ایران پرسمان
پرندگان غول‌پیکری که بر اروپا فرمانروایی کرده‌اند
پنجشنبه 7 فروردين 1399 - 21:21:24
ایران پرسمان - مجله ایلیاد / یک پرنده‌ی غول‌پیکر به شکل شترمرغ حدود 2 میلیون سال پیش زندگی می‌کرده است. این اطلاعات بر اساس استخوان فسیل شده‌ی کشف شده در پنینسولای اوکراین به‌دست آمده است. این پرنده‌ی باستانی را «پاکیستروتیو دمانیسنسیس» نام‌گذاری کرده‌اند. این پرنده حداقل 3.5 متر طول و 450 کیلوگرم وزن داشته است. این پرنده با این اندازه‌ها یکی از بزرگ‌ترین پرنده‌های شناخته شده به حساب می‌آید و اندازه‌های آن قابل مقایسه با مرغ فیلی است و می‌توان گفت تا کنون پرنده‌ای به این بزرگی در اروپا و نیمکره‌ی شمالی زمین پیدا نشده است.
برخلاف پرنده‌های بسیار بزرگ ماداگاسکار، نیوزلند و استرالیا، پاکیستروتیو دونده‌ی خوبی بوده است. شاید بتوان دوندگی آن‌را با هم‌عصر بودن با پستانداران گوشتخوار توضیح داد. دکتر «نیکیتا زلنکوف» از موسسه‌ی بوریسیاک، می‌گوید: «ران این پرنده‌ با شترمرغ‌های کنونی تطابق داشته است. داشتن سرعت بالا احتمالاً برای بقای این پرنده لازم بوده است. در کنار استخوان‌های این پرنده، ما توانستیم فسیل‌های بزرگ و ویژه‌ای از گوشتخواران عصر یخ‌بندان را پیدا کنیم. این استخوان‌ها متعلق به چیتاهای غول‌پیکر، کفتارهای غول‌پیکر، گربه‌های دندان شمشیری که توانایی شکار ماموت‌ها را نیز داشته‌اند، بوده است.»
استخوان ران پای چپ یافت‌شده تقریباً کامل بوده و در غار توریدا کارست در ناحیه‌ی بلوگورسک از پنینسولای اوکراین کشف شده است. دکتر زلنکوف می‌گوید: «وقتی اولین بار وزن این پرنده را بر اساس استخوانی که در دست داشتم تخمین زدم، حدس زدم که شاید این استخوان متعلق به مرغ فیلی باشد، زیرا هیچ پرنده‌ای تا کنون با این اندازه در اروپا پیدا نشده بود. به هر حال ساختار استخوان‌ها داستان دیگری در خود داشت. ما هنوز به اندازه‌ی کافی داده نداریم که بتوانیم بگوییم آیا این پرنده با شترمرغ‌ها و یا دیگر پرندگان خویشاوند است یا خیر؟ ولی توانسته‌ایم وزن آن‌را تا 450 کیلوگرم تخمین بزنیم. این وزن سه برابرِ بزرگ‌ترین پرنده‌ی زنده‌ی کنونی و هم وزن یک خرس قطبی است.»
باستان‌شناسان توانسته‌اند بقایای پاکیستروتیو و همچنین پستانداران همان دوره را در سایت دمانیسی گرجستان نیز پیدا کنند. آن‌ها می‌گویند: «احتمالاً در عصر زندگی هومونین‌های اولیه، پاکیستروتیو یکی از پرنده‌های مرسوم شرق اروپا بوده است. ما حدس می‌زنیم که این پرنده‌ی غول‌پیکر به همراه انسان‌های اولیه و پستانداران، از آناتولی و قفقاز جنوبی به سمت ناحیه‌ی دریای سیاه کوچ کرده‌اند، زیرا نمونه‌های قدیمی‌تر این موجودات در گرجستان و ترکیه پیدا شده است.»
مقاله‌ی توضیح دهنده‌ی جزئیات این کشف در مجله‌ی Journal of Vertebrate Paleontology چاپ شده است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/118170/پرندگان-غول‌پیکری-که-بر-اروپا-فرمانروایی-کرده‌اند
بستن   چاپ