیان‌ها نیاز کشور به کیت تشخیص کرونا رفع شد. به گونه‌ای که پس از رفع نیاز کشور می‌توانیم صادر کننده محصول باشیم. درخواست‌ها از کشورهایی برای خرید این محصول وجود دارد. محققانی از فناوری زیست داده ورزی، بیولوژی مولکولی و ویروس شناسی در طراحی این کیت‌ها مشارکت داشتند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/117617/آیا-تشخیص-کرونا-با-کیت‌های-ایرانی-ممکن-است؟
بستن   چاپ