ایران پرسمان
چه مقدار پلاستیک در جهان بازیافت می‌شود؟
پنجشنبه 7 فروردين 1399 - 12:21:34
ایران پرسمان - مجله ایلیاد / انسان‌ها در حال غرق شدن در پلاستیک هستند. در آمریکا در سال 2017 بالغ بر 35.4 میلیون تُن پلاستیک تولید شده است. اگر بخواهید نقش خود را در این زمینه کاهش دهید، احتمالاً به فکر بازیافت این پلاستیک‌ها می‌افتید. ولی واقعاً چه اتفاقی برای پلاستیک‌های بازیافتی می‌افتد؟
متاسفانه نتیجه‌ی این بازیافت‌ها آنچنان که مردم فکر می‌کنند نیست و همه‌ی پلاستیک‌های بازیافت شده در منازل به زندگی دوباره برنمی‌گردند. سال 2017 در آمریکا تنها 8.4 درصد از پلاستیک‌ها بازیافت شده‌اند. این مقدار اصلاً چیزی نیست که مردم به خاطر آن تشویق به بازیافت پلاستیک‌ها شوند. علی‌رغم تبلیغات فراوان، ولی زیرساخت این کار در اکثر کشورهای دنیا فراهم نیست. گزارشاتی که در آمریکا توسط سازمان‌های مردم‌نهاد تهیه شده است، نشان می‌دهد که وضعیت بازیافت بطری‌های پلاستیکی بهتر از بقیه‌ی پلاستیک‌ها است.
همه‌ی پلاستیک‌ها به یک شکل تولید نمی‌شوند. اگر زیر بطری‌های سس و مواد شوینده را نگاه کنید عدد 1 را درون یک مثلث می‌بینید که نشان می‌دهد این بطری‌ها از «PET» یا همان پلی‌اتیلن ترفتالات، ساخته شده‌اند. برخی از بطری‌های خشک‌تر علامت 2 درون مثلث دارند و نشان می‌دهد که از «HDPE» یا پلی‌اتیلن با چگالی بالا، ساخته شده‌اند. در کارخانه‌های بازیافت، پلاستیک‌ها بر اساس این علائم که از عدد 1 تا 7 درون مثلث نوشته شده‌اند، دسته‌بندی می‌شوند. شماره‌های 1 و 2 نسبتاً قابل بازیافت هستند. این مواد ذوب می‌شوند و به تولید کننده‌ی این مواد فروخته می‌شوند. از این مواد می‌توان در ساخت فرش، لباس و بسته‌بندی‌های پلاستیکی استفاده کرد. بازیافت پلاستیک‌های دارای اعداد بالاتر پیچیده‌تر است. این پلاستیک‌ها 69 درصد کل پلاستیک‌ها را شامل می‌شوند. بازیافت این مواد، مصرف انرژی بالاتری نیز دارد. در گذشته کارخانه‌های بازیافت، پلاستیک‌های پیچیده را به چین صادر می‌کردند، ولی دو سال پیش تا کنون چین واردات این پلاستیک‌ها را ممنوع کرده است.
به همین خاطر، برخی از کارخانه‌های بازیافت این نوع پلاستیک‌ها را زیر خاک مدفون می‌کنند. برخی از متخصصین می‌گویند که راه حل این مساله در ایجاد کارخانه‌های پردازش این نوع پلاستیک‌ها است، ولی دوستداران محیط زیست می‌گویند که تولید این نوع پلاستیک‌ها باید به طور کل متوقف شود.
کارشناسان می‌گویند که بازیافت پلاستیک‌های نوع 1 و 2 اقتصادی است و اخیراً بازاری برای بازیافت پلاستیک‌های نوع 5 نیز ایجاد شده است، ولی برای دیگر انواع پلاستیک باید فکر جدی کرد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/117991/چه-مقدار-پلاستیک-در-جهان-بازیافت-می‌شود؟
بستن   چاپ