ایران پرسمان
نیروهای آمریکایی یک پایگاه دیگر در عراق را خالی کردند
پنجشنبه 7 فروردين 1399 - 17:56:23
ایران پرسمان - ایرنا / یک مقام عراقی امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که نیروهای آمریکایی پایگاه هوایی «القیاره» در جنوب موصل مرکز استان نینوا و شمال عراق که سال ها در آن مستقر بودند را ترک کردند.
به گزارش خبرگزاری «المعلومه» به نقل از «اسپوتنیک»، نیروهای آمریکایی در قالب ائتلاف بین المللی پایگاه هوایی القیاره را به فرماندهی عملیات نینوای ارتش عراق تحویل دادند.
این منبع افزود که نیروهای آمریکایی مستقر در القیاریه پس از ترک این محل رهسپار پایگاه اصلی دیگری در خاک عراق شدند.
یک افسر ارتش عراق در منطقه القیاره تأیید کرد که هواپیماهای آمریکایی از دیروز (چهارشنبه) عملیات حمل و نقل تجهیزات و وسایل نیروهای ائتلاف در این پایگاه را آغاز کرده و تا زمان اتمام روند عقب نشینی ادامه می دهند.
این منبع اظهار کرد که نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین المللی به زودی از کاخ های صدام دیکتاتور سابق عراق در شرق موصل نیز خارج خواهند شد.
به گفته وی، فرماندهی عملیات نینوای ارتش عراق، پس از ترک همه آمریکای ها از کاخ های ریاست جمهوری، آنها را از نیروهای آمریکایی تحویل خواهد گرفت.
این افسر ارتش عراق یادآور شد که نیروهای آمریکایی پس از ترک پایگاه القیاریه راهی پایگاه های اصلی ائتلاف در استان های صلاح الدین و الانبار در شمال و غرب کشور شدند.
در همین حال، ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا امروز اعتراف کرد که انتشار ویروس کرونا، ماموریت آنها را در عراق و سوریه مختل کرده است.
این ائتلاف آمریکایی با صدور بیانیه رسمی اعلام کرد که «چالش بی سابقه ویروس کرونا (COVID-19) شیوع یافته در عراق و سوریه، سبب شد ماموریت نیروهای ائتلاف بین المللی تحت الشعاع این بیماری قرار گیرد.»
در این بیانیه تاکید شده است که ائتلاف بین المللی ناچار شده است به طور موقت و برای حفاظت از نیروهایش در این برهه خطرناک، با هماهنگی کامل دولت عراق، تغییراتی در ماموریت های خود ایجاد کند.
رسانه های عراق از جمله تلویزیون «السومریه»، این بیانیه ائتلاف بین المللی را به مثابه توقف موقت فعالیت های نظامی ائتلاف در عراق و سوریه از جمله آموزش نظامی نیروهای عراقی تلقی کردند.
اگرچه ائتلاف آمریکایی به ابتلای نظامیانش در عراق به ویروس کرونا اشاره نکرده است، اما برخی اعضای کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق روز گذشته (چهارشنبه) تاکید کردند که تعداد زیادی از نیروهای آمریکایی به ویروس کرونا مبتلا شده اند.
در این راستا، روز گذشته جمهوری چک و فرانسه قبل از درگیر شدن نظامیان خود به این ویروس، خروج کامل نیروهایشان از عراق را اعلام کردند.
سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق نیز در اظهاراتی تاکید کرد که نیروهای فرانسه خاک عراق را ترک کرده و پایگاه هوایی که در اختیار نیروهای ائتلاف بین المللی بود، تخلیه شده است.
«عبدالکریم خلف» خاطر نشان ساخت که خروج نیروهای فرانسه با هماهنگی دولت عراق صورت گرفته است.
وزارت دفاع چک نیز دیروز چهارشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرده بود که این 30 سرباز با یک فروند هواپیمای نظامی A-319 عراق را ترک کردند و در فرودگاه نظامی پراگ فرود آمدند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/118103/نیروهای-آمریکایی-یک-پایگاه-دیگر-در-عراق-را-خالی-کردند
بستن   چاپ