ایران پرسمان
آیا سیستم های ماهواره ای توانایی ردیابی منشا آلودگی را داردند؟
پنجشنبه 7 فروردین 1399 - 11:28:02 AM
ایران پرسمان - باشگاه خبرنگاران / دانشمندان معتقدند سیستم ماهواره‌ای جدید که قادر به ردیابی انتشار گازهای گلخانه‌ای آسیب دیده است، سبب ایجاد تحول بزرگی در کنترل آلودگی هوا خواهد شد.
صنعت فضایی یک دستاورد مهم در تمام دنیاست و کشور‌های پیشرفته به این نتیجه رسیده‌اند که برای دستیابی به موفقیت‌های بیشتر باید به این حوزه توجه ویژه‌ای داشته باشند.
اکنون شرکت‌های بزرگی در جهان در این زمینه فعالیت می‌کنند که علاوه بر بحث اقتصادی تا حد قابل توجهی در راستای تسهیل زندگی برای بشریت موثر هستند. از جمله یکی از شرکت‌های نرم افزاری که به تازگی موفق شده با راه اندازی سیستم ماهواره‌ای جدید قادر به ردیابی انتشار گاز‌های گلخانه‌ای آسیب دیده از هر نیروگاه بزرگ آلودگی هوا را بسنجد که این امر می‌توان به زودی انقلاب بزرگی در این زمینه موجب شود.
این شرکت از داده‌های به دست آمده استفاده می‌کند تا گیاهان آلاینده را با استاندارد‌های زیست محیطی کنترل کند؛ همچنین فناوری‌های جدید پیشرفته کاهش انتشار را نیز فعال کند. این پروژه که توسط شرکت نرم افزاری وات تایم تهیه شده است، از شبکه جهانی ماهواره‌ها برای اندازه گیری میزان انتشار دی اکسید کربن استفاده کرده و سپس داده‌ها را در اختیار عموم قرار می‌دهد.
این شرکت با سایر شرکت‌های خصوصی برای تفسیر، استفاده و انتشار اطلاعات همکاری خواهد کرد.
در حال حاضر شرکت‌های برق بسیاری در سراسر جهان، آلودگی خود را به صورت محرمانه کاهش می‌دهند، اما از طریق افزایش قدرت هوش مصنوعی (AI)، ائتلاف اندک سازمان‌های خصوصی همه به یکباره در حال حذف این حجاب در همه جهان هستند.
امروزه شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از تکنیک‌های سنجش از راه دور در حال ظهور با هر آلاینده قدرتمند در سراسر جهان مقابله کنند، پدیده‌ای که بسیار شگفت‌انگیز و باورنکردنی است. در حال حاضر چند گروه مسئول، متفکر و پیشرو استفاده از داده‌های پیشرفته را برای کاهش داوطلبانه انتشار گاز‌ها آغاز کرده‌اند.
این سیستم با ارائه داده‌های دقیق‌تر از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای به هر نیروگاه، می‌تواند نقش موثری در کاهش تاثیرات تولید برق در جهان داشته و فرصت‌های جدیدی را برای پاسخگویی شرکت‌ها به ارمغان آورد.
شبکه ماهواره‌ای نیروگاه‌ها را از فضا رصد می‌کند و فناوری هوش مصنوعی نیز از الگوریتم‌های پردازش تصویر برای تشخیص علائم انتشار نیروگاه‌ها بهره برده و با استفاده از ترکیب داده‌های سنسورها، شاخص‌های مختلف را تایید می‌کند؛ این شامل استفاده از اندازه گیری مادون قرمز حرارتی برای تشخیص گرما در نزدیکی پشته‌های دود یا مصرف آب خنک کننده و همچنین استفاده از فناوری تشخیص طیف بصری برای مشاهده اینکه نیروگاه در حال تولید دود‌های آلاینده هواست یا خیر، می‌شود.
ژاکلین فولر رئیس Google.org و سرمایه گذار این پروژه در این باره گفت: هوش مصنوعی در مرحله نوزادی است که ارزش خود را برای بخش تأثیر اجتماعی می‌تواند به دست آورد و ما مشتاقانه منتظر هستیم تا نتایج این کار را ببینیم و پتانسیل موجود را بسنجیم.
فعالیت‌های قبلی وات تایم شامل سیستمی است که در ایالات متحده به نام کاهش خودکار انتشار (AER) شناخته می‌شود که از داده‌های شبکه در کنار الگوریتم‌های یادگیری مداوم استفاده می‌کند تا ارزیابی کند که شبکه در پاکترین اشکال انرژی کار می‌کند. خانه‌های دارای دستگاه‌های هوشمند می‌توانند به صورت خودکار تنظیم شوند تا از توان موجود استفاده کنند. سیستم ماهواره‌ای جدید امکان ایجاد یک سیستم از نوع AER در سراسر جهان را فراهم می‌کند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/117970/آیا-سیستم-های-ماهواره-ای-توانایی-ردیابی-منشا-آلودگی-را-داردند؟
بستن   چاپ