ایران پرسمان
فارن پالیسی: تایوانِ چسبیده به چین چگونه کرونا را مهار کرد؟
پنجشنبه 7 فروردين 1399 - 15:03:17
ایران پرسمان - انتخاب / متن پیش رو در انتخاب منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
هیلتون ییپ در فارین پالیسی نوشت: از آنجا که کرونا بیشتر نقاط جهان را فرا گرفته، تنها یک کشور وجود دارد که به نظر می‌رسد همه چیز را تحت کنترل خود گرفته، آن هم با وجود اینکه تنها 110 مایل از چین فاصله دارد. تایوان اولین مورد ابتلا خودش را در 21 ژانویه اعلام و تا امروز تنها 169 فرد مبتلا به کرونا ویروس دارد. این تعداد موارد ابتلا طی دو ماه آن هم وقتی همسایگان دیگر این کشور را می‌بینیم واقعا تحسین برانگیز است.
در ادامه این مطلب آمده است: تایوان با وجود عدم حضور در سازمان بهداشت جهانی (WHO) و شنیدن زورگویی‌های مداوم از چین، به خوبی با کرونا ویروس مقابله کرده است. به طور خلاصه، تایوان برای مقابله با این بیماری چاره‌ای جز اینکه به خودش متکی باشد نداشته است.
استراتژی ضد کرونا تایوان با استفاده از ترکیبی از عکس‌العمل زود هنگام، اقدامات پیشگیرانه و به اشتراک گذاری اطلاعات با مردم و همچنین استفاده از فناوری در قالب تحلیل داده‌ها و سیستم عامل‌های آنلاین بوده است. همه این کارها با سطح چشمگیر شفافیت و تعامل عمومی صورت گرفته، درست برخلاف چین که از اقدامات شدید و سرکوبگرانه و سانسور برای مقابله با شیوع کرونا استفاده کرده است.
هنگامی که اولین خبر در مورد یک بیماری مرموز در ووهان در دسامبر سال 2019 شروع شنیده شد، تایوان به سرعت نسبت به آن واکنش نشان داد. با وجود کاهش گردشگر بین چین و تایوان به دلایل سیاسی، اما از آن جا که صدها هزار نفر از تایوانی‌ها در چین مشغول به کار هستند، هر روزه تعداد زیادی پرواز بین دو کشور به انجام می‌رسد.
تایوان بلافاصله تصمیم به معاینه مسافران چینی گرفت و ورود ساکنان ووهان به کشورش را در 23 ژانویه ممنوع کرد، سپس کلیه تورهای گردشگری به مقصد چین را از 25 ژانویه به کل متوقف و سرانجام در 6 فوریه ورود شهروندان چینی به کشورش را ممنوع اعلام کرد.
دولت تایوان با تشخیص اینکه باید از کافی بودن تجهیزات پزشکی از جمله ماسک صورت برای متخصصان بهداشت و عموم مردم اطمینان حاصل کرد، صادرات ماسک جراحی را در 24 ژانویه متوقف کرد و از شرکتهای محلی خواست تولید خود را افزایش دهند. تولید روزانه به زودی به 10 میلیون رسید که بین بخش‌های عمومی، پزشکی و صنعتی تقسیم می‌شد.
دولت همچنین در تاریخ 31 ژانویه کنترل توزیع ماسک از بخش خصوصی را به دست گرفت و اطمینان حاصل کرد که هیچگونه سواستفاده‌ای در پخش یا قیمت گذاری وجود نخواهد داشت، اتفاقی که در کشورهای دیگر از جمله هنگ کنگ شاهد آن بودیم. تایوان همچنین در 6 فوریه یک سیاست خرید را اجرا کرد که در آن هر تایوانی می‌تواند هر هفته مبلغ معینی از ماسک بزرگسالان و کودکان را از داروخانه‌ها و کلینیک‌ها با 5 دلار خریداری کند. اکنون برای دسترسی آسان‌تر و جلوگیری از ایجاد صف‌های طولانی در مقابل کلینیک‌ها، مردم تایوان می‌توانند ماسک را بصورت آنلاین سفارش داده و آن را به سرعت دریافت کنند.
برای اطمینان از هماهنگی، تایوان یک مرکز فرماندهی یکپارچه به سرپرستی وزارت بهداشت و رفاه، که مدیریت منابع را برعهده دارد تشکیل داد و همچنین دستور داد که اطلاع‌رسانی در این زمینه به صورت روزانه صورت بگیرد. مقامات همچنین به سرعت در حال ردیابی افراد آلوده و پیگیری این موارد برای یافتن منبع عفونت بودند. آموزش عموم مردم در مورد خطرات بیماری و اقدامات احتیاطی از طریق اعلامیه‌های تلویزیونی و پوسترها نیز بخش بزرگی از اقدامات ضد کرونایی تایوان بود.
جای تعجب نیست که تایوان به عنوان یکی از مراکز اصلی قدرت فناوری، از ابزارهای فنی برای مقابله با شیوع کرونا استفاده کرده باشد. این اقدامات شامل استفاده از داده‌ها برای تجزیه و تحلیل و ایجاد بسترهای نرم افزاری برای اطلاع رسانی به عموم مردم است. آژانس‌های بیمه درمانی و مهاجرت تایوان تاریخچه سفر 14 روزه اقامتگاه‌های داخلی و خارجی را با داده‌های کارت بیمه درمانی خود ادغام کرده و به بیمارستان‌ها، درمانگاه ها و داروخانه ها اجازه می‌دهند هنگام برخورد با بیماران به آن اطلاعات دسترسی پیدا کنند. افرادی که تحت عنوان قرنطینه خانگی قرار می‌گیرند، مرتباً توسط مقامات چک می‌شدند و تلفن هایشان را ردیابی می‌کردند تا مطمئن شوند که از خانه خارج نشده‌اند.
تایوان به لطف اصلاحات گسترده در دهه 1990 یکی از بهترین سیستم‌های بهداشتی جهان را دارد که خدمات مقرون به صرفه و جامع به کل جمعیت خود از جمله گروه‌های سالخورده و کم درآمد ارائه می‌دهد. اطلاعات بهداشتی کاربر در یک سیستم متمرکز که در دسترس بیمارستانها و درمانگاه‌ها است، ذخیره می‌شود، بنابراین پزشکان می‌توانند به سرعت تاریخچه بیماران خود را مشاهده کنند.
اگرچه ممکن است ممنوعیت ایجاد سفر کمی بحث برانگیز باشد، اما قطعا اولویت اصلی برای هر کشوری باید امنیت شهروندان خودش باشد. اگرچه چین کشورهایی مانند آمریکا و استرالیا را به دلیل تحریم سفر برای شهروندانش مورد انتقاد قرار داد، اما خود این کشور اواخر ژانویه کل یک استان را با 60 میلیون نفر در قرنطینه کامل قرار داد. با وجود این قرنطینه استان هوبی با بیش از 67000 مورد و بیش از 3000 کشته همچنان در بحران است.
اقدامات در چین خیلی دیر انجام شد. با محاصره شدن ووهان در 23 ژانویه، تخمین زده می‌شد که 5 میلیون نفر از مردم این شهر قبلاً در سراسر کشور و خارج از کشور پراکنده شده باشند و این امر منجر به گسترش ویروس به سایر مناطق شد.
تایوان نشان داد که کشورها باید فعالانه عمل کرده و اقدامات متعددی را که لازم می‌دانند انجام دهند. در حال حاضر برای برخی از افراد مبتلا به کرونا ویروس بسیار دیر شده، اما آنها هنوز هم می‌توان با تکیه بر آموزش عمومی، استفاده از فناوری و کنترل وسایل حیاتی مانند ماسک و سایر تجهیزات پزشکی از ابتلا موارد بیشتر جلوگیری کرد.
تایوان تا امورز با کمک به جزیره اقیانوس آرام پالائو، آزمایش یک مورد مشکوک و به اشتراک گذاری اطلاعات با پراگ، پایتخت جمهوری چک تلاش کرده نقش مهمی در اقدامات جهانی برای مبارزه با این بیماری ایفا کند. در صورت اجازه کشورهای عضو مانند آمریکا، تایوان مایل است در سازمان بهداشت جهانی نقش بیشتری داشته باشد.
می توان با کرونا ویروس مبارزه کرد و کشورهایی که موفق شده‌اند باید تجربیات خود را در اختیار سایر کشورها هم قرار دهند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/118048/فارن-پالیسی--تایوانِ-چسبیده-به-چین-چگونه-کرونا-را-مهار-کرد؟
بستن   چاپ