ایران پرسمان
بحث و جدل مشاور احمدی‌نژاد پیرامون سخنان روحانی
شنبه 9 فروردين 1399 - 16:25:52
ایران پرسمان - انصاف نیوز / علی اکبر جوانفکر مشاور احمدی نژاد از موضع رییس جمهور روحانی درباره‌ی آزادی نقد با اشاره به نظر پیامبر دفاع کرد؛ در حالی که حجت الاسلام مسعود عالی، موضع روحانی را تقدس زدایی و یکی از اصول لیبرالیسم می‌خواند.
حجت الاسلام عباس امیری‌فر نزدیک‌ترین روحانی به احمدی نژاد در دوران ریاست جمهوری، پاسخ علی اکبر جوانفکر مشاور احمدی‌نژاد در گروهی واتساپی به سخنان حجت الاسلام مسعود عالی و پاسخ خودش به او را به انصاف نیوز ارسال کرده است که متن کامل این مکالمه در پی می‌آید:
علی اکبر جوانفکر: روشنگری! آقای عالی می‌فرماید هنر در فهمیدن حرف معصوم و تسلیم او بودن است. هنر در تقدس زدایی از دین نیست.
بنده از آقای روحانی دل خوشی ندارم و به دلائل عدیده او را واجد صلاحیت ریاست جمهوری نمی‌دانم اما در احترام به رأی ملت او همچنان رئیس جمهور است.
آقای روحانی در سخنانش نگفت که مردم اجازه تقدس زدایی از دین را دارند بلکه گفت پیامبر هم اجازه نقد می‌داد و امام زمان (عج) هم اجازه نقد خواهد داد. آقای عالی از نقد تعبیر به کشیدن کاریکاتور و استهزاء کرده است و این چیزی جز به انحراف کشاندن مفهوم نقد نیست.
اگر هنر در فهمیدن است پس اصل بر پرسشگری است تا در پرتو آن روشنگری حاصل شود و روشنگری نیز به فهم بیانجامد و حدفاصل پرسشگری تا فهم همان اندیشه ورزی بر پایه نقد است.
آقای عالی مستند به آیه‌ای از قرآن کریم به مساله تعبد در برابر معصوم اشاره کرده و از این طریق خواسته است بگوید که نقد در برابر معصوم موضوعیت ندارد و هر آنچه او فرمود باید تعبدا پذیرفته شود. در حالی که میان فرمایش معصوم تا پذیرش آن از سوی مومنان یک موضوع مهم به نام فهم وجود دارد و تا چیزی فهمیده نشود توقع تعبد نسبت به آن مطلوب نظر هیچ‌یک از معصومین (ع) نیست. اینجاست که اجازه پرسشگری داده می‌شود و پرسش نیز محصول اندیشه است. پس آزادی اندیشه از سوی معصوم (ع) داده می‌شود. جامعه‌ای که معصوم (ع) راهبری آن را برعهده دارد یک جامعه متعالی است و تعالی هر جامعه‌ای در اندیشه و تعاطی افکار و برخورد اندیشه‌هاست که به اندیشه برتر می‌انجامد و همین اندیشه است که جامعه را رشد مَی‌دهد و به تعالی و کمال می‌رساند. معصوم می‌خواهد جامعه به سطحی از رشد و پویایی برسد که سخن معصوم را به عنوان اندیشه برتر فهم کند. تلاش معصوم معطوف به ارتقاء فهم و شناخت و دانش و بینش جامعه است تا در پرتو آن به تعالی برسد. وقتی یک جامعه‌ای رشد یافته باشد به طور طبیعی در برابر معصوم متعبد خواهد بود زیرا چنین جامعه‌ای سخن معصوم را به عنوان اندیشه برتر فهم خواهد کرد و چنین تعبدی نیز واجد ارزش شنوده می‌شود.
روشن است که نقد هیچ نسبتی با توهین و کاریکاتور و استهزاء ندارد و مخلوط کردن این دو با هم خود ناشی از انحراف در فهم است.
این نکته نیز حائز اهمیت است که وقتی جامعه‌ای رشد یافته، مترقی و کمال یافته باشد، در برابر هر کسی که اندیشه برتر را به جامعه عرضه کند سر تعظیم و تسلیم فرود می‌آورد و حرف نامربوط و ناقص و مبهم را از هیچکس نمی‌پذیرد و صد البته در چنین جامعه ایست که معصوم به عنوان صاحب اندیشه برتر تجلی پیدا می‌کند و مورد تکریم و احترام شایسته و بایسته أمت قرار می‌گیرد.
علوی مهدی: خدا لعنت کند این مرد (ترامپ) و زن‌اش را.
عباس امیری‌فر: سلام. پاسخ جنابعالی را می‌فرستم برای جناب حجه الاسلام والمسلمین جناب مستطاب حاج آقا عالی گرچه برای بنده و امثال بنده مطالب ایشان که در محضر مقام معظم رهبری و خود روحانی مطرح شده از باب تقریر قول نائب معصوم حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری حجت است و برای اضافه شدن غلط بودن استدلال خود شما را ارجاع می‌دهم به کتاب البیع به زبان عربی و کتاب فارسی ولایت فقیه که برخلاف فرمایشات جنابعالیست فتامل جیدا
علوی مهدی: سلام. نقد چیزی نیست. پاسخگو بودن هم خوب است ولی قانون روش پرسش را مشخص کرده. آقای روحانی حرف‌اش جهت‌دار است.
عباس امیری فر: احسنت مرحبا بناصرنا
جوانفکر: بنده موافق لعن و نفرین هیچکس حتی دشمنانمان نیستم. از خدا برای همگان و مقدم بر همه برای خودمان از خدا طلب هدایت کنیم. ما از افزوده شدن به جنود شیطان خوشحال نمی‌شویم بلکه باید از خدا بخواهیم که با هدایت او همه هفت یا هشت میلیارد جمعیت روی زمین به شمار انسان‌های نجات یافته از دام شیطان در آیند.
ممکن است دوستی با دلایل عدیده، ترامپ و همسرش را شایسته بیشترین و بدترین لعن و نفرین‌ها بداند اما چرا وقتی آنها در مجلسی نشسته‌اند و با آرامش و احترام دارند صوت ملکوتی قرآن کریم و ترجمه آن را گوش می‌کنند، باید به آنها لعنت بفرستیم؟!
عباس امیری‌فر: این فرمایشات شما در مورد لعن و نفرین برای خلاف اصل فروع الدین تولی و تبری است و بر خلاف روایات معصومین علیهم السلام و متن زیارت عاشورا است.
عباس امیری‌فر: سلام خدمت جناب آقای علوی و دیگر دوستان. همانطوری که وعده داده بودم پاسخ آقای جوانفکر در مورد نقد سخنان روحانی در حضور رهبری محضر جناب حجه الاسلام عالی خواهم فرستاد و جوابیه مستدل و قاطعانه ایشان را در این گروه خواهم فرستاد به وعده خودم عمل کردم و متن ذیل پاسخ حاج آقا عالی به شبهه‌های جناب آقای جوانفکر ملاحظه فرمائید:
مسعود عالی: سلام. ظاهرا شما نه سخنان روحانی را گوش کرده‌اید و نه دقت به حرف بنده داشته‌اید و فقط تطویل کلام داده‌اید. اولا طرح مباحث علمی چه بی احترامی به رای ملت است که می‌گویید به احترام رای ملت او همچنان رئیس جمهورست؟ مگر کسی ریاست جمهوری روحانی را نقد کرد؟!
ثانیا کجا نقد بنده به این بوده که (پیامبر یا امام زمان اجازه نقد در جامعه را می‌داد؟) چرا مغالطه می‌کنید؟ نقد بنده به این کلام بوده که ایشان گفته پیامبر اجازه نقد خودش را هم می‌داد (نه اجازه نقد در جامعه) و اگر ظهوری باشد امام زمان را هم می‌شود نقد کرد!
حال به نظر شما جامعه رشد یافته چنین جامعه ایست که کسی معصوم که همه قول و فعلش وحی است را بتوان نقد کرد و عقل خود را در مقابل او که حق محض است برتر و فهیم‌تر دانست؟!
شما آیاتی که خواندم که مضمونش اینست که خداوند می‌فرماید (آنکه در دلش نسبت به‌ رای معصوم خلجان و اعتراضی هست ایمان ندارد) را چه می‌گویید؟ با منطق شما معاذالله خداوند هم این مطلب را برای مردم عقب افتاده فرموده وگرنه رشد یافته‌ها حق اعتراض و خلجان قلبی که هیچ بلکه نقد زبانی را هم دارند!
عزیز من انسان رشد یافته آنست که وقتی خدا و اولیاء معصوم خدا را شناخت و به او به عنوان پیامبر و امام ایمان آورد و فهمید او متصل به وحی و عقل کل است، دیگر در برابر هرچه از او صادر می‌شود مطیع محض باشد و هیچ خلجانی حتی در ذهن و قلبش پیدا نشود که آن خلجان و اعتراض وسوسه شیطان و نفسانیتست ولو اسمش را نقد روشنفکرانه و حریت و آزادی اندیشه و امثال این عناوین فریبنده بگذاریم. هنر فهم کلام خدا و کلام معصوم و تسلیم او بودنست نه در مقابلش موضع داشتن و اعتراض و نقد کردن.
ضمنا بحث بنده هم خدمت رهبر بزرگوارمان بحث تقدس گرایی در مقابل یکی از اصول لیبرالیسم یعنی تقدس زدایی بود که در این جریان فکری، کشیدن کاریکاتور و تمسخر یا نقد انبیا و کتب آسمانی مثل بقیه انسان‌ها و کتب، مجاز می‌شود. آنگاه یکی از نمونه‌های آن جریان فکری همین سخنان روحانی عنوان شد نه اینکه بنده گفته باشم (روحانی به مردم گفته که اجازه تقدس زدایی از دین را دارند).
عباس امیری فر: این متن جوابیه جناب حجه الاسلام والمسلمین حاج اقا مسعود عالی است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/118543/بحث-و-جدل-مشاور-احمدی‌نژاد-پیرامون-سخنان-روحانی
بستن   چاپ