ایران پرسمان
وزارت بهداشت خواستار توقف تبلیغ محصولات غیر تراریخته شد
شنبه 9 فروردين 1399 - 15:30:31
ایران پرسمان - سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت در دستوری انتشار یک تیزر تبلیغات تلویزیونی در مورد روغن خوراکی را متوقف کرده است.

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز ، مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو زیر مجموعه وزارت بهداشت در نامه‌ای به یک شرکت تولید روغن اعلام کرده که تبلیغات مربوط به روغن مربوطه متوقف شود.

ایران پرسمان


در این نامه آمده است: «مقتضی است نسبت به توقف پخش تیزر تبلیغاتی محصول روغن خوراکی با نام تجاری ... از شبکه‌های مختلف صدا و سیما حداکثر ظرف 24 ساعت اعلام نمایید. محتوای تیزر مذکور علاوه بر تشویش اذهان عمومی و دامن زدن به بی‌اعتمادی مردم، می‌تواند آسیب جدی و جبران‌ناپذیری بر روند تولید و فعالیت سایر کارخانجات و تولیدکنندگان محصولات غذایی وارد نماید که مغایر با سیاست‌های کلی کشور در رونق و جهش تولید می‌باشد. بدیهی است در صورت عدم توجه و توقف پخش رسانه‌ای، این اداره‌کل برابر وظایف قانونی، اقدامات لازم به عمل آورده و در صورت تشخیص و ضرورت، موضوع به مراجع قضایی ارجاع خواهد گردید.»
با وجود این که بحث مصرف محصولات تراریخته و غیرتراریخته در کشور چند سالی است که به موضوع داغ رسانه‌ها تبدیل شده، اما کارشناسان زیادی در دنیا مضرات مصرف محصولات تراریخته (تغییر ژن یافته) به ویژه محصولات خوراکی را به شدت منع می‌کنند و حتی کشور آمریکا که گفته می‌شود بیشترین تولید محصول کشاورزی تراریخته دارد، این نوع محصولات را برای مصرف مردم خود اجازه نمی‌دهد و فقط به کشورهای در حال توسعه صادر می‌کند.
در دنیا شرط اساسی عرضه محصولات تراریخته برچسب اطلاع‌رسانی از تراریخته بودن محصول است و محصولات تراریخته با وجود شکل زیبا دارای برچسب تغییر ژن یافته یا تراریخته (GMO) هستند و قیمت ارزان‌تری هم نسبت به محصول غیر ترایخته دارند.
از طرفی کشور ما از نظر تولید روغن خوراکی وابستگی 85 درصدی دارد که به شکل روغن خام خوراکی یا دانه روغنی تامین می‌شود، در حالی که انتقادات زیادی از نظر تراریخته بودن ذرت، سویا و کانولا وارداتی وجود دارد.در برنامه وزارت جهاد کشاورزی این گونه عنوان شده که با توسعه کشت زیتون و دانه‌های روغنی ظرف 10 سال 85 درصد روغن خوراکی کشور در داخل تامین شود.
فارس
2025

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/118531/وزارت--بهداشت--خواستار-توقف--تبلیغ--محصولات--غیر-تراریخته--شد
بستن   چاپ