ایران پرسمان
کشف میلیارد‌ها تُن یخ روی سیاره عطارد!
چهارشنبه 6 فروردين 1399 - 12:23:40
ایران پرسمان - باشگاه خبرنگاران / کارشناسان اعلام کرده اند در مطالعه‌ای شگفت انگیز این امکان وجود دارد که نزدیکی مدار سیاره تیر به ستاره خورشید سبب تولید یخ بر روی این سیاره می‌شود. با توجه به نزدیکی سیاره تیر به ستاره خورشید، این سیاره دارای درجه حرارت بسیار بالا و سوزانی است، اما مطالعه دانشمندان پارادوکسی منحصربه فرد و باورنکردنی به وجود آورده است.
تجزیه و تحلیل از شیمی سطح سیاره نشان می‌دهد که گرمای سیاره تیر می‌تواند سبب تولید یخ برسطح سیاره شود. بنا بر مطالعه‌های دانشمندان دمای روز برسطح سیاره تیر تا 400 درجه سلیسیوس افزایش می‌یابد، اما برسطح این سیاره‌ها دهانه‌هایی وجود دارند که از تابش نور مستقیم خورشید دور هستند و در نتیجه تشکیل یخ برروی این دهانه‌ها امکان پذیر است.

ایران پرسمان


بنابر مطالعه دانشمندان دمای دهانه‌های حاوی یخ سیاره تیر تا منفی 200 درجه سلیسیوس می‌رسد. کارشناسان این یافته‌ها را با استفاده از داده‌های کاوشگر فضایی MESSENGER به دست آورده اند که در به بررسی سطح سیاره، ژئوشیمی و حرکت سیاره پرداخته بود.
کارشناسان ناسا اعلام کرده اند کشف وجود یخ در سیاره تیر به یک دهه پیش باز می‌گردد، اما تاکنون درخصوص چگونگی ایجاد یخ بر سطح این سیاره اطلاعاتی در دست نبود. مطالعه جدید نشان می‌دهد آب می‌تواند حتی بر روی سیاره‌ای با درجه حرارت بالا به شکل بلور یخ تشکیل شود.

ایران پرسمان


کاوشگر MESSENGER ناسا در سال 2011 در ماموریت تیر به دور سیاره گردش و وجود یخ در قطب‌های سیاره را شناسایی کرده است.
کارشناسان از جمله دلایل ایجاد یخ برسطح سیاره تیر را وجود مواد معدنی در آن می‌دانند. گروه‌هایی از اکسیژن پیوند یافته و اتم‌های هیدروژن که به نام هیدروکسیل شناخته می‌شوند در ایجاد یخ در سطح سیاره اثر گذار هستند. پروتون‌های تولید شده در اثر باد‌های خورشیدی به میزان فراوان بر سطح سیاره تیر برخود می‌کنند، زیرا میدان مغناطیسی فوق العاده قوی برای دفع این ذره‌ها وجود ندارد. این پروتون‌ها هم در تشکیل میلیارد‌ها تن یخ آب در چاله‌های یخ زده در قطب شمال سیاره تیر اثر گذار هستند.

ایران پرسمان


میدان مغناطیسی می‌تواند سبب حرکت پروتون در سراسر سیاره تیر شود و به این ترتیب پروتون‌ها در خاک و گروه‌های هیدروکسیل وارد می‌شوند و تحت گرمای خورشید گروه‌های هیدروکسیل دارای انرژی شده و به یکدیگر برخورد می‌کنند. این برخورد‌ها منجر به شکل گیری مولکول آب می‌شود. مولکول آب از نسبت هیدروژن و اکسیژن به دست می‌آید. در اثر این فعل و انفعال شیمیایی، هیدروژن مازاد تولید شده به اتمسفر سیاره تیر می‌رود.
درباره مولکول‌های آب به دست آمده، برخی از آنها در اثر نور خورشید تجزیه شد و به عنصر‌های اولیه خود تبدیل می‌شوند و سایر مولکول‌های آب از سطح سیاره فرار کرده وارد فضا می‌شوند و درنهایت مقداری از مولکول‌های آب روی قطب‌های سیاره تیر باقی می‌مانند.

ایران پرسمان


کارشناسان اعلام کرده اند بنابر نوعی فرآیند شیمیایی منحصربه فرد، مولکول‌های آب باقی مانده در سطح سیاره تیر در اثر مرور زمان به یخ تبدیل می‌شوند.
مدل شبیه سازی شده به وسیله کارشناسان نشان می‌دهد در طی 3 میلیون سال، در سیاره تیر حدود 10 تریلیون تن متریک یخ آب جمع شده است که حدود تقریبی 10 درصد از سطح سیاره تیر است. بخش دیگری از یخ‌های موجود برروی سیاره تیر امکان دارد در اثر برخورد اجسامی، چون سیاره ک ها، دنباله دار‌ها و یا برخورد شهاب سنگ‌ها به وجود آمده باشد.
به گفته محققان، سیاره تیر و کره ماه همواره به وسیله شهاب سنگ‌ها مورد اصابت قرار می‌گیرند و کارشناسان وجود بخشی از مولکول‌های آب بر روی سیاره تیر و کره ماه را به دلیل برخورد شهاب سنگ‌های حاوی مولکول‌های یخ می‌دانند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/117692/کشف-میلیارد‌ها-تُن-یخ-روی-سیاره-عطارد!
بستن   چاپ