ایران پرسمان
کمک 30 کشور و سازمان معتبر بین‌المللی به ایران در خصوص کرونا
شنبه 9 فروردين 1399 - 14:36:06
ایران پرسمان - فارس / سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره ویروس کرونا و کمک‌های ارسالی دیگر کشورها به ایران برای مقابله با این ویروس گفت: 30 کشور سعی کردند تا جایی که امکان داشتند در مقادیر مختلف به ما کمک کنند. ما اعلام کردیم کمک‌ها را به هر مقداری که بتوانند، از کشورهای دوست و سازمان‌های بین‌المللی خوشنام و معتبر می‌پذیریم که در این زمینه کشورهای مختلفی اعلام آمادگی کردند و برخی در حد وسعشان کمک کردند، به عنوان نمونه چین تاکنون حدود 21 هواپیما کمک و تجهیزات پزشکی برای مردم ایران فرستاده که قدردان آن هستیم.
سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگویی ابتکار هشت کشور از جمله ایران در ارسال نامه به دبیرکل سازمان ملل و درخواست رفع تحریم‌ها علیه ایران را ابتکار خوبی خواند و گفت: ما از این اقدام استقبال می‌کنیم. لازم است دنیا جایی به خودش بیاید و جلوی یکجانبه‌گرایی و نقض قوانین بین‌المللی را بگیرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه متاسفانه آمریکایی‌ها به خودشان جرأت دادند در سال‌های اخیر قوانین داخلی خود را به سایر کشورها تحمیل کرده و تحریم‌های ظالمانه خودشان را بر بقیه کشورها اعمال کنند، افزود: امیدواریم این طلیعه مبارکی باشد که کشورهای تحت تحریم و یا حتی کشورهای مستقل و آزاده‌ای که یکجانبه‌گرایی آمریکایی‌ها را بر نمی‌تابند، اتحادیه‌ای تشکیل داده و اقدامی را صورت دهند که جلوی قلدری آمریکا را بگیرند.
این دیپلمات ارشد کشورمان اضافه کرد: این اقدام طلیعه خوبی بود و در نوع خود کم نظیر است و امیدواریم جامعه جهانی نه تنها با شرایط کرونا بلکه در شرایط عادی دیگر بتواند چنین اقدامات منسجمی را علیه تحریم‌های یکجانبه، ظالمانه و غیرانسانی که توسط آمریکا نه تنها بر ایران بلکه بر خیلی از کشورهای مستقل تحمیل می‌شود صورت داده و جلوی این اقدامات را بگیرند.
به گزارش فارس، کشورهای روسیه، چین، سوریه، کوبا، نیکاراگوئه، کره شمالی، ونزوئلا و ایران در نامه‌ای مشترک به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل بر رفع تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران که مانع مبارزه با شیوع ویروس کرونا شده، تأکید کردند.
*کدام کشورها به ایران کمک کردند؟
سخنگوی وزارت خارجه که با خبرگزاری صدا و سیما گفتگو می‌کرد در پاسخ به سؤال دیگری درباره ویروس کرونا و کمک‌های ارسالی دیگر کشورها به ایران برای مقابله با این ویروس گفت: ویروس کرونا عالمگیر و یک پاندمی شده و تقریبا همه کشورها درگیر این موضوع هستند، بنابراین منابع مقابله با این ویروس منحوس کم است و برای همین است که تقریبا همه کشورها تا جایی که بتوانند به یکدیگر کمک می‌کنند.
به گزارش فارس، وی اضافه کرد: 30 کشور سعی کردند تا جایی که امکان داشتند در مقادیر مختلف به ما کمک کنند. ما اعلام کردیم کمک‌ها را به هر مقداری که بتوانند، از کشورهای دوست و سازمان‌های بین‌المللی خوشنام و معتبر می‌پذیریم که در این زمینه کشورهای مختلفی اعلام آمادگی کردند و برخی در حد وسعشان کمک کردند، به عنوان نمونه چین تاکنون حدود 21 هواپیما کمک و تجهیزات پزشکی برای مردم ایران فرستاده که قدردان آن هستیم.
موسوی افزود: کشورهای همسایه نیز اقدام به ارسال کمک‌های مالی و غیرمالی کردند. اتحادیه اروپا نیز از طریق کمک‌های بشردوستانه و بودجه‌هایی که دارند سعی کردند کمک‌هایی را ارسال کنند، ژاپن، کشورهای همسایه به ویژه امارات، جمهوری آذربایجان و ترکیه و ... در این زمینه کمک‌هایی را ارسال کردند.
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: از طرف دولت و ملت ایران از همه این کشورها قدردانی می‌کنم، چه بسا خیلی از این کشورها خودشان نیازمند این کمک‌ها هستند و امیدواریم بتوانیم جبران کنیم و هر چه زودتر وضعیت در کشور تحت کنترل و مدیریت قرار گرفته و بتوانیم تجربیات و تجهیزات‌مان را در اختیار سایر کشورهایی که نیاز دارند، قرار بدهیم.
*تمرکز بر مسائل اقتصادی اولویت وزارت خارجه
موسوی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه اولویت وزارت خارجه در سال‌های اخیر بر مسائل اقتصادی متمرکز بوده، گفت: در این زمینه تولید و اتکا به منابع داخلی یکی از پارامترهای کار وزارت خارجه در مرکز و نمایندگی‌های ما در خارج از کشور است که به مولفه‌های تولید در داخل کشور کمک کنند.
وی افزود: سال‌هاست که اولویت و جهت گیری اصلی، توجه به داخل است و طبیعی است در این زمینه صادرات و واردات ما می‌تواند ادامه یابد، قطعا با نگاه به داخل و مواردی که در داخل کشور داریم، تنظیم خواهد شد و این را به عنوان یک الگوی اصلی در مراودات خارجی به ویژه با همسایگان در نظر خواهیم گرفت.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/118508/کمک-30-کشور-و-سازمان-معتبر-بین‌المللی-به-ایران-در-خصوص-کرونا
بستن   چاپ