ایران پرسمان
پیامدهای کرونا در مرز ایران و پاکستان
سه شنبه 12 فروردين 1399 - 17:34:40
ایران پرسمان - ایرنا / روزنامه پاکستانی «داون» با اشاره به تعلیق فعالیت‌های بازرگانی دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران درپی شیوع ویروس کرونا، نوشت: این وضعیت به شدت نیازهای اقتصادی مردم ایالت بلوچستان به عنوان استان همجوار با ایران را تحت الشعاع قرار داده است.
این روزنامه انگلیسی زبان امروز (سه شنبه) در گزارشی به تعلیق فعالیت‌های تجاری میان ایران و پاکستان در پنج نقطه مرزی میان دو کشور که به دلیل شیوع کرونا پرداخت.
داون مشکلات مرز نشینان از جمله عدم تامین نیازهای ساکنان ایالت بلوچستان پاکستان به دلیل تعلیق تجارت مشترک با ایران را تشریح کرد و همزمان از ناکارآمدی اقدامات مسئولان دولت ایالتی برای رسیدگی به وضعیت فعلی انتقاد کرد.
در این گزارش آمده است: دولت ایالت بلوچستان مکانیزم موثری برای غلبه بر چالش به وجود آمده بر سر تجارت مشترک با ایران ندارد و سوء مدیریت به رنج مرز نشینان اضافه کرده و حتی هزاران نفر نیز بیکار شده‌اند.
روزنامه داون پاکستان نوشت: تعلیق تجارت دوجانبه با ایران، پیامدهای سنگینی برای ایالت بلوچستان دارد. مردمان این ایالت به شدت به تجارت با ایران وابسته هستند. اقلام خوراکی ایرانی به طور مرتب وارد بلوچستان پاکستان می‌شد و هر سال مالیات چشمگیری نیز نصیب گمرک پاکستان می‌شود. اگرچه شرایط ساختاری و زیربنایی مثل جاده‌ها نامطلوب است ولی تجارت غیرقانونی پس از شیوع کرونا هرچند کُند است، اما همچنان ادامه دارد.
براساس این گزارش، در پی تعطیلی مرز میان دو کشور اوضاع به قدری وخیم شده که مردم بومی مناطق مرزی بلوچستان اگر از کرونا جان سالم به در ببرند، ممکن است بر اثر گرسنگی و عدم تامین مواد غذایی کافی جان بدهند.
داون نوشت: طبق اظهارات مسئولان گمرک پاکستان مستقر در مرز تفتان، تنها گذرگاه مرزی رسمی میان دو کشور ماهانه 800 میلیون روپیه درآمد مالیاتی دارد که اکنون به دلیل شیوع کرونا و با بسته شدن مرزها، سطح این درآمد کاهش یافته است.
آنان در عین حال از حُسن نیت مسئولان مرزی جمهوری اسلامی ایران برای موافقت با ادامه صادرات اقلام خوراکی از طریق نقطه صفر مرزی قدردانی می‌کنند.
«بدر الدین کاکر» نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع شهر کویته پاکستان معتقد است: تجارت با ایران به طور رسمی و یا عمدی مورد تشویق قرار نمی‌گیرد. در زمان فعلی تجارت با ایران در اثر ویروس کرونا و نیز تجارت تهاتری در اثر تحریم‌ها تحت تاثیر قرار گرفته است.
وی هشدار داد که در صورت ادامه این وضعیت لطمه جبران ناپذیری به تجارت دوجانبه پاکستان با ایران و افغانستان وارد می‌شود. دولت اسلام آباد و دولت ایالتی باید برنامه ریزی و تدوم مکانیزم موثر برای جلب اعتماد تمام طرف‌ها و رسیدگی به این وضعیت را در دستور کار قرار دهند.
نائب رئیس اتاق بازرگانی کویته اظهار داشت: طرف ایرانی با ارسال نامه‌ای گفته است که این کشور آمادگی ادامه تجارت را دارد سپس ما بر اساس نامه مسئولان ایرانی به مقامات بلندپایه در ایالت بلوچستان نامه‌ای نوشتیم و از آنان خواستیم که بر اساس مقررات و تمهیدات سازمان جهانی بهداشت مجوز تجارت به وسیله منابع مصون را صادر کند.
کمیته امنیت ملی پاکستان در 23 اسفندماه گذشته در واکنش به افزایش خطر شیوع ویروس کرونا در این کشور، ضمن اعلام بستن مرزهای زمینی با کشورهای همسایه، تمامی مدارس مقاطع مختلف تحصیلی و دانشگاه‌ها، جلسات پارلمان و رژه‌های نظامی را تعطیل کرد.
پس از آن دولت پاکستان روز شنبه 9 فروردین مدت زمان بسته بودن مرزهای مشترک این کشور با کشورهای همسایه را برای دو هفته دیگر تمدید کرد.
شمار بیماران کرونایی در شهرهای مختلف پاکستان از یکهزار و 850 نفر فراتر رفته و تاکنون 25 نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده و 58 بیمار کرونایی نیز بهبود یافته‌اند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/119347/پیامدهای-کرونا-در-مرز-ایران-و-پاکستان
بستن   چاپ