ایران پرسمان
تولید واکسن کرونا در 6 ماه آینده
چهارشنبه 6 فروردين 1399 - 14:06:28
ایران پرسمان - ایلنا / علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، در نشست خبری با اصحاب رسانه در ستاد مقابله با کرونا ویروس، گفت: افرادی که از سفر برمی‌گردند، حتی اگر علائمی ندارند یا به تازگی از سفر برگشته‌اند، به سایت اعلامی برای بررسی علائم خود مراجعه کنند.
وی افزود: چین مدعی شده است که واکسن اولیه را پیدا کرده است. همچنین کشور آمریکا نیز اقداماتی انجام داده است. اما در خوشبینانه‌ترین حالت این واکسن در 6 ماه آینده تولید می‌شود. متاسفانه این ویروس مانند سارس عمل نمی‌کند و در کشور بومی خواهد شد، بنابراین ما نیاز بسیار زیادی به این واکسن برای سال‌های آینده خواهیم داشت.
وی تصریح کرد: افرادی که مبتلا می‌شوند و بهبود پیدا می‌کنند دوباره بیمار نخواهند شد. حداقل تا چهل روز آینده بیمار نمی‌شوند.
او افزود: تیم بیماری‌ها و بهداشت محیط ما در مناطق سیل‌خیز حضور دارند و از آنجائی که هر ساله درگیر هستیم، تجربیاتی خوبی داریم. در حال حاضر تمام واکسیناسیون سرخک، مادران باردار و .. انجام شده است. مراکز بهداشت درمانی در تعطیلات فعال است و دچار آسیب نشده‌اند و از نظر وزارت بهداشت شرایط خوبی وجود دارد.
رئیسی در ادامه افزود: همکاران ما جان بر کف خدمت می‌کنند، خیلی از افراد روزها به خانه نرفته اند. به طبع در کانون ویروسی که سرایت بالایی دارد، کوچکترین خدمت ابتلا ایجاد می‌کند. این نیست که پزشکان ما رعایت نکنند، این ماهیت ویرس است که از کوچکترین روزنه ورود می کند. همکاران زیادی در کشور مبتلا شده‌اند برخی بیماران زمینه‌ای دارند. ما اعلام کرده‌ایم که افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند حضور پیدا نکنند. اما داوطلبان کمک می‌کنند. این روزها مثل روزهای جبهه و جنگ است. ما نیاز به تخصص‌هایی داریم که پزشکان در سنین بالا تخصص پیدا می‌کنند و این افراد می‌بینند که به آنها نیاز است و حضور پیدا می‌کنند.
وی در رابطه با لزوم قرنطینه یا عدم لزوم آن بیان کرد: تعریفی باید از قرنطینه داشته باشیم. قرنطینه به معنای حکومت نظامی نیست قرنطینه اپیدمی‌لوژیک یعنی افرادی که پتانسیل انتقال دارند قرنطینه باشند. با این حال دولت تصمیم گرفت که عبور و مرور در بین شهرها ممنوع می‌شود. فرشگاه‌ها هم بسته است. فقط مردم نباید از خانه بیرون بیایند.
وی افزود: هر کشوری مدل‌های گوناگونی برای مقابله با اپیدمی تجربه کرد. ایتالیا همه نوع قرنطینه را انجام داد. اما خواهیم دید که ابتلای بالاتری را تجربه خواهد کرد. کره جنوبی افراد را با تست شناسائی کرد و قرنطینه کرد و این تجربه خوبی بود.
رئیسی در ارتباط با میزان عملیاتی بودن تب‌سنجی و اقدامات مانند آن، با توجه به دوره کمون این بیماری اظهار کرد: تب سنجی ارزشی ندارد. بیش از 90 درصد افرادی که کرونا دارند، در طول درگیری تب دارند. اما 44 درصد افراد در ابتدا تب ندارند. اما همین افراد هم در طول زمان تب خواهند داشت. ما در بسیج ملی فقط تب سنجی نمی‌کنیم. در طرح بسیج ملی سامانه‌ای وجود دارد. یکی از علائم تب است. باقی سرفه و بی‌حالی و علائم دیگر است. از 43 میلیون بالای 500 هزار نفر یکی از علائم را گفتند ولی مشخص نیست.
وی افزود: هزار نفر بعد از مشاوره علائم مشکوک داشتند و به پزشک ارجاع داده شدند و معاینه شدند. از این تعداد 1 هزار نفر تشخیص داده شدند که باید بیمارستان بروند یا مراقبت شدید داشته باشند. تب سنجی برای ورود و خروج شهرهاست و ربطی به غربالگری ندارد. افرادی که ما در حوزه سرپائی مشکوک شناسائی می‌کنیم، حتما تست خواهند شد. این اقدامی است که در چند روز آتی انجام خواهد شد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: از روز اولی که ما موارد را پیدا کردیم. یک تیم اپیدمولوژی تحقیقات را شروع کردند. علت در قم به صورت واضح چینی‌های دانشجو یا کارگر ساکن بودند. در رابطه با گیلان اطلاع کامل نیست ولی سرنخ‌هایی وجود دارد. تعدادی از دانشجویانی که ساکن ووهان بودند، قبل از قرنطینه ووهان وارد کشور شدند. البته این موضوعات احتمال است و خواهش می‌کنم برداشت حتمی از اظهار دوم نداشته باشید.
رئیسی در رابطه با پروتکل‌های درمانی و تغییرات آن گفت: تغییر عمده پروتکل درمانی جدید حذف یک دارو بود. علت این بود که تاثیر بر آنفولانزا داشت و ما در پیک آنفولانزا هم بودیم. با گذر از این پیک ما داروهای سرپائی غیرترکیبی و تک قرص داریم. به محض اینکه پروتکل‌های جدید ایجاد شود، متعاقبا پروتکل تغییر می‌کند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/117743/تولید-واکسن-کرونا-در-6-ماه-آینده
بستن   چاپ