ایران پرسمان
استقبال روسیه از آتش بس جهانی برای مقابله با کرونا
چهارشنبه 6 فروردين 1399 - 17:01:48
ایران پرسمان - ایرنا / روسیه از درخواست دبیرکل سازمان ملل برای آتش بس جهانی به منظور مقابله با بیماری کرونا استقبال کرد.
وزارت امور خارجه روسیه امروز چهارشنبه در بیانیه خود اعلام کرد: در پیوند با انتشار بیماری کرونا در سراسر جهان، روسیه مصرا از طرف های مناقشه های مختلف در جهان می‌خواهد اقدامات جنگی را متوقف کرده و آتش بس اعلام کنند.
«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل دوشنبه شب خواستار توقف فوری همه درگیری‌ها در سراسر جهان برای مقابله با همه‌گیری کرونا به ویژه در مناطق جنگ‌زده شد.
گوترش در نشست خبری آنلاین خود خواستار آتش‌بس فوری در سراسر جهان برای مقابله با شیوع کرونا شد و گفت: وقت آن است که درگیری‌های مسلحانه را قرنطینه و با هم روی مبارزه برای نجات جانمان تمرکز کنیم.
در بیانیه وزارت خارجه روسیه با تاکید بر لزوم توقف اقدامات جنگی در سراسر جهان آمده است: بر این باوریم که در غیراینصورت باتوجه به اینکه اکثر افرادی که در مناطق جنگی بسر می برند نیاز به دارو و تجهیزات پزشکی کافی و کادر پزشکی ماهر ندارند این مساله ممکن است به فاجعه انسانی منجر شود.
«وضعیت افغانستان، عراق، یمن، لیبی و سوریه و نیز اراضی فلسطینیان ازجمله نوار غزه مایه نگرانی جدی شده است. بطور ویژه به خطر مربوط به تشدید اوضاع بیماری کرونا در برخی کشورهای آفریقایی که مناقشات مسلحانه جریان دارد اشاره می کنیم.»
در ادامه بیانیه آمده است: در وهله اول درخواست ما به کشورهایی مربوط می شود که نیروهای مسلح خود را بطور غیرقانونی در خارج از مرزهای خود بکار می گیرند. بویژه به این نکته اشاره داریم که در شرایط کنونی سیاست بکارگیری یکجانبه تدابیر الزام کننده ازجمله تحریم های اقتصادی که به جدی ترین وجه، تلاش های حکومت ها برای حفظ سلامتی اتباع کشور خود را دشوار می کند، موجه نیست.
در بیانیه گفته شده است: وضعیت در اراضی تحت کنترل گروه های تروریستی که کمتر از هرچیزی به رفاه مردم توجه دارند به شدت نگران کننده است. این مناطق در آینده ممکن است بر اثر شیوع بیماریهای عفونی آسیب ببینند. اطمینان داریم که تدابیر ضدتروریستی باید ادامه بیابد.
وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه از جامعه جهانی خواسته است به کشورهای نیازمند به کمک های انسانی بدون هرگونه پیش شرط سیاسی کمک کنند.
روسیه در پایان بیانیه تصریح کرده است که به تلاش های خود در شورای امنیت سازمان ملل برای کمک به حل و فصل سیاسی مناقشات منطقه ای بر اساس منشور ملل متحد و معیارهای جهانی قوانین بین المللی ادامه می دهد و برای همکاری در این راستا با همه طرف های علاقه مند آمادگی دارد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/117798/استقبال-روسیه-از-آتش-بس-جهانی-برای-مقابله-با-کرونا
بستن   چاپ